Σάββατο 16 Ιουνίου 2018

Διάλεξη Μάνου Δανέζη για το δυτικό ορθολογισμό


Δελτίο τύπου δήμου Κιλκίς
Ο αστροφυσικός δρ Μάνος Δανέζης είναι ένας ιδιαίτερα αγαπητός επιστήμονας στους Κιλκισιώτες και κυρίως στους νέους που δείχνουν ζωηρό ενδιαφέρον για την πληθωρικότητα των γνώσεών του. 


Η πυκνή προσέλευση νέων κατά βάση ανθρώπων, την Τετάρτη 13 Ιουνίου στο Συνεδριακό Κέντρο του Δήμου Κιλκίς, απέδειξε την ισχυρή δημοφιλία του και τα όσα είπε στην ομιλία του για την προτεσταντική ηθική ως μια νέα δογματική θεολογία, κυρίαρχη στο δυτικό πολιτισμό κέρδισαν την προσοχή τους.

Κατά τη δίωρη διάλεξή του ο δρ Δανέζης αντιπαρέβαλλε την ηθική και λογική του δυτικού ορθολογισμού με το αξιακό φορτίο του ελληνικού πολιτισμού, όπως εκφράζεται κατά τον αριστοτελικό ορθό λόγο. 

Αναφέρθηκε στην εξάπλωση του ορθολογισμού με προμετωπίδα την ύλη ως πρωταρχική αν όχι μοναδική αξία των δυτικών κοινωνιών, που ισοπέδωσε το σύνολο των ανθρώπινων αξιών και στην επικυριαρχία των προτεσταντικών κανόνων - στο λεγόμενο δεκάλογο του προτεστάντη - που οικοδόμησαν την κρατούσα οικονομική θεωρία με συνέπεια την αποσάρθρωση των σύγχρονων παγκόσμιων κοινωνικών δομών. 

Κατά τον ομιλητή ο ορθολογισμός στηρίζεται στη Λογική, η οποία όμως δεν είναι ένα σταθερό και δογματικό κατηγόρημα, ενιαίο και αναλλοίωτο σε κάθε γωνιά της γης για όλες τις ιστορικές περιόδους, αλλά αναπτύσσεται μέσω της ανάπτυξης της Γνώσης. Υπό αυτή την έννοια όσο διαφοροποιείται η Γνώση τόσο διαφοροποιείται και η Ανθρώπινη Λογική η οποία και δεν είναι αντικειμενικά προσδιορισμένη στο Χώρο και στο Χρόνο. 

Στο δυτικό πολιτισμό Λογικό είναι καθετί το οποίο προσδιορίζεται από την προτεσταντική ηθική και όποιος συμφωνεί με αυτήν είναι ''Λογικός'' και επιβραβεύεται ενώ η διάθεσή του είναι τιμωρητική στο διαφωνούντα. 

Ο δρ Δανέζης έκανε αναφορά και στην ακραία φιλοσοφική προσέγγιση της δυτικής σκέψης, στον υπερασιοναλισμό που πρεσβεύει ότι οι θεωρητικές επιστημονικές έννοιες έχουν πραγματικό νόημα εάν υπόκεινται σε ένα καθορισμένο σύστημα μέτρησης που είναι το χρήμα, για να καταλήξει στο ότι ο δυτικός ορθολογισμός στερείται διαχρονικής αντικειμενικότητας και αξιών, εφόσον και αυτές, μη επιδεχόμενες μέτρησης με όργανα, δεν έχουν καμία αποδεδειγμένη μετρούμενη αντικειμενικότητα.

Για τον καθηγητή αστροφυσικής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι τρεις επιστημονικές αλήθειες που συγκροτούν το νέο πολιτιστικό ρεύμα και τη Νέα Λογική των Αξιών, που μέλλει να αντικαταστήσουν το υπό κατάρρευση δυτικό σύστημα αξιών, συμπυκνώνονται στο ότι:

- η πραγματικότητα των αισθήσεων δεν έχει καμία υπόσταση για τη σύγχρονη φυσική.

- στο νέο πολιτισμικό ρεύμα κυρίαρχη θέση έχει η έννοια της ολικότητας – το Σύμπαν είναι μια απέραντη, ενιαία και αδιαίρετη ενότητα – και στο πλαίσιο αυτό η ανάγκη της συλλογικότητας θα υπερισχύσει του ατομικού συμφέροντος, προσδίδοντας νέο νόημα σε συμπαντικές αξίες όπως η αγάπη, ο αλτρουισμός, η αλληλεγγύη, η θυσία

- στην ενιαία και αδιάσπαστη συμπαντική ουσία ισχύει ο νόμος δράσης – αντίδρασης και κάθε κακή δράση πάνω στο συμπαντικό μέρος προκαλεί αυτόματη και ενστικτώδη αντίδραση από το σύνολο της Δημιουργίας.

Την εκδήλωση χαιρέτησαν η ψυχίατρος και επιστημονικά υπεύθυνη του ''Νηρέα'' Έφη Τζούρα – Τζεβελέκη και ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Δημήτρης Τσαντάκης.

Η διάλεξη του κ. Δανέζη, ενταγμένη στα ''Ελευθέρια'' του Δήμου Κιλκίς, έγινε με πρωτοβουλία του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς'' Νηρέας'' και του Δήμου Κιλκίς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.