Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης
Τα τελευταία γεγονότα με την υπόθεση του ποδοσφαιρικού τμήματος του ΠΑΟΚ, ανέδειξαν με γλαφυρό τρόπο την υπόγεια διαμάχη η οποία διεξάγεται, τα τελευταία χρόνια, ανάμεσα σε εκπροσώπους του οικονομικού, πολιτικού και αθλητικού κατεστημένου του Λεκανοπεδίου και τον ιδιοκτήτη του “Δικεφάλου” ομογενή Ιβάν Σαββίδη.
Η σύγκρουση κλιμακώνεται, χρόνο με το χρόνο, σε όλα τα επίπεδα από τους εκπροσώπους ελληνικών και ξένων οικονομικών συγκροτημάτων, με τον εκ Ρωσίας επενδυτή, ο οποίος με τη σειρά του καθιστά όλο και πιο σημαντική την οικονομική παρουσία του στην Ελλάδα.
Πέρα από την ΠΑΕ ΠΑΟΚ, η οποία αποτελεί μια επιχείρηση στην οποία απασχολούνται εκατοντάδες εργαζόμενοι και προστίθενται διαρκώς νέοι με τις διάφορες επενδυτικές πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση εκσυγχρονισμού και ισχυροποίησης του συλλόγου, ο ομογενής δραστηριοποιείται σε μια σειρά τομείς σημαντικούς για την ελληνική οικονομία, κυρίως της Βορείου Ελλάδος, όπως η ΣΕΚΑΠ στην Ξάνθη ή η “Σουρωτή” και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης. Δραστηριότητες οι οποίες δημιουργούν προστριβές και με παραρτήματα πολυεθνικών επιχειρήσεων (Coca Cola, Philipp Morris) που εδρεύουν στην Αθήνα. [Επ΄ αυτού βλ. το άρθρο στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Πόλεμος κατά του ΠΑΟΚ ή κατά της ελληνικής οικονομίας;]
Σε όλη αυτή τη διαμάχη, η οποία εμφανίζεται να έχει αποκλειστικώς ποδοσφαιρικό πρόσημο, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο σύλλογος του Ολυμπιακού Πειραιώς και η διοίκησή του. Δύο στοιχεία φαίνεται να έχουν σημασία σε αυτή την διαμάχη.
Σε όλη αυτή τη διαμάχη, η οποία εμφανίζεται να έχει αποκλειστικώς ποδοσφαιρικό πρόσημο, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο σύλλογος του Ολυμπιακού Πειραιώς και η διοίκησή του. Δύο στοιχεία φαίνεται να έχουν σημασία σε αυτή την διαμάχη.
Το πρώτο αφορά το επενδυτικό σκέλος. Η ΠΑΕ ΠΑΟΚ δεν χάνει ευκαιρία, όταν υπάρχει κάποια αντιπαράθεση δηλώσεων, να καλεί ειρωνικώς τον πρόεδρο του Ολυμπιακού να επενδύσει στην Ελλάδα, η δε διοίκηση του ΟΣΦΠ, πέρα από την εμφανή προσπάθεια να βάλει, με κάθε τρόπο, τρικλοποδιά στην ποδοσφαιρική άνοδο της ομάδας της Θεσσαλονίκης, επιχειρεί να διεμβολίσει τις υποτιθέμενες ή υπαρκτές επιρροές του Ιβάν Σαββίδη σε διάφορες πληθυσμιακές ομάδες.
Μια από αυτή είναι η πληθυσμιακή ομάδα των Ποντίων. Ο πρόεδρος του ΠΑΟΚ με την εμφάνισή του στον ελλαδικό χώρο υπήρξε αποδέκτης ρατσιστικών σχολίων, λόγω της ποντιακής καταγωγής του, όπως και οι περισσότεροι Έλληνες, οι οποίοι ήλθαν στην Ελλάδα μετά την κατάρρευση του σοβιετικού καθεστώτος.
Μια από αυτή είναι η πληθυσμιακή ομάδα των Ποντίων. Ο πρόεδρος του ΠΑΟΚ με την εμφάνισή του στον ελλαδικό χώρο υπήρξε αποδέκτης ρατσιστικών σχολίων, λόγω της ποντιακής καταγωγής του, όπως και οι περισσότεροι Έλληνες, οι οποίοι ήλθαν στην Ελλάδα μετά την κατάρρευση του σοβιετικού καθεστώτος.
Ο πρωταρχικός, ωστόσο, αυτός χοντροκομμένος λαϊκού τύπου ρατσισμός, αργότερα όταν άρχισε να διαφαίνεται ότι ο συγκεκριμένος επενδυτής δεν θα ήταν κάτι φευγαλέο στο ελληνικό επιχειρείν, άρχισε να εκπορεύεται μια ακόμη πιο σκληρή και αιχμηρή μορφή ρατσισμού για τον εκ Ρωσίας ομογενή επιχειρηματία. [Βλ. επ΄ αυτού τη στάση του πρώην υπουργού και πρώην δήμαρχου Πειραιά Ανδρέα Ανδριανόπουλου στο άρθρο στο Διαδίκτυο, Όμηρος Ταχμαζίδης, Περί κοινής λογικής, σοβαρότητας, χουλιγκανισμού και άλλων φληναφημάτων].
Στην συνέχεια διαφάνηκε ότι η ποντιακή καταγωγή του ομογενή από την Ρωσία, δεν αποτελούσε “μειονέκτημα”, αλλά μάλλον πλεονέκτημα για τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα. Ο ΠΑΟΚ είναι μια ομάδα σύμβολο για τους ποντιακούς πληθυσμούς της Ελλάδος, είναι τρόπω τινά η “ομάδα” τους. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όλοι οι ποντιακής καταγωγής Έλληνες είναι οπαδοί του ΠΑΟΚ, ούτε και ότι όλοι οι οπαδοί του ΠΑΟΚ είναι ποντιακής καταγωγής.
Στην συνέχεια διαφάνηκε ότι η ποντιακή καταγωγή του ομογενή από την Ρωσία, δεν αποτελούσε “μειονέκτημα”, αλλά μάλλον πλεονέκτημα για τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα. Ο ΠΑΟΚ είναι μια ομάδα σύμβολο για τους ποντιακούς πληθυσμούς της Ελλάδος, είναι τρόπω τινά η “ομάδα” τους. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όλοι οι ποντιακής καταγωγής Έλληνες είναι οπαδοί του ΠΑΟΚ, ούτε και ότι όλοι οι οπαδοί του ΠΑΟΚ είναι ποντιακής καταγωγής.
Ο ίδιος “επένδυσε” και σε αυτό το κομμάτι της δημόσιας εικόνας του με μια σειρά εντυπωσιακές κινήσεις, με κυριότερη εκείνη της χρηματοδότησης έδρας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, που θα αφορά στον ποντιακό ελληνισμό, την ιστορία και τον πολιτισμό του.
Και η απάντηση, άργησε, αλλά ήλθε και σε αυτήν την δραστηριότητα του Ιβάν Σαββίδη. Και ήλθε με έναν κωμικοτραγικό τρόπο. Ο πρόεδρος του Ολυμπιακού Πειραιώς Βαγγέλης Μαρινάκηςανακάλυψε τις δικές του ποντιακές ρίζες! Και, μάλιστα, τι ρίζες! Με δημόσιες δηλώσεις του ο πρόεδρος του ΟΣΦΠ ανακήρυξε εαυτόν εκ μητρός απόγονο των εκ Πόντου καταγόμενων Υψηλαντών!
Και προχώρησε, για αυτόν τον λόγο, σε δύο σημαντικές κινήσεις. Πρώτον: Χρηματοδότησε την ανέγερση μνημείου στην Πλατεία Αλεξάνδρας στον Πειραιά, αφιερωμένο στην Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Δεύτερον: Ανέλαβε τη φιλοξενία, με δικά του έξοδα, του 13ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, το οποίο πραγματοποιήθηκε το πρώτο Σαββατοκύριακο του Δεκεμβρίου 2017στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
Τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου στην πλατεία Αλεξάνδρας αποτελούσαν μια προπαγανδιστική τελετή εξύμνησης του προέδρου του Ολυμπιακού. Η αποκάλυψη του μνημείου έγινε πέρυσι τον Μάιο με όλους τους τύπους και κάθε επισημότητα. Παρέστησαν εκπρόσωποι της πολιτειακής, πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, δεν έλειψε φυσικά η Εκκλησία της Ελλάδος, όπως συμβαίνει σε παρόμοιες εκδηλώσεις.
Και η απάντηση, άργησε, αλλά ήλθε και σε αυτήν την δραστηριότητα του Ιβάν Σαββίδη. Και ήλθε με έναν κωμικοτραγικό τρόπο. Ο πρόεδρος του Ολυμπιακού Πειραιώς Βαγγέλης Μαρινάκηςανακάλυψε τις δικές του ποντιακές ρίζες! Και, μάλιστα, τι ρίζες! Με δημόσιες δηλώσεις του ο πρόεδρος του ΟΣΦΠ ανακήρυξε εαυτόν εκ μητρός απόγονο των εκ Πόντου καταγόμενων Υψηλαντών!
Και προχώρησε, για αυτόν τον λόγο, σε δύο σημαντικές κινήσεις. Πρώτον: Χρηματοδότησε την ανέγερση μνημείου στην Πλατεία Αλεξάνδρας στον Πειραιά, αφιερωμένο στην Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Δεύτερον: Ανέλαβε τη φιλοξενία, με δικά του έξοδα, του 13ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, το οποίο πραγματοποιήθηκε το πρώτο Σαββατοκύριακο του Δεκεμβρίου 2017στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
Τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου στην πλατεία Αλεξάνδρας αποτελούσαν μια προπαγανδιστική τελετή εξύμνησης του προέδρου του Ολυμπιακού. Η αποκάλυψη του μνημείου έγινε πέρυσι τον Μάιο με όλους τους τύπους και κάθε επισημότητα. Παρέστησαν εκπρόσωποι της πολιτειακής, πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, δεν έλειψε φυσικά η Εκκλησία της Ελλάδος, όπως συμβαίνει σε παρόμοιες εκδηλώσεις.
Έγινε λιτανευτική πομπή της ιερής εικόνας της Παναγίας Σουμελά και έγινε επιμνημόσυνη δέηση για τα θύματα στον Πόντο, όπου χοροστάτησε ο γνωστός για τα… ανθρωπιστικά φρονήματά του μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ.
Το μνημείο φέρει τον τίτλο “Πυρρίχειο πέταγμα” και είναι έργο του εικαστικού Παναγιώτη Τανιμανίδη. Μαζί με το μνημείο εγκαινιάστηκε και η ανακατασκευασμένη πλατεία Αλεξάνδρας από το δίδυμο Βαγγέλη Μαρινάκη, πρόεδρου του Ολυμπιακού και Πέτρου Μώραλη, δήμαρχουΠειραιώς.
Υπήρχαν πολλά φαιδρά στο συγκεκριμένο εγκαίνιο: ο δήμαρχος Πειραιώς έδωσε τιμητική πλακέτα στον πρώτο σε ψήφους δημοτικού του σύμβουλο ως αναγνώριση της προσφοράς του για τη χρηματοδότηση του μνημείου και για την ανακατασκευή της πλατείας. Ο δήμαρχος Πειραιώς Πέτρος Μώραλης ευχαρίστησε φυσικώς και τον προϊστάμενό του στον Ολυμπιακό: “Δεν θα μπορούσα, όμως, να μην ευχαριστήσω θερμά τον Πρόεδρο της ΠΑΕ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ και Δημοτικό Σύμβουλο Πειραιά κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος ανέλαβε εξ ολοκλήρου τα έξοδα του Μνημείου, καθώς οικογενειακά συνδέεται στενά με τον ποντιακό ελληνισμό – αλλά και για την ανακατασκευή της μεγάλης αυτής πλατείας…”.
Και ο ίδιος ο Βαγγέλης Μαρινάκης, στον λόγο του, έκανε μνεία της ποντιακής καταγωγής του, για να το “εμπεδώσουν” όχι μόνον οι παρευρισκόμενοι, αλλά και οι υπόλοιποι Έλληνες δια μέσω των ραδιοτηλεοπτικών διαύλων επικοινωνίας και του διαδικτύου: “Επιτρέψτε μου να πω ότι η σημερινή ημέρα είναι ξεχωριστή και για μένα. Έχω την τιμή να έλκω την καταγωγή μου από την πλευρά της μητέρας μου, Ειρήνης, από το γένος των Υψηλάντων”.
Το μνημείο φέρει τον τίτλο “Πυρρίχειο πέταγμα” και είναι έργο του εικαστικού Παναγιώτη Τανιμανίδη. Μαζί με το μνημείο εγκαινιάστηκε και η ανακατασκευασμένη πλατεία Αλεξάνδρας από το δίδυμο Βαγγέλη Μαρινάκη, πρόεδρου του Ολυμπιακού και Πέτρου Μώραλη, δήμαρχουΠειραιώς.
Υπήρχαν πολλά φαιδρά στο συγκεκριμένο εγκαίνιο: ο δήμαρχος Πειραιώς έδωσε τιμητική πλακέτα στον πρώτο σε ψήφους δημοτικού του σύμβουλο ως αναγνώριση της προσφοράς του για τη χρηματοδότηση του μνημείου και για την ανακατασκευή της πλατείας. Ο δήμαρχος Πειραιώς Πέτρος Μώραλης ευχαρίστησε φυσικώς και τον προϊστάμενό του στον Ολυμπιακό: “Δεν θα μπορούσα, όμως, να μην ευχαριστήσω θερμά τον Πρόεδρο της ΠΑΕ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ και Δημοτικό Σύμβουλο Πειραιά κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος ανέλαβε εξ ολοκλήρου τα έξοδα του Μνημείου, καθώς οικογενειακά συνδέεται στενά με τον ποντιακό ελληνισμό – αλλά και για την ανακατασκευή της μεγάλης αυτής πλατείας…”.
Και ο ίδιος ο Βαγγέλης Μαρινάκης, στον λόγο του, έκανε μνεία της ποντιακής καταγωγής του, για να το “εμπεδώσουν” όχι μόνον οι παρευρισκόμενοι, αλλά και οι υπόλοιποι Έλληνες δια μέσω των ραδιοτηλεοπτικών διαύλων επικοινωνίας και του διαδικτύου: “Επιτρέψτε μου να πω ότι η σημερινή ημέρα είναι ξεχωριστή και για μένα. Έχω την τιμή να έλκω την καταγωγή μου από την πλευρά της μητέρας μου, Ειρήνης, από το γένος των Υψηλάντων”.
Και συνέχισε: “Η ολοκλήρωση αυτού του μνημείου αποτελεί ταυτόχρονα την εκπλήρωση ενός προσωπικού μου, εσωτερικού χρέους, του χρέους μου απέναντι στην ιστορία των Ελλήνων του Πόντου, στην ιστορία των προγόνων μου…”.
Πιο ψεύτης πεθαίνεις. Ούτε ο Βαγγέλης Μαρινάκης έχει καμία σχέση με τον Πόντο και τουςΠοντίους, ούτε και οι Υψηλάντες είναι Πόντιοι. Πρόκειται για μια κατασκευή, η οποία λειτούργησε ως συνδετικός κρίκος του ελληνικού εθνικισμού στον Πόντο με τον ελλαδικό χώρο και αργότερα ως αμυντική θωράκιση απέναντι στην ρατσιστική πίεση που δεχόταν οι ποντιακοί πληθυσμοί στον ελληνική καθημερινότητα.
Πιο ψεύτης πεθαίνεις. Ούτε ο Βαγγέλης Μαρινάκης έχει καμία σχέση με τον Πόντο και τουςΠοντίους, ούτε και οι Υψηλάντες είναι Πόντιοι. Πρόκειται για μια κατασκευή, η οποία λειτούργησε ως συνδετικός κρίκος του ελληνικού εθνικισμού στον Πόντο με τον ελλαδικό χώρο και αργότερα ως αμυντική θωράκιση απέναντι στην ρατσιστική πίεση που δεχόταν οι ποντιακοί πληθυσμοί στον ελληνική καθημερινότητα.
Έχει ενδιαφέρον ότι όταν στην Θεσσαλονίκη, προς τα τέλη της δεκαετίας του 1920, άρχισαν να δραστηριοποιούνται τα φασιστικά “Τρία Έψιλον”, και έκαναν μια μεγάλη εκδήλωση-δοξολογία με κενοτάφιο για τους νεκρούς του Πόντου στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας, ο πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Αλέξανδρος Ζαΐμης, είχε αποστείλει επιστολή προς τους διοργανωτές, όπου μεταξύ άλλων επικαλούνταν την εκ της μητρός του ποντιακή καταγωγή από την μεγάλη οικογένεια των Μουρούζηδων!
Ελάχιστα χρόνια αργότερα, έκαιγαν οι φασίστες τον εβραϊκό φτωχοσυνοικισμό του Κάμπελ στην ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης. Επιστρέφει η ιστορία ως φάρσα;
Όπως φαίνεται από την ομιλία του προέδρου του Ολυμπιακού, η πρόθεση είναι εμφανής: να ταυτιστεί ο ίδιος με τους Ποντίους (είναι φυσικό επόμενο ότι κάθε χρόνο στην τελετή για την γενοκτονία θα αναφέρεται και η κατά το ήμισυ “ποντιακή” καταγωγή του δωρητή) και να μετατραπεί ο Πειραιάς σε κύριο σύμβολο των προσφυγογενών πληθυσμών της χώρας -οι ποντιογενείς αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα τους- και να αποδυναμωθεί ο όποιος συμβολισμός της Θεσσαλονίκης ως “πρωτεύουσας των προσφύγων” (Γιώργος Ιωάννου).
Όπως φαίνεται από την ομιλία του προέδρου του Ολυμπιακού, η πρόθεση είναι εμφανής: να ταυτιστεί ο ίδιος με τους Ποντίους (είναι φυσικό επόμενο ότι κάθε χρόνο στην τελετή για την γενοκτονία θα αναφέρεται και η κατά το ήμισυ “ποντιακή” καταγωγή του δωρητή) και να μετατραπεί ο Πειραιάς σε κύριο σύμβολο των προσφυγογενών πληθυσμών της χώρας -οι ποντιογενείς αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα τους- και να αποδυναμωθεί ο όποιος συμβολισμός της Θεσσαλονίκης ως “πρωτεύουσας των προσφύγων” (Γιώργος Ιωάννου).
Συγκεκριμένα αναφέρει ο Βαγγέλης Μαρινάκης: “Είναι σημαντικό το μνημείο αυτό να γίνει στον Πειραιά, γιατί εδώ ήρθαν τα καραβάνια [sic!] όσων ξεριζώθηκαν από τις πατρογονικές τους εστίες”. “Αυτό το μνημείο, εδώ, στην καρδιά του Πειραιά, θα υπενθυμίζει στους Έλληνες και στους ξένους…”.
Η φαρσοκωμωδία με το ζήτημα της καταγωγής του προέδρου του Ολυμπιακού από την οικογένεια των Υψηλαντών, συνεχίστηκε μερικούς μήνες αργότερα, κατά τη διάρκεια του 13ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, όπου συμμετείχαν “χιλιάδες παιδιά” από όλη την Ελλάδα. Υπήρξε ιδιαίτερο αφιέρωμα στην οικογένεια των Υψηλαντών.
Η φαρσοκωμωδία με το ζήτημα της καταγωγής του προέδρου του Ολυμπιακού από την οικογένεια των Υψηλαντών, συνεχίστηκε μερικούς μήνες αργότερα, κατά τη διάρκεια του 13ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, όπου συμμετείχαν “χιλιάδες παιδιά” από όλη την Ελλάδα. Υπήρξε ιδιαίτερο αφιέρωμα στην οικογένεια των Υψηλαντών.
Η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος, με έδρα την Θεσσαλονίκη, ετοίμασε ειδικό βίντεο, όπου εκτός από την συμβολή τους στην επανάσταση του 1821 γινόταν προσπάθεια να φανερωθεί και η… ποντιακή καταγωγή τους. Έτσι και ο πρόεδρος του Ολυμπιακού Πειραιώς θα αποκτούσε ποντιακή καταγωγή. Ολόκληρο το φεστιβάλ είχε τον τίτλο “Υψηλαντών το όραμαν, πυρρίχιον το σθένος”.
Μέγας χορηγός και αυτής της εκδήλωσης ο Βαγγέλης Μαρινάκης και, εμμέσως, ο Ολυμπιακός: κάποιος πρόεδρος ποντιακού συλλόγου της περιοχής Θεσσαλονίκης εξέφρασε με την επιστροφή την δυσαρέσκειά του στο fb: “… όπου πήγαινες έβλεπες το σήμα συγκεκριμένης ομάδας”.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης επιχείρησε να “βαφτιστεί” Πόντιος για έναν και μόνον λόγο, διότι είναι ο “μπροστινός” –όπως λένε στην “πιάτσα”- όλων εκείνων που ανησυχούν στο Λεκανοπέδιο (Coca Cola, Philipp Morris κ.α.), για την επιχειρηματική επέλαση του γνήσιου εκ Ρωσίας ορμώμενου Πόντιου, ο οποίος οδηγεί και το άρμα του Πανθεσσαλονίκειου Αθλητικού Ομίλου Κωνσταντινουπολιτών (ΠΑΟΚ)…
Υ.Γ.: Το κείμενο αφιερώνεται στους πραγματικούς γόνους Ποντίων και άλλων προσφύγων στις λαϊκές γειτονιές του Πειραιά.
Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της “Σοσιαλιστικής Προοπτικής”
Μέγας χορηγός και αυτής της εκδήλωσης ο Βαγγέλης Μαρινάκης και, εμμέσως, ο Ολυμπιακός: κάποιος πρόεδρος ποντιακού συλλόγου της περιοχής Θεσσαλονίκης εξέφρασε με την επιστροφή την δυσαρέσκειά του στο fb: “… όπου πήγαινες έβλεπες το σήμα συγκεκριμένης ομάδας”.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης επιχείρησε να “βαφτιστεί” Πόντιος για έναν και μόνον λόγο, διότι είναι ο “μπροστινός” –όπως λένε στην “πιάτσα”- όλων εκείνων που ανησυχούν στο Λεκανοπέδιο (Coca Cola, Philipp Morris κ.α.), για την επιχειρηματική επέλαση του γνήσιου εκ Ρωσίας ορμώμενου Πόντιου, ο οποίος οδηγεί και το άρμα του Πανθεσσαλονίκειου Αθλητικού Ομίλου Κωνσταντινουπολιτών (ΠΑΟΚ)…
Υ.Γ.: Το κείμενο αφιερώνεται στους πραγματικούς γόνους Ποντίων και άλλων προσφύγων στις λαϊκές γειτονιές του Πειραιά.
Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της “Σοσιαλιστικής Προοπτικής”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.