Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου 2017

Αρχαία Εγνατία οδός - Μια ακόμη χαμένη ευκαιρία για το Κιλκίς

Κείμενο-φωτογραφίες: Παναγιώτης Γεωργιάδης
Είναι γνωστό πως το Κιλκίς στην αρχαιότητα ήταν ένας Ρωμαϊκός σταθμός του 1ου αιώνα π.Χ. που ονομάζονταν Κάλλικουμ (Callicum), ενώ σήμερα στην Καλαβρία της νότιας Ιταλίας υπάρχει το χωριό Gallicianò με 200 περίπου κατοίκους που μιλάνε ελληνοκαλαβριανή διάλεκτο. 

Το χωριό ιδρύθηκε τον 10ο αιώνα μ.Χ., από κατοίκους που διέφυγαν από την καταστροφή του Κιλκίς! Κοντά από το Κιλκίς περνούσε και η περίφημη αρχαία Εγνατία Οδός (Via Egnatia) που κατασκευάστηκε το 146-120 π.Χ. από τον ανθύπατο της Μακεδονίας Γναιο Εγνάτιο σαν προέκταση της Via Traiana που βρισκόταν στην Ιταλική Χερσόνησο. 

Ήταν ένας οδικός άξονας που συνέδεε τη Ρώµη µε τις κτίσεις της στην Ανατολή. Αυτός ο αρχαίος λιθόστρωτος άξονας, κατάφερε και συνέδεσε δυο μεγάλες ηπείρους, την Ευρώπη και την Ασία. 

Στην πραγματικότητα είχε στρατιωτική χρήση για την εύκολη και ασφαλή διέλευση των Ρωμαϊκών Λεγεώνων, αλλά ταυτόχρονα χρησίμευε και για εμπορικούς σκοπούς. Ξεκινούσε από την αρχαία Επίδαμνο, το σημερινό Δυρράχιο, Λυχνιδό (Οχρίδα), Ηράκλεια, Βεύη, Πέλλα, Θεσσαλονίκη, Αμφίπολη, Φιλίππους, Μαξιμιανούπολη, Σάλη και Τραϊανούπολη, ενώ κατέληγε στην Κωνσταντινούπολη. Κατά µήκος της Εγνατίας Οδού υπήρχαν σταθµοί εξυπηρέτησης και ανεφοδιασµού για τους ανθρώπους, μα κυρίως για τα άλογα. Επίσης λειτουργούσαν και πανδοχεία.

Αυτόν τον σημαντικό αρχαίο δρόμο, προσπαθούν να περπατήσουν, να ανακαλύψουν και να «χαρτογραφήσουν» ήδη από το 2015 με πλάνο μέχρι και το 2019, πενήντα περίπου Ιταλοί επιστήμονες και περιπατητές στο πλαίσιο του ερευνητικού πρόγραμματος «Via Egnatia». Χθες Πέμπτη, ξαναβρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη όπου συναντήθηκαν με τον Αντιδήμαρχο Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων Σπύρο Πέγκα. 

Στην κατάμεστη «Αίθουσα Νερού» στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης και στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, παρουσιάστηκε η αναβίωση της αρχαίας Εγνατίας οδού ως πεζοπορικής διαδρομής πολιτισμού με διεθνή απήχηση. Στο Κιλκίς και πάλι δεν πήραμε "μυρωδιά" ώστε να εκμεταλλευτούμε την παρουσία των Ιταλών, αλλά και τη σχέση της πόλης μας με το σημερινό Gallicianò.

Ο Αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων Σπύρος Πέγκας, τόνισε τη διαχρονική αξία της Εγνατίας Οδού αλλά και το πόσο σημαντική είναι η κατανόηση αυτής της βιωματικής εμπειρίας με ιστορικές αναφορές στο παρελθόν αλλά και το σήμερα. 

«Η Θεσσαλονίκη είναι ένα ανοιχτό μουσείο και θέλουμε τόσο oi ντόπιοι όσο και οι επισκέπτες μας να έχουν άμεση πρόσβαση στους ιστορικούς χώρους. Και ο περιπατητικός τουρισμός είναι ένας τέτοιος τρόπος, ο οποίος δίνει έναν άλλο ποιοτικό χαρακτήρα στο τουριστικό ρεύμα που θέλουμε να αναπτύξουμε» είπε μεταξύ άλλων.

Μεγάλος αρωγός της πρωτοβουλίας αυτής είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, όπου η διευθύντρια του Πολυξένη Αδάμ Βελένη είπε μεταξύ άλλων, πως η Εγνατία Οδός αν και αρχικά κατασκευάστηκε για τη διακίνηση στρατευμάτων στη συνέχεια μετατράπηκε σε ένα δρόμο που «μετέφερε προϊόντα, ανθρώπους, ακόμη και ιδέες» αλλά και ένωσε δυο ηπείρους», παίζοντας καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της τότε μεγάλης Ρωμαϊκής Επαρχίας της Μακεδονίας με πρωτεύουσα τη Θεσσαλονίκη. 

Συμπλήρωσε επίσης πως το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, έχει το μοναδικό αρχαιολογικό εύρημα όπου σε μαρμάρινη επιγραφή (χιλιοδείκτη) στα Ελληνικά και τα Λατινικά, αναγράφεται ο κατασκευαστής της Εγνατίας, Γναίος Εγνάτιος. Η κ. Βελένη επίσης εγκωμίασε τις ενέργειες του Δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, σχετικά με το θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων στα έργα του μετρό στο «Σταθμό Βενιζέλου», τα οποία κατά 95% θα παραμείνουν ως έχουν, με τις εργασίες να προχωρούν ιδανικά. 

Τόνισε πως για πρώτη φορά Τοπική Αυτοδιοίκηση σώζει αρχαιότητες, ενώ πάντα συμβαίνει το αντίθετο. 

Λεπτομέρειες για το εγχείρημα ανέλυσαν, ο καθηγητής Οικολογίας του Πανεπιστημίου ΙUAV Βενετίας Leonardo Marotta, ο ιστορικός και Αντιπρόεδρος της ιταλικής ΜΚΟ Fuorivia και η Δρ. Andrea Mounecif, οι οποίοι ανέφεραν μεταξύ άλλων πως κάθε χρόνο τον Αύγουστο, περπατάνε ένα συγκεκριμένο κομμάτι της διαδρομής μήκους περίπου 300 χλμ. Για φέτος π.χ η διαδρομή ήταν Θεσσαλονίκη-Καβάλα, το 2018 Καβάλα - Αλεξανδρούπολη και το 2019 κλείνει με τη διαδρομή Αλεξανδρούπολη- Κωνσταντινούπολη.

Στην ομάδα των πενήντα ατόμων συμμετέχουν επιστήμονες αλλά κυρίως φοιτητές. Μέρος του κονδυλίου καλύπτεται από τα πανεπιστημία τους, ενώ για τη διαμονή τους επιλέγουν κοινόχρηστους χώρους, όπως κλειστά γυμναστήρια, αίθουσες τοπικών πανεπιστημίων κτλ. 

Οι στόχοι τους είναι να αναδείξουν την ιστορική σημασία της Εγνατίας Οδού, επιδιώκουν να συνεργαστούν με τις τοπικές αυτοδιοικήσεις, να γνωρίσουν τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και να αξιοποιηθεί αυτή η διαδρομή ως μέσο τουριστικής ανάπτυξης. 

Όταν ολοκληρωθεί το project, έχουν σκοπό να αποδώσουν στο Δήμο Θεσσαλονίκης ή το Αρχαιολογικό μουσείο, ότι στοιχεία κατέγραψαν στη διαδρομή τους ώστε να χρησιμοποιηθούν όπου χρειαστεί. 

Επιπλέον υπάρχει και τουριστικό ενδιαφέρον, αφού ήδη υπάρχει συνεργασία της ομάδας με μεγάλο ταξιδιωτικό γραφείο της Ιταλίας για τη δημιουργία οργανωμένων εκδρομών στο μέλλον.
























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.