Δευτέρα 22 Μαΐου 2017

Ο Σούλης στα εγκαίνια του Μνημείου Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

Δελτίο τύπου Σούλη Καζαντζίδη
Ο Πολιτευτής ΝΔ νομού Κιλκίς κ. Αναστάσιος Καζαντζίδης την Κυριακή 21 Μαϊου 2017, αποδεχόμενος σχετική πρόσκληση της Περιφερειάρχου Αττικής κ. Ρ. Δούρου και του Δημάρχου Πειραιά κ. Γ. Μώραλη, παραβρέθηκε στα αποκαλυπτήρια του Μνημείου Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού που πραγματοποιήθηκαν στον Πειραιά στα πλαίσια των εκδηλώσεων Μνήμης που συνδιοργάνωσε η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Πειραιά και η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.
Το Μνημείο που κοσμεί πλέον την Πλατεία Αλεξάνδρας του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας του Πειραιά είναι έργο του εικαστικού Παναγιώτη Τανιμανίδη και έχει πάρει τον τίτλο Πυρρίχιο Πέταγμα είναι ένα τρισυπόστατο σύγχρονο έργο που με τις 17 γλυπτικές συνθέσεις του περιγράφει πλήρως την τραγωδία του ξεριζωμού των Ποντίων και τιμά την μνήμη των 353.000 Ελλήνων θυμάτων της Γενοκτονίας.

Τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου αποτελούν την δικαίωση και του αγώνα του Πολιτευτή ο οποίος θυμίζουμε επί τη ευκαιρία ότι ως εκπρόσωπος τότε και ως εκλεγμένο μέλος σήμερα του Δ.Σ. του Πανελληνίου Συνδέσμου Εκπαιδευτικών, από το έτος 2015 είχε μεταφέρει το αίτημα ανέγερσης μνημείου της γενοκτονίας των Ποντίων στο Δήμο Πειραιά στο χώρο όπου κατέφτασαν για να ξεκινήσουν μια νέα ζωή μετά την μικρασιατική τραγωδία οι Πόντιοι πρόσφυγες, (παρόμοια αιτήματα ανέγερσης μνημείων έχουν υποβληθεί και στους Δήμους Θεσσαλονίκης και Βόλου όπου και είχαν καταφθάσει επίσης πολλοί πρόσφυγες από τον Πόντο).

Ετσι σήμερα δύο χρόνια μετά το όραμα έλαβε σάρκα και οστά και πλέον είναι γεγονός καθώς το Μνημείο βρίσκεται σε περίοπτη θέση στην κεντρική πλατεία του Πειραιά προς τιμήν των 353.000 Ελλήνων Ποντίων που έχασαν την ζωή τους για τον αγώνα τους ενάντια στην υλοποίηση των σχεδίων των Τούρκων για τον αφελληνισμό και τον ξεριζωμό των Ελλήνων από τον Εύξεινο Πόντο.

Στην εκδήλωση παρέστησαν ο Υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, η τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη, ο Γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης, ο Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέας Λοβέρδος και οι Βουλευτές: Γιάννης Κεφαλογιάννης, Γιάννης Τραγάκης, Θεόδωρος Φορτσάκης, Διαμάντω Μανωλάκου, Δημήτρης Καμμένος καθώς και ο τέως πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, Δημήτρης Σιούφας. 


Επίσης παρευρέθη και η, Ποντιακής καταγωγής, Ολυμπιονίκης και αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, ο Ποντιακής καταγωγής επίσης Δήμαρχος Πανοράματος Θεσσαλονίκης κ. Ιγνάτιος Καϊτετζίδης και ο Δήμαρχος Μαραθώνα, Ηλίας Ψινάκης.

Παραβρέθηκαν επίσης εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, πολλοί Πειραιώτες, πολιτιστικοί σύλλογοι και σύλλογοι Ποντίων από το λεκανοπέδιο Αττικής ενώ το «Πυρρίχιο Πέταγμα» αποκάλυψαν ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης και ο δωρητής Πρόεδρος της ΠΑΕ Ολυμπιακός και πρώτος Δημοτικός Σύμβουλος Πειραιά κ. Βαγγέλης Μαρινάκης.

Πριν τα αποκαλυπτήρια του μνημείου οι παρευρισκόμενοι πιστοί υποδέχθηκαν την Ιερά εικόνα της Παναγία Σουμελά, η οποία ευρίσκεται από την Δευτέρα 15 Μαΐου 2017 στον Ιερό Ναό Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης στον Πειραιά.

Χαιρετισμούς και την ευαρέσκεια τους για το έργο απηύθυναν εκτός του Δημάρχου Πειραιά και οι κ.κ. Γ.Παρχαρίδης Πρόεδρος ΔΙΣΥΠΕ (Παγκόσμιων Ποντιακών Σωματείων) και Χ.Τοπαλίδης Πρόεδρος ΠΟΕ.


ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΤΑΝΙΜΑΝΙΔΗ
ΠΥΡΡΙΧΙΟ ΠΕΤΑΓΜΑ Ή ΠΥΡΡΙΧΙΟ ΚΥΜΑ

Ένα εντυπωσιακό έργο (διαστάσεων 15,50 Χ 7,10) το οποίο έχει σχεδιασθεί το 1992 και ανέμενε να βγει στην επιφάνεια 25 ολόκληρα χρόνια και το οποίο πλέον κοσμεί την Πλατεία Αλεξάνδρας του Δήμου Πειραιά. Σαν το άνοιγμα του κύματος, σαν το ουράνιο τόξο, σαν το πέταγμα του πουλιού από τη μια φωλιά σε μιαν άλλη είναι μερικές μόνο από τις χειρονομίες που αναπτύσσονται στο έργο αυτό.

Σύνθεση: Ανοξείδωτος χάλυβας διαστάσεων 15,50 Χ 7,10 με λεπτομέρειες από ορείχαλκο. Είναι ένα κύμα από κυλίνδρους ελατηρίων που διαπερνάται από 17 γλυπτικές συνθέσεις συμβολίζει το πυρρίχιο πέταγμα όπως ο αγώνας των προσφύγων το οποίο εδράζεται σε κυκλική βάση στο κέντρο της οποίας βρίσκεται ανοξείδωτος δίσκος όπου αναγράφονται τα οικωνύμια του Πόντου.

Το πυρρίχιο πέταγμα σαν ένα αθαλασσοδιάβατο αθροιστικό κύμα που σηκώθηκε και ξεριζώθηκε και τελικώς εκ των πραγμάτων πέταξε από την μια Πατρίδα στην άλλη όπως εν προκειμένω ο Ελληνισμός του Πόντου. 100 κύλινδροι ελατηρίων που εκφράζουν την μνήμη, το πέταγμα, την εκτίναξη και την κίνηση της θάλασσας με τη συνεχή ροή του νερού όπως η μετακίνηση της προσφυγιάς μέσα στις θάλασσες.Το κύμα αυτό αποτελείται από 360.000 μικρά κυματάκια όπως οι ψυχές των αδικοχαμένων Ελλήνων που δεν πρόλαβαν, δεν έφτασαν ποτέ στην Πατρίδα.

Στο εσωτερικό του το έργο, το γλυπτό, αντικατοπτρίζει το προσφυγοπούλι που από τον Πόντο ως τον Πειραιά και την υπόλοιπη ενδοχώρα ξεκινά το ταξίδι του για το νέο έχοντας μαζί του την θρησκεία μας με το ευαγγέλιο, την σημαία, την λύρα, τα νταούλια, τα αγροτικά εργαλεία που όλα αυτά μαζί θα τα χρησιμοποιήσει ώστε να στηθεί και να εγκατασταθεί στις νέες γειτονιές της ανέτοιμης Πατρίδας για να φτιάξει τα αγγεία της νέας του ζωής

Δημιουργός του Έργου / Παναγιώτης Τανιμανίδης
Ο Παναγιώτης Τανιμανίδης ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της γενιάς του ογδόντα σπούδασε μαθηματικά (1975-1980), Θεολογία (1980-1982) και Μουσική στο ΑΠΘ. Από το 1985 παρουσιάζει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο κόσμο.

Χρησιμοποιεί ετερόκλιτα υλικά, συλλεκτικά παλιά αντικείμενα, μέταλλα και δημιουργεί έργα στα οποία η γλυπτική συνομιλεί με τη ζωγραφική φανερώνοντας τον ανεξάντλητο ζήλο του στην αναζήτηση νέων εκφραστικών και μορφοπλαστικών τρόπων ενώ προσφέρει άπειρες δυνατότητες αναγνώσεων του Χρόνου της Μνήμης και της Εικόνας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.