Παρασκευή 5 Μαΐου 2017

Δεύτερη μαρξιστική ανασκαφή στον Αισχύλο: Η προμηθεϊκή φύση του προλεταριάτου

Γράφει ο Φώτης Μισόπουλος
.....ο Προμηθέας Δεσμώτης είναι η μοναδική τραγωδία όπου ο χορός εξοντώνεται μαζί με τον ήρωα. Ο λαός εξολοθρεύεται με αυτόν που οδηγεί την εποποιία της εξέγερσης,[*]- ο λαός-, δηλαδή η εργατική τάξη και οι σύμμαχοί της[**]. 


Εάν οντικά και οντολογικά υπάρχει εξέγερση - ο άνθρωπος είναι ο σκοπός του εαυτού του, η εξέγερση ορίζει την ελευθερία του μέσα στην πορεία του διαλεκτικού υπάρχειν, του διαλεκτικού κύκλου - της διαλεκτικής μηχανής - εκεί περιμένουμε να πραγματωθεί ως υπόσταση. 

Ο Προμηθέας και ο Χριστός, οι Γιοί του Θεού, κατεβαίνουν στη Γη, υποφέρουν, πεθαίνουν, επισκέφτονται τον Κάτω Κόσμο και ανασταίνονται εκ νεκρών.

.....η φωτιά είναι η τυφλή ελπίδα της απεριόριστης εξέγερσης, - της συνεχούς Επανάστασης - το τίμημα εξόδου από την ζωώδη αθωότητα, η συνείδηση της οδύνης που δεν έχει τέλος.[*]. 

Στη θεϊκή οικονομία πρέπει να μένει πάντα σταθερό το άθροισμα των βασάνων του κόσμου, και η αθεράπευτη πληγή του θεού- Κένταυρου Χείρωνα είναι σύμβολο του κάθε πόνου, που δεν έχει τέλος και δε θεραπεύεται ποτέ. Κουρασμένος από τον πόνο che non finisce mai προθυμοποιείται να πεθάνει για τον Προμηθέα[*]. 

Θα κατέβει μέχρι την Κόλαση, την Πυκνή Ύλη. Η συμφιλίωση απαιτεί την αποπληρωμή της. Ο εκδικητικός Δίας να μεταμορφωθεί σε δίκαιο Δία αφού πεθάνει ένας θεός. Ο Χείρων θα πάει αυτόβουλα στα Τάρταρα, γιος του ευνουχισμένου από τον Δία Κρόνου, όπως ο Προμηθέας είναι γιος ενός Τιτάνα που ευνούχισε ο Κρόνος. 

Τα Θεοφάνια είναι η συμφιλίωση των δυο Κόσμων, του Πάνω και Κάτω Κόσμου - μέσα στην τυφλή ελπίδα της φωτιάς.

....ξαναγυρίζω στο Abschweifung και στον Μαρξ: ''ο Προμηθέας αυτός ο μεγαλειωδέστερος μάρτυρας στο φιλοσοφικό ημερολόγιο. Ο άγιος προστάτης του προλεταριάτου''[*].

Ίσως μια υπόσταση προ-χριστολογικη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[*] Jan Kott, Θεοφαγία
[**], ορισμός του Λένιν
Abschweifung, Karl Marx, Το εγκώμιο του εγκλήματος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.