Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016

Προσφυγόπουλα στα σχολεία: Πολλαπλό όφελος για πολλαπλούς αποδέκτες


Γράφει η Ειρήνη-Ελένη Αγαθοπούλου*
Την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε η εκπαιδευτική διαδικασία για εκατοντάδες προσφυγόπουλα, σε πολλές περιοχές της Ελλάδος, μεταξύ αυτών και στην Κεντρική Μακεδονία. Η πρώτη μέρα στο σχολείο για όλα αυτά τα παιδιά ήταν μια μικρή δόση «κανονικότητας» στην πλέον «μη κανονική» ζωή τους. 

Η κανονικότητα σε αυτές τις ηλικίες είναι να μαθαίνουν να γράφουν, να διαβάζουν, να παίζουν, να γελούν σε ένα προστατευμένο και φιλόξενο περιβάλλον, όπως το σχολείο και είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η ελληνική Πολιτεία τους δίνει αυτό το δικαίωμα. Πολλές φωτογραφίες με πρόσωπα που έλαμπαν από χαρά κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο και μας έκαναν να χαμογελάσουμε στοργικά βλέποντάς τες.

Η διαδικασία αυτή δεν είναι όμως μόνο χαμόγελα σε φωτογραφίες, είναι το αποτέλεσμα πολύωρων και επίπονων σχεδιασμών, χωρίς να λείπουν και οι ρατσιστικές αντιδράσεις από κόμματα, ΜΜΕ, παράγοντες της αυτοδιοίκησης, αλλά και μεμονωμένους – και πολύ πιθανόν παραπλανημένους – πολίτες. 

Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους Διευθυντές, έχει σχεδιάσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ένταξη των προσφυγόπουλων στην ελληνική εκπαίδευση, κάτι το οποίο φάνηκε από την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του προγράμματος. Περίπου 1.000 παιδιά, Δημοτικού και Γυμνασίου, έχουν ξεκινήσει ήδη να φοιτούν στα ελληνικά σχολεία και αναμένεται ο αριθμός αυτός να μεγαλώνει εβδομάδα την εβδομάδα. 

Λόγος ανησυχίας δεν υπάρχει, όπως δεν υπήρξε ούτε κατά τη διάρκεια του μεγάλου κύματος μετανάστευσης από την Αλβανία (οι Αλβανοί μουσουλμάνοι δε μας προσηλύτισαν) , ούτε με την ένταξη των Ρομά παιδιών στα ελληνικά σχολεία. Για του λόγου το αληθές, το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και όλους τους αρμόδιους φορείς έχει προβλέψει τόσο για την υγιεινή στους χώρους εκπαίδευσης όσο και για την ομαλή ένταξη των προσφυγόπουλων στα τμήματα των Ελληνόπουλων ώστε να μη διαταραχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία για τα δεύτερα. 

Τα μαθήματα, προς το παρόν, γίνονται σε ξεχωριστές ώρες και επιπλέον, παρότι ο εμβολιασμός δεν είναι απαραίτητος για να εγγραφεί οποιοδήποτε παιδί στο σχολείο (υπ’αριθμ. 162670/20474/2013 επιστολή του Συνηγόρου του Παιδιού προς το Υπουργείο Παιδείας), το Υπουργείο Υγείας έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία όλων των μαθητών και μαθητριών. 

Στην πλήρη λειτουργία του προγράμματος θα απασχοληθούν πολλοί νέοι εκπαιδευτικοί, γι’ αυτό έχει δρομολογηθεί ήδη η πρόσληψη περίπου 800 δασκάλων και καθηγητών, πράγμα διόλου ασήμαντο, όταν η ανεργία στη χώρα μας αγγίζει το 27% και η ανεργία των νέων ξεπερνά το 60%.

Παρά τις μισαλλόδοξες και φοβικές φωνές – ελάχιστες αλλά πολυπαιγμένες από τα ΜΜΕ –, που προσπαθούν να σταματήσουν τη διαδικασία εκπαίδευσης και ένταξης των προσφυγόπουλων, η ελληνική κοινωνία, μαζί με την ελληνική Πολιτεία, είναι πρόθυμη να αναλάβει – ξανά – αυτό το δύσκολο έργο. 

Να αποδείξει, για άλλη μια φορά, πόσο φιλόξενη είναι και πως οι διαφορετικές κουλτούρες δεν είναι ανεπιθύμητες, αλλά είναι πλούτος για τη χώρα μας και την ιστορία της. Ας υποδεχτούμε αυτά τα παιδιά με ανοιχτές αγκαλιές, με ανοιχτές καρδιές και με παιδική ματιά, διότι στα μάτια των παιδιών δεν υπάρχουν «Έλληνες και Ξένοι», υπάρχουν μόνο παιδιά.

* Ειρήνη-Ελένη Αγαθοπούλου
Πρόεδρος ΚΕΘΙ
Μέλος του Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.