Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Η εορτή της Μεσοπεντηκοστής στον Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Κιλκίς

Παραδοσιακά και μεγαλόπρεπα η ενορία του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του Μυροβλύτου της πόλης του Κιλκίς εόρτασε την Τετάρτη 25 Μαΐου 2016 την εορτή της Μεσοπεντηκοστής με πανηγυρική Θεία Λειτουργία με την συμμετοχή πολλών ευσεβών Ορθοδόξων Χριστιανών.

Την Θεία Λειτουργία τέλεσαν ο Προϊστάμενος του ως άνω Ιερού Ναού Αρχιμ. Επιφάνιος Θεοδωρίδης, ο Αγιορείτης Ιερομόναχος π. Σάββας Αγιαννανίτης, οι πρωτοπρεσβύτεροι π. Κωνσταντίνος Κουτρής και π. Κωνσταντίνος Τσαβδαρίδης και ο Εφημέριος του Ιερού Ναού πρωτ. π. Ευστάθιος Κοντοζίδης. Παρά την εργάσιμη ημέρα της Τετάρτης εκατοντάδες πιστοί προσήλθαν για να προσκυνήσουν την Ιερή Εικόνα της Παναγίας της Ελεούσας (πιστό αντίγραφο με την γνήσια να βρίσκεται στην Στενήμαχο) και το τεμάχιο του Ιερού λειψάνου της Οσίας Σοφίας της Κλεισούρας που δώρισε στην Ενορία ο Σεβ. Μητροπολίτης Καστορίας κ.Σεραφείμ μετά από παράκληση του Σεβ. Μητροπολίτου Πολυανής και Κιλκισίου κ. Εμμανουήλ.

Ακολούθησε η καθιερωμένη λιτανεία του πιστού αντιγράφου της Ιεράς Εικόνος της Παναγίας της Ελεούσης καθώς και του Ιερού Λειψάνου της Οσίας Σοφίας μέχρι τον γειτονικό Ιερό Ναό του Αγίου Θεράποντος όπου τελέστηκε Αγιασμός και η επιστροφή στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου.

Για την σωτηρία των ψυχών μας μέσω της Ορθόδοξης Εκκλησίας αλλά και της Πατρίδας μας μέσω της παράδοσης μας, μίλησε ο Αρχιμανδρίτης π. Επιφάνιος, τονίζοντας ότι η απομάκρυνση από τις παραδόσεις των πατέρων μας, τα ήθη και τα έθιμα επέφερε την πνευματική κρίση. Στην πίστη και στην παράδοση μας θα βρούμε την ανθρώπινη αλλά και την εθνική μας ταυτότητα και μέσα από αυτές θα βρούμε την σωτηρία και την ανάκαμψη από τα όποια προβλήματα μας ταλανίζουν.

Ακόμη ευχαρίστησε τον Σεβ. Ποιμενάρχη κ. Εμμανουήλ (ο οποίος απουσίαζε λόγω της συμμετοχής του στην έκτακτη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου) με τις ενέργειες του οποίου ήλθε το Ιερό Λείψανο της οσίας Σοφίας στην Ενορία του Αγίου Δημητρίου, τον Σεβ, Μητροπολίτη Καστορίας κ. Σεραφείμ που ανταποκρίθηκε και δώρισε το Ιερό Λέιψανο, το ζεύγος Μιχαήλ και Αλίκης Γιαννάτσκου που δώρισαν την Εικόνα της οσίας Σοφίας και τον Σύλλογο Στενημαχιτών Κιλκίς "ο Άγιος Τρύφων" για την άριστη συνεργασία και συμμετοχή τους διά μέσου των οποίων διατηρούνται τα έθιμα όπως αυτό της εορτής της Μεσοπεντηκοστής όπως γίνεται ακόμα και σήμερα στην Στενήμαχο της Βουλγαρίας.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το έθιμο της λιτανείας της εικόνος της Παναγίας το μετέφεραν οι Στενημαχίτες στο Κιλκίς από την Πατρίδα τους. Εκεί, στην Στενήμαχο υπάρχει Ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου όπου στο τέμπλο της υπάρχει η πρωτότυπη Εικόνα της Παναγίας της Ελεούσας (12ος μ.Χ. αιώνας).

Το 1909 μία ευλαβής χριστιανή είδε σε όραμα την Παναγία την ημέρα της Μεσοπεντηκοστής.

Γι'αυτό και από τότε κάθε χρόνο την ημέρα αυτή, μετά την Θεία Λειτουργία, η Εικόνα της Παναγίας της Ελεούσας λιτανεύετε από την Στενήμαχο μέχρι την Ιερά Μονή Παναγίας Μπατσκόβου η οποία απέχει 10 χιλιόμετρα. Εκεί τελείτε Αγιασμός και Πανηγυρικός Εσπερινός.

Το απόγευμα η Εικόνα επιστρέφει στον Ναό του Ευαγγελισμού. Το έθιμο αυτό γίνεται μέχρι και σήμερα στην Ενορία του Αγίου Δημητρίου Κιλκίς. Παλαιότερα (πριν χτιστεί ο Ναός του Αγίου θεράποντος) που οι Στενημαχίτες είχαν αμπέλια έξω από την πόλη του Κιλκίς, λιτάνευαν την Εικόνα της Παναγίας μέχρι την «βρύση του Τσούντα» που βρισκόταν αριστερά στον δρόμο προς Ζαχαράτο.

Εκεί μετά την Λιτανεία περνούσαν την ημέρα τους τρώγοντας και διασκεδάζοντας και το απόγευμα επέστρεφαν.

Όταν χτίστηκε ο Ναός του Αγίου Θεράποντος την δεκαετία του 1960 ως Παρεκκλήσιο της Ενορίας του Αγίου Δημητρίου και τα αμπέλια άρχισαν να εκλείπουν, η Λιτανεία γίνεται μέχρι εκεί έως και σήμερα που ο Ναός είναι Ενοριακός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.