Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016

Αλλαγές στους διορισμούς μονίμων και αναπληρωτών μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ

Του Γιάννη Λιναρδάκη*
1η: Πριν από περίπου ένα χρόνο, το Συμβούλιο της Επικρατείας γνωμοδότησε, με την απόφασή του 527/2015 (ομόφωνη απόφαση της ολομελείας του, με ψήφους 29-0), ότι από το 2003 κι εξής, έπρεπε – σύμφωνα με την συνταγματική αναθεώρηση του 2001 αλλά και το Νόμο Αρσένη Ν.2525/97 για την κατάργηση της τότε επετηρίδας και μετά το πέρας του μεταβατικού σταδίου των πέντε ετών που είχε δοθεί - οι διορισμοί να γίνονται 100% από τον πίνακα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ, και πως κάθε άλλος διορισμός πλην ΑΣΕΠ (ενιαίος 40%, 30μηνο, 24μηνο) είναι αντισυνταγματικός γιατί αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας οι οποίες κατοχυρώνονται συνταγματικά (σκέψη 13, ολομέλειας ΣτΕ 527/2015). 

2η: Επίσης εντός του ιδίου έτους του 2015 εξεδόθη άλλη μία απόφαση του ΣτΕ η 4303/2015, η οποία επιλύει ζητήματα των προσλήψεων προσωρινών αναπληρωτών. Η τελευταία μάλιστα συμπληρώνει τη ΣτΕ 527/2015 για τους μονίμους, η οποία ήδη είχε αναφερθεί και στους αναπληρωτές και είχε διαγράψει το θεσμικό πλαίσιο. Στην απόφαση του ΣτΕ 4303/2015, δηλώνεται ρητά ότι σύστημα που εναρμονίζεται πλήρως με τις αρχές της ισότητας, αξιοκρατίας και διαφάνειας είναι το πάγιο σύστημα διορισμών και προσλήψεων (άρθρα 1-3 ν. 3848/2010) τόσο για το διορισμό σε μόνιμες θέσεις όσο και για την πρόσληψή αναπληρωτών ή ωρομισθίων. Αντίθετα το υπάρχον σύστημα διορισμού αναπληρωτών κρίνεται συνταγματικά ανεκτό με καταληκτικό σημείο «…έως και το τρέχον σχολικό έτος 2015-2016…».

Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση αυτή οι προσλήψεις αναπληρωτών πρέπει να έχουν ως ελάχιστο κριτήριο και προϋπόθεση τη συμμετοχή των αναπληρωτών στους γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, δηλαδή το να βρίσκονται στην κατηγορία των εκπαιδευτικών οι οποίοι αξιολογήθηκαν από τους διαγωνισμούς και κρίθηκαν ότι μπορούν να διοριστούν.

Με βάση λοιπόν όλα τα παραπάνω είναι κατανοητό ότι οι προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών πρέπει να γίνουν από έναν κοινό Πίνακα διορισμών, στον οποίο θα προσμετράται μόνον η καλύτερη επιτυχία του εκπαιδευτικού σε κάποιον από τους προηγούμενους γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, με το σύνολο του βαθμού της βέβαια. Σε αυτόν τον Πίνακα, εάν το Υπουργείο το επιθυμεί, θα μπορούσε να προσθέσει προϋπηρεσία, βαθμό και παλαιότητα πτυχίου, κοινωνικά κριτήρια, μεταπτυχιακά ή ό,τι άλλο επιθυμεί. Η μοριοδότηση όλων αυτών όμως, πρέπει να είναι κατά πολύ μειωμένη σε σχέση με το συνολικό βαθμό στον καλύτερο ΑΣΕΠ του ενταγμένου στον Πίνακα.

* Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
M.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση.
M.Sc., Διοίκηση Σχολικών Μονάδων – MUNDIS (Άριστα 10).
Αν. Αιρετός εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Δ.Ε.) Κιλκίς.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.