Τρίτη 12 Μαΐου 2015

Η Coca Cola και η… μισή αλήθεια

Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης 
Στον ειδικό οικονομικό τύπο δημοσιεύτηκε η πρόθεση της ελληνικής εταιρίας αναψυκτικών ΛΟΥΞ, η οποία εδρεύει στην Πάτρα, να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις Ο «leader από πλευράς ελληνικών εταιριών του κλάδου» των αναψυκτικών, όπως την χαρακτηρίζει σε δημοσίευμά της η εβδομαδιαία οικονομική εφημερίδα DEAL, «ανεβάζει τον πήχη του ανταγωνισμού με επένδυση 5 εκατομ.». Η ανακοίνωση της ΛΟΥΞ για νέες επενδύσεις σε συνάρτηση με το «λανσάρισμα» νέων προϊόντων έγινε την Πέμπτη 8 Μαΐου 2015 .
Η πολυεθνική Κόκα Κόλα 3 Έψιλον, με έδρα την Ελβετία, αντέδρασε αμέσως [μόλις τέσσερις (4) μέρες αργότερα] σε αυτά τα δημοσιεύματα ανακοινώνοντας μέσω του οικονομικού τύπου, ότι θα κάνει νέες επενδύσεις στα εργοστάσιά της στο Σχηματάρι και στο Αίγιο, όπου παράγει το νερό ΑΥΡΑ. Με τον τρόπο αυτό η πολυεθνική εταιρία προσπαθεί να «ανακόψει» τους ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης της ΛΟΥΞ και άλλων ελληνικών εταιριών, όπως η Green Cola, η ΕΨΑ κ.α.: είναι προφανές ότι με τις νέες επεκτάσεις της η ΛΟΥΞ προκαλεί ακόμη περισσότερο και με μεγαλύτερο επιχειρηματικό θάρρος και αυτοπεποίθηση τον πολυεθνικό κολοσσό.

Ποια είναι η απάντηση της Coca Cola; Η πολυεθνική ανακοίνωσε μέσω του οικονομικού τύπου, ότι η εταιρία αποφάσισε να επενδύσει ποσό 8 εκατομμυρίων στη μονάδα του Σχηματαρίου, για την ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας και θα υλοποιήσει «επένδυση της τάξης των 3 εκατ. στη μονάδα παραγωγής Αιγίου, όπου παράγεται το φυσικό μεταλλικό νερό ΑΥΡΑ, για αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού» και των «κτιριακών εγκαταστάσεων». (Εφημερίδα ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ, Δευτέρα 11 Μαΐου 2015).

Σημειώνουμε ότι η Coca Cola 3 Έψιλον έκλεισε τα τελευταία δέκα χρόνια τις μονάδες της στην Κέρκυρα, το Μεσολόγγι, την Πάτρα, την Αθήνα, την Κρήτη, τη Ρόδο και την Θεσσαλονίκη: οι μόνοι που πρόβαλαν και προβάλλουν αντίσταση στην πολιτική των «λουκέτων» είναι οι εργαζόμενοι της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι απεργούν εδώ και 18 μήνες με αίτημα την ακύρωση των απολύσεων και την επαναλειτουργία του εργοστασίου και χρησιμοποιούν ως μέσο πίεσης το μποϊκοτάζ των προϊόντων της πολυεθνικής (Fanta, Amita, Coca Cola, νερό ΑΥΡΑ κ.λπ.).

Η ΛΟΥΞ καταγράφει τα τελευταία έτη ανοδική πορεία και αποτελεί σήμερα, μετά την Κόκα Κόλα 3 Έψιλον, τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία σε πωλήσεις αναψυκτικών στη χώρα μας. Αυτή η άνοδος έχει αντίκτυπο στα επενδυτικά ανοίγματα της συγκεκριμένης εταιρίας: «Εκτός από την επένδυση των 5 εκατ. για τη νέα γραμμή στο εργοστάσιο του Κεφαλοβρύσου, για τη Λουξ παραμένει υπό υλοποίηση και το μεγάλο project του Αιγίου, με την σχεδιαζόμενη νέα πρότυπη γραμμή παραγωγής, προϋπολογισμού 33 εκατ. ευρώ».

Η όξυνση του ανταγωνισμού και ο περιορισμός της πρακτικά μονοπωλιακής θέσης της Coca Cola στην ελληνική αγορά, η οποία επετεύχθη με διάφορες μεθοδεύσεις της πολυεθνικής τα προηγούμενα έτη, θέτει επί τάπητος το ζήτημα των αναπτυξιακών πολιτικών στην χώρα μας: η Coca Cola είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για τον τρόπο με τον οποίο μια πολυεθνική μπορεί να κουρελιάσει το πλαίσιο λειτουργίας της περιβόητης αγοράς – η απεργία της Θεσσαλονίκης και η έκκληση των απεργών για μποϊκοτάζ των προϊόντων της δημιούργησαν άθελά τους πιο «υγιείς» συνθήκες στην αγορά των αναψυκτικών με αποτέλεσμα να εκτιναχθούν τα κέρδη των μικρών ελληνικών επιχειρήσεων μέσα στην κρίση στα ύψη.

Σχετικά με την ανακοίνωση της Coca Cola για νέες επενδύσεις να υπενθυμίσω πως: η Coca Cola τέσσερις μήνες πριν κλείσει την γραμμή παραγωγής στην Θεσσαλονίκη, εγκατέστησε μια νέα γραμμή με νέο μηχανολογικό εξοπλισμό – τέσσερις μήνες αργότερα «ξηλώθηκαν» τα πάντα, άνθρωποι και μηχανήματα, παλιά και νέα. Στην ιδιόλεκτο της Coca Cola ακόμη και η μεταφορά του «ξηλωμένου» μηχανολογικού εξοπλισμού και η καταστροφή των θέσεων εργασίας περιγράφονται ως «επενδύσεις»: υποθέτω ότι και άλλα πολλά έξοδα άσχετα με επενδύσεις υπολογίζονται ως επενδύσεις. Η Coca Cola είναι μια περιφερόμενη … μισή αλήθεια: και οι μισές αλήθειες είναι πολύ πιο επικίνδυνες από τα καθαρά ψεύδη.

Στα θετικά της ΛΟΥΞ, όπως και άλλων ελληνικών ανταγωνιστριών εταιριών, π.χ. Green Cola, είναι ότι εξάγουν, το μεγάλο μείον της Coca Cola 3 Έψιλον, είναι ότι εισάγει προϊόντα της στην ελληνική αγορά και δεν εξάγει. Ακόμη και τα γυάλινα μπουκάλια και τα μεταλλικά κουτάκια παράγονται στο εξωτερικό: κάποτε στην Θεσσαλονίκη τα αλουμινένια κουτάκια προέρχονταν από την HELLAS Can, που έδρευε στην Βιομηχανική Ζώνη της Θεσσαλονίκης στην Σίνδο, τώρα έρχονται και αυτά από το εξωτερικό, όπως και το περιεχόμενό τους.

Η διεύρυνση των προϊοντικής γκάμας της ΛΟΥΞ, θα έχει θετικές επιπτώσεις και στην εξαγωγική της δραστηριότητα: ο καθένας αντιλαμβάνεται τι μπορεί να σημαίνει μια τέτοια δραστηριότητα για την εθνική οικονομία – ανάλογη πορεία ακολουθεί και η Green Cola –με έδρα την ακριτική Ορεστιάδα -, η οποία έχει προσανατολίσει τις προσπάθειές της στις εξαγωγές.

Για την Coca Cola απλώς να επαναλάβουμε ότι έχει μεταφέρει την έδρα της στην Ελβετία, ότι και αν σημαίνει αυτό από φορολογικής σκοπιάς (και σημαίνει πολλά), αλλά ακόμη περισσότερα σημαίνει η παρουσία του ονόματος της Coca Cola στο περίφημο Lux Leaks, το γνωστό σκάνδαλο φοροδιαφυγής πολυεθνικών εταιριών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.