Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Η ανάλυση των 19 τροπολογιών από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας

Γράφει ο Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης*
Τις 19 τροπολογίες του υπουργείου Παιδείας, που κατατέθηκαν προς ψήφιση, στη Βουλή, ανέλυσε η πολιτική ηγεσία του Yπουργείου, κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ειδικότερα ο κ. Yφυπουργός Παιδείας Α. Δερμεντζόπουλος, είπε τα εξής:

- Πειραματικά Με το πρώτο άρθρο αυτής της τροπολογίας προστίθεται στο υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς των προτύπων πειραματικών σχολείων και η δυνατότητα ίδρυσης πρότυπου πειραματικού σχολείου, με τον εξαρχής χαρακτηρισμό ως πρότυπο πειραματικό με τη διαδικασία της ίδρυσης των σχολείων της γενικής εκπαίδευσης και φυσικά με τη σύμφωνη γνώμη της διοικούσας επιτροπής προτύπων πειραματικών σχολείων. Αυτό δεν προβλεπόταν και υπήρχε νομοθετικό κενό στο πώς θα ιδρυθεί εξαρχής ένα πρότυπο πειραματικό. 


Με αυτή τη διάταξη δίνουμε τη δυνατότητα να μπορούμε να κάνουμε εξαρχής την ίδρυση ενός πρότυπου πειραματικού σχολείου. Ακόμη με αυτή παρατείνουμε τη θητεία των μελών της διοικούσας επιτροπής, η οποία σημειωτέον είχε λήξει τον Ιούλιο, ως τη συγκρότηση της νέας διοικούσας, η οποία έγινε, αλλά από την ώρα που έληξε μέχρι την ώρα που έγινε θα πρέπει να νομιμοποιήσουμε αυτό το διάστημα.

- Τραπεζικό λογαριασμό σχολείων χωρίς ΑΦΜ Με το δεύτερο άρθρο αυτής της τροπολογίας προβλέπεται και καθορίζεται αφενός η διαδικασία έγκρισης μετακίνησης των μαθητών που συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα και αφετέρου δίνεται η δυνατότητα στις σχολικές μονάδες να διατηρούν τραπεζικό λογαριασμό για τη διαχείριση κονδυλίων σχετικά με τα προγράμματα αυτά.

Αυτό το κάνουμε, γιατί υπάρχει το Erasmus+, το οποίο χρειάζεται αυτού του είδους τις διαδικασίες. Θα πρέπει και το σχολείο, να έχει κάποιες διαδικασίες έγκρισης, αλλά από την άλλη, θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα και να διατηρεί τραπεζικό λογαριασμό. Αυτό, γίνεται για τη διευκόλυνση της υλοποίησης του Erasmus+.

- Περιφερειακοί Διευθυντές Με την τρίτη διάταξη, προβλέπεται η αξιοποίηση των 13 περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης, στο γραφείο συμβούλων Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, το οποίο έχει ήδη συσταθεί με τον νέο οργανισμό του υπουργείου. Είναι αυτονόητο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι πρόσωπα με διοικητική και εκπαιδευτική εμπειρία, αποτελούν ένα πολύτιμο συμβουλευτικό εργαλείο στα χέρια του εκάστοτε Υπουργού Παιδείας. Επιπλέον, καθορίζεται η δυνατότητα των προσώπων αυτών, να αξιοποιούνται και ως επιθεωρητές και ως ελεγκτές δημόσιας διοίκησης.

- Ιδιωτικά Σχολεία Με την τέταρτη και τελευταία ρύθμιση αυτής της τροπολογίας, ρυθμίζεται το μεταβατικό στάδιο αδειοδότησης και τροποποίησης αδειών των ιδιωτικών σχολείων. Ένα μεταβατικό στάδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Θα έλεγα λοιπόν, ότι με τον νόμο 4264, που είχε να κάνει με τις άδειες των ιδιωτικών σχολείων, είχε ένα νομοθετικό κενό. Ο νόμος αυτός ορίζει, ότι η αίτηση για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης και τροποποίησης, υποβάλλεται το αργότερο μέχρι τη λήξη του πρώτου τριμήνου του ημερολογιακού έτους, εντός του οποίου προκύπτει ότι θα ξεκινήσει η λειτουργία του το σχολείο. 

Επειδή όμως, ο νόμος αυτός δημοσιεύτηκε 15 Μαΐου, είχε παρέλθει το τρίμηνο, οπότε αυτή η χρονιά ήταν κενή, δεν μπορούσε κανείς ούτε να υποβάλει αίτηση για άδεια, ούτε για ίδρυση, ούτε για τροποποίηση. Έτσι λοιπόν, αυτό που κάναμε είναι ως την 31 Αυγούστου, για να ταυτίζεται με τη λήξη του σχολικού έτους, και με τη ρύθμιση αυτή αποκαθιστούμε πλέον τη λειτουργία τους. Γι αυτή τη χρονιά μόνο. Με αυτό, 46 ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα, τα οποία ήδη αδειοδοτήθηκαν, πλέον νομιμοποιούνται, διότι δεν ήταν δικό τους σφάλμα ή υπαιτιότητα, ήταν υπαιτιότητα του Υπουργείου.

- Φυσική Αγωγή Η δεύτερη τροπολογία έχει να κάνει σε ρύθμιση θεμάτων διάρθρωσης εκπαιδευτικών προγραμμάτων και απολυτηρίων εξετάσεων.
Με την πρώτη διάταξη λοιπόν, αυτής της παρούσης τροπολογίας, προστέθηκε μια ακόμη ώρα στο μάθημα της φυσικής αγωγής, και το μάθημα της πληροφορικής μετατίθεται από μάθημα γενικής παιδείας, σε μάθημα της ομάδας προσανατολισμού των θετικών σπουδών, ως πανελλαδικά εξεταζόμενο.

- Τμήματα Ειδικών Μαθημάτων Επιπλέον, από τη μείωση των ωρών των μαθημάτων γενικής παιδείας, προκύπτει η δυνατότητα, για πρώτη φορά δημιουργίας και λειτουργίας τμημάτων ειδικών μαθημάτων, όπως είναι το σχέδιο, γραμμικό και ελεύθερο, οι ξένες γλώσσες, ισπανικά, ιταλικά, και αυτό επειδή απελευθερώνεται αυτό το δίωρο.

- Συντελεστής Βαρύτητας Στο νόμο 4186, προβλέπεται καθορισμός του συντελεστή βαρύτητας, σε ένα μάθημα από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ανά σχολή ή ανά τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση. Πραγματοποιείται με απόφαση του υπουργού παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από πρόταση του αρμόδιου οργάνου διοίκησης της σχολής ή του τιμήματος, η οποία περιέρχεται σε αυτό έως στη 1 Μαρτίου εκάστου έτους. Και ισχύει, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των μαθητών της πρώτης τάξης του σχολικού έτους στην οποία αυτή προτείνεται.
Με τη δεύτερη διάταξη λοιπόν αυτής της τροπολογίας, παρατείνεται η πρόταση αυτή μόνο για φέτος ως τις 15 Μαΐου. 

Σ’ αυτό το σημείο, το Υπουργείο σκέφτεται, αφενός ότι η ανωτέρω παράταση πρέπει να συντμηθεί, και θα θέλαμε την άποψή σας, όσο το δυνατόν νωρίτερα, παράδειγμα 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, ώστε να το γνωρίζουν έγκαιρα οι μαθητές και αφετέρου να εκδίδεται άπαξ, και όχι κάθε έτος να ζητάμε τη βαρύτητα από τα Α.Ε.Ι. για τα μαθήματα αυτά.

- Λογοτεχνία Με την τρίτη διάταξη, όπως έχει παρουσιαστεί, αφαιρείται η λογοτεχνία από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, από τρία επιστημονικά πεδία. Από το πεδίο θετικών και τεχνολογικών επιστημών, από επιστημών υγείας, και επιστημών οικονομίας κοινωνικών και πολιτικών επιστημών. Σε αυτό το σημείο πραγματικά θα ήθελα να ακούσω τη γνώμη σας γιατί, είναι κάτι που και εμείς ως Υπουργείο το φέρνουμε σε εσάς, για να αποφασίσουμε εάν θα γίνει ή όχι. Είναι τελείως ανοιχτό αυτό ως θέμα, γιατί σκεφτόμαστε και εμείς ότι ίσως δεν πρέπει αλλά, ως επιτροπή έχετε και εσείς μια βαρύνουσα άποψη στο να διαμορφώσουμε από κοινού αυτή την απόφαση.

- ΕΠΑΛ
Με την τέταρτη ρύθμιση αυτού του νομοσχεδίου, ότι ο βαθμός πτυχίου ή απολυτηρίου ειδικότητας που καθορίζεται στα ΕΠΑΛ, θα είναι πλέον διακριτός, και θα προκύπτει από τα αντίστοιχα μαθήματα γενικής παιδείας ειδικότητας που εξετάστηκε ο μαθητής. Επιπλέον, καθορίζεται ότι όποιος απόφοιτος του γενικού λυκείου ή ισότιμου λυκείου εγγραφεί σε ΕΠΑΛ, απαλλάσσεται από τα μαθήματα γενικής παιδείας και λαμβάνει μόνο πτυχίο ειδικότητας. Τέλος, η διάταξη που 4186/13 που ορίζει ότι ελάχιστο όριο ηλικίας εγγραφής για τα εσπερινά γενικά λύκεια είναι τα 16 έτη, καταργείται, καθώς ο μαθητής που ολοκληρώνει την τρίτη τάξη του γυμνασίου συνήθως είναι 15 ετών.

- Μαθητεία Πάμε στην τρίτη τροπολογία, η οποία έχει να κάνει με τα θέματα της μαθητείας. Η τάξη μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. όπως θεσπίστηκε στον νόμο 4186 αφορά στους όρους, στις προϋποθέσεις, τη διαδικασία εφαρμογής, της τάξης μαθητείας στα ΕΠΑ.Λ., καθώς και το σύστημα πιστοποίησης του μεταδευτεροβάθμιου κύκλου σπουδών. Με αυτή την ρύθμιση προτείνετε να προβλεφθεί ειδική μεταβατικά διάταξη για την πρώτη πιλοτική εφαρμογή του συστήματος για τους ήδη αποφοίτους ΕΠΑ.Λ., όπως συζητήθηκε στις μέχρι τώρα συναντήσεις εργασίας της συντονιστικής επιτροπής για την μαθητεία.

Οι προτεινόμενες περιφέρειες εφαρμογής καθώς και οι αναφερόμενες ειδικότητες έχουν επιλεγεί με βάση στατιστικά και αριθμητικά στοιχεία, που μας έχει διαθέσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όπου εμφανίζεται ικανός αριθμός εν δυνάμει δικαιούχων αποφοίτων ΕΠΑ.Λ., για συμμετοχή στο πιλοτικό πρόγραμμα. Ακόμα, τόσο τα επαγγελματικά προγράμματα όσο και τα προγράμματα σπουδών των εν λόγω ειδικοτήτων, ενδείκνυται για άμεση επικαιροποίησή τους όπως έγινε και από τους αρμόδιους φορείς, δηλαδή από τον ΕΟΠΥΥ και το ΙΕΠ αντίστοιχα θέτοντας το σύστημα σε απόλυτη ετοιμότητα για εφαρμογή από 1/1/2015. 

Η πιλοτική εφαρμογή θα μας δώσει την δυνατότητα ελέγχου της ορθής εφαρμογής τάξης μαθητείας σε δείκτες αποδοτικότητας, αποτελεσματικότητας του προσφερόμενου μαθησιακού αποτελέσματος σε άμεση σύνδεση με τις σύγχρονες απαιτήσεις με την αγορά εργασίας και δευτερευόντως της επέμβασης σε αρρυθμίες και αστοχία του συστήματος, που πιθανόν να υπάρχουν.
Ακόμα αξίζει να σημειωθεί ότι οι συμμετέχοντες στο πιλοτικό πρόγραμμα θα τύχουν ευκαιρίας αναβάθμισης του επιπέδου σπουδών τους κατά μία βαθμίδα, από το 4 στο 5.

- Πειθαρχικό εκπαιδευτικών Η τέταρτη τροπολογία που έχει να κάνει με το Πειθαρχικό Δίκαιο των εκπαιδευτικών έχει ήδη συζητηθεί σ’ αυτή την επιτροπή από τον Υπουργό, τον κ. Λοβέρδο και με αυτήν αυστηροποιείται το Πειθαρχικό Δίκαιο των εκπαιδευτικών και των διοικητικών υπαλλήλων που υπηρετούν σε σχολεία, αναφορικά με αδικήματα που έχουν να κάνουν με την γενετήσια ελευθερία ή για τα αδικήματα της οικονομικής εκμετάλλευσης γενετήσιας ζωής.

Συγκεκριμένα, κυρίες και κύριο συνάδελφοι, με την πρώτη παράγραφο τα ανωτέρω αδικήματα αποτελούν λόγω θέσης του εκπαιδευτικού σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας, εφόσον έχει ασκηθεί κατ’ αυτού ποινική δίωξη γι’ αυτά τα αδικήματα. Στην δεύτερη παράγραφο ορίζεται ότι ο εκπαιδευτικός που του επιβλήθηκε η πειθαρχική ποινή για αδικήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας, απομακρύνεται από το σχολείο μέσω μετάταξης σε άλλη μη εκπαιδευτική θέση.
Ακόμα, με την τρίτη παράγραφο πραγματοποιείται στην υπαλληλικό κώδικα διαφοροποίηση του χαρακτηρισμού των αδικημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας από τη γενική τους υπαγωγή στην αναξιοπρεπή ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά.

Τέλος, στην παράγραφο 4 ορίζεται ότι η καταδίκη σε οποιαδήποτε ποινή για εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας, επισύρει και την αυτοδίκαιη έκπτωση του υπαλλήλου.

- Διεθνές Πανεπιστήμιο Πάμε στην άλλη τροπολογία που αφορά το θέμα του Διεθνούς Πανεπιστημίου. Η τροπολογία αυτή έχει δοθεί από το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο ξέρετε ότι έχει ιδρυθεί με το νόμο 9391/2005. Αυτή τη στιγμή λειτουργεί μόνο σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Έχει πολλά μεταπτυχιακά προγράμματα και είναι ένα πανεπιστήμιο το οποίο πραγματικά λειτουργεί παραδειγματικά. Δεν έχει ικανό αριθμό μελών ΔΕΠ αυτή τη στιγμή, έχει πολύ λίγα μέλη. Πιστεύουμε ότι πρέπει να στηριχτεί και αυτές οι τροπολογίες, οι οποίες έρχονται για το Διεθνές Πανεπιστήμιο, προέρχονται από την διοικούσα επιτροπή ακριβώς για να μπορέσει να λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το πρώτο θέμα το οποίο τίθεται στην παράγραφο, είναι στην παράγραφο 1 του άρθρου 2 του νόμου 3391/205, που υπάρχει μία αντικατάσταση. Περισσότερο είναι ότι οι διευθυντές προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών ως ακαδημαϊκοί υπεύθυνοι των προγραμμάτων, να μπορούν να είναι υπηρετήσαντες καθηγητές πανεπιστημίου που έχουν συναφές αντικείμενο ή ακόμη και επίκουροι καθηγητές στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Αυτό το ζητάει το Διεθνές Πανεπιστήμιο, γιατί δεν έχει σε ανώτερες βαθμίδες αναπληρωτή καθηγητού αυτή τη στιγμή ή μέλη ΔΕΠ του ιδίου πανεπιστημίου, ώστε να οριστούν υπεύθυνοι των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

 Η δεύτερη αλλαγή είναι, ότι ζητάνε να υπάρξει μια προσωρινή Γενική Συνέλευση, η οποία θα ορίζεται με απόφαση του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής και θα αποτελείται από πέντε, τουλάχιστον, μέλη, όπου μέσα θα πρέπει να είναι και συνταξιούχοι αφ΄ υπηρετήσαντες καθηγητές. Επειδή το Διεθνές Πανεπιστήμιο έχει στη Διοικούσα του, ήδη, αφ΄ υπηρετήσαντες καθηγητές, γι' αυτό ζητούν να γίνει αυτή η αλλαγή.

Το τρίτο έχει να κάνει με ορισμένες επιπλέον προϋποθέσεις που ζητούν να μπουν για την εγγραφή μεταπτυχιακών φοιτητών. Αυτό που θέλουν, δηλαδή, πιο πολύ είναι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές, οι οποίοι θα εγγραφούν, να έχουν κάποια αυξημένα προσόντα για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν.

Για την επιλογή, λοιπόν, υποχρεούνται να έχουν το βαθμό του πτυχίου ή του διπλώματος του πρώτου κύκλου σπουδών, τη βαθμολογία συναφών με το γνωστικό αντικείμενο του προγράμματος σπουδών μεταπτυχιακών προγραμμάτων και το πανεπιστήμιο η σχολή ή τμήμα προέλευσης, καθώς και δύο συστατικές επιστολές.

Τέλος, υπάρχει μια ακόμα διάταξη στην οποία γίνεται λόγος για το πώς θα ορίζεται η Επιτροπή Διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού και ο γραμματέας της, ο οποίος και ασκεί καθήκοντα Διευθυντού του Ειδικού Λογαριασμού και εκεί προτείνουν μετά από απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής και απόφαση του Υπουργού να ορίζονται γι' αυτό το θέμα.

Επαναλαμβάνω, ότι αυτές είναι τροπολογίες που ζήτησε το ίδιο το Διεθνές Πανεπιστήμιο και τις παίρνουμε για συζήτηση εδώ, ώστε να μπορέσει να έχει καλύτερη λειτουργία σε σχέση με το υπάρχον προσωπικό το οποίο έχει και με τις δυνατότητες οι οποίες του δίνονται.

- Ισοτιμίες Μεταπτυχιακών Στο δεύτερο, υπάρχει η ισοτιμία τίτλων σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης. Εδώ υπάρχει μια διάταξη στην οποία έχει ζητηθεί να υπάρξει μια ισοτιμία των τίτλων σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης με διεθνείς οργανισμούς και όπου η ελληνική πολιτεία έχει συνάψει σχέσεις.

Θα σας πω ότι έχει συμβεί. Εδώ κατά καιρούς υπάρχουν κάποιες ισοτιμίες πτυχίων με μεμονωμένες σχολές, όπως είναι το Ινστιτούτο στην Μπρυζ, όπου έχει περάσει με ειδική διάταξη νόμου και έχει γίνει ισοτιμία των σπουδών, καθώς και το αντίστοιχο Ερευνητικό Κέντρο της Φλωρεντίας, που και αυτό είναι adhoc μόνο γι' αυτό.

Επειδή υπάρχουν εδώ τέτοια αιτήματα για το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών κ.λπ. ώστε υπάρξουν κάποιες ισοτιμίες, γι' αυτό φέρουμε τη διάταξη αυτή για να συζητηθεί, εάν θέλουμε να πηγαίνουμε adhoc για αναγνώριση κάποιου, όπως γινόταν μέχρι τώρα ή να πάμε συνολικά με το τι υπάρχει με όσα από τα αντίστοιχα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι αναγνωρισμένα και με τους διεθνείς οργανισμούς.

Θα υπάρχει το ΔΟΑΤΑΠ και η ισοτιμία θα γίνεται πάλι μέσω αυτού, αλλά εκεί ακριβώς νομίζω, ότι θα πρέπει να βρούμε τη χρυσή τομή.

- Κολλέγια Υπάρχει τώρα μια ακόμη διάταξη, η οποία αφορά τα Κολέγια. Επειδή, όμως, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ούτε ο Γενικός Γραμματέας Διά Βίου Μάθησης, αλλά ούτε και ο Υφυπουργός, ο οποίος ανέλαβε μόλις χθες τα καθήκοντά του, γι' αυτό σας λέω ότι αυτό που υπάρχει για τη ρύθμιση θεμάτων του Κολεγίου είναι μια διάταξη, η οποία έχει, ήδη, συμπεριληφθεί στο ν. 4264 για τα υπόλοιπα Κολέγια, αλλά δεν έχει συμπεριληφθεί για αυτά τα οποία είχαν Bachelor.

Δεν μπορώ, λοιπόν, να σας αναφέρω ακριβώς τη διάταξη αυτή, γιατί δεν είναι στην αρμοδιότητά μου. Επειδή δεν υπάρχει ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας αυτή τη στιγμή, είδα τη διάταξη και σας την ανακοινώνω, απλώς και μόνον για να ακούσουμε τις παρατηρήσεις σας.

- Μισθολογική εξίσωση των ερευνητών και των μελών ΔΕΠ
Θα αναφερθώ στην τροπολογία που είναι σχετική με την μισθολογική εξίσωση των ερευνητών και των μελών ΔΕΠ, στο άρθρο 18 του σχεδίου νόμου, όπου μετά από την παράγραφο 10 προστίθεται παράγραφος 11.

Αυτή η τροπολογία θα έλεγα ότι αποτελεί ένα μακροχρόνιο αίτημα της ερευνητικής κοινότητας.

Αυτή τη στιγμή θεωρούμε, ότι στο πλαίσιο της υλοποίησης του εθνικού ενιαίου χώρου έρευνας και καινοτομίας, η οποία επιδιώκεται με τον παρόντα νόμο, αλλά και τις προβλέψεις οι οποίες περιέχονται στα επιμέρους άρθρα, θα πρέπει να υπάρχει και η θεσμική εξομοίωση του ερευνητικού δυναμικού, δηλαδή, των ερευνητών με τους καθηγητές των πανεπιστημίων, χωρίς, όμως, να παραγνωρίζεται και ο σημαντικότατος ρόλος των καθηγητών, που είναι και η πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Αυτό ισχύει σε όλη - απ' όσο γνωρίζω - την ευρωπαϊκή και διεθνή επιστημονική κοινότητα.

Επίσης θα έλεγα, ότι αυτή η τροπολογία αποτελεί ικανοποίηση ενός δίκαιου αιτήματος, αφού κατά το Σύνταγμα τόσο στο άρθρο 5 Α όσο και στο 16, αλλά και στο άρθρο 179 της Συνθήκης της Ε.Ε. η έρευνα αναγνωρίζεται ως ισότιμη προτεραιότητα με την πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Πέραν, όμως, αυτού και δεδομένου, ότι και εσείς οι ίδιοι γνωρίζετε, ότι τα τελευταία χρόνια η χώρα μας υφίσταται ένα τεράστιο braindrain, που ίσως αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πληγές ενός τόπου, δηλαδή, να φεύγει το άριστο ανθρώπινο επιστημονικό δυναμικό, θεωρούμε ότι αυτή η τροπολογία, αυτή η εξομοίωση θα αποτελέσει ένα σημαντικότατο κίνητρο όχι μόνο για να παραμείνουν οι ερευνητές στη χώρα μας, αλλά και για να προσελκύσουμε ερευνητές, μεγάλα κεφάλια που τα τελευταία χρόνια έχουν φύγει και έχουν διαπρέψει στο εξωτερικό.

Γνωρίζετε άλλωστε και τις εξαιρετικές επιδόσεις που έχει η χώρα μας στον τομέα της επιστήμης.

Γνωρίζετε ότι στο 7ο πρόγραμμα - πλαίσιο για την έρευνα και καινοτομία η χώρα μας ήταν ανάμεσα στις 8 ή 9 χώρες σε κατάταξη. Οι έλληνες ερευνητές και οι πανεπιστημιακοί κατάφεραν την περίοδο 2007 - 1013 και έφεραν στη χώρα μας άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για έρευνα, τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία.

Άρα, θεωρούμε, ότι αυτό το μέτρο, αυτή η τροπολογία θα έχει μακροπρόθεσμα πολλαπλασιαστικά οφέλη και θα συμβάλει ακόμη περισσότερο στην ενίσχυση του ερευνητικού δυναμικού της χώρας μας και στην αποκατάσταση ενός οικοσυστήματος έρευνας και καινοτομίας ανταγωνιστικού προς το αντίστοιχο ευρωπαϊκό και διεθνές.

Έτσι, λοιπόν, γίνεται η παράγραφος 11, στην οποία περιγράφεται η εξομοίωση στο βασικό μηνιαίο μίσθωμα της αντίστοιχης βαθμίδας των καθηγητών των Α.Ε.Ι. με των ερευνητών.

Ξεκινάμε από το μισθό του ερευνητή Α΄ κατ' αντιστοιχία με το μισθό του λέκτορα και προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις.

Μετά έχουμε την αντιστοίχηση με τους ειδικούς λειτουργικούς επιστήμονες, οι οποίοι είναι και αυτοί ερευνητές.

Στην παράγραφο 3 πέραν από το βασικό μισθό έχουμε και τις αντιστοιχίες σε κάποια επιδόματα, όπως είναι στο χρόνο υπηρεσίας, στην πάγια αποζημίωση για δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης και για συμμετοχή σε συνέδρια και στο ειδικό ερευνητικό για την εκτέλεση μεταδιδακτορικής έρευνας.
Oι επόμενες παράγραφοι για τη ραδιενέργεια κ.λπ. είναι αποκλειστικά του ερευνητικού κέντρου του Δημόκριτου.

Υπάρχει και η παράγραφος 4, η οποία μιλάει για τις αποδοχές των διευθυντών των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων σχετικά με την προσαύξηση την οποία έχουν.

Η παράγραφος 5, λέει για τους ερευνητές σχετικά με μια προσαύξηση 70 € με τη συμπλήρωση 25 ετών υπηρεσίας.

Αυτή, λοιπόν, είναι η τροπολογία και θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντική, θα συμβάλει εξαιρετικά στην ενίσχυση του άριστου ερευνητικού δυναμικού της χώρας μας και είμαστε βέβαιοι ότι τα οφέλη θα είναι πολλαπλασιαστικά για το μέλλον.

Εδώ να σας θυμίσω, ότι για κάθε ένα ευρώ που φέρνουν οι έλληνες ερευνητές στη χώρα μας τα ανταποδοτικά οφέλη είναι από 2,5 μέχρι 13 € και αυτό θα πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπόψη μας.

Άρα, στην Κοινότητα αυτή θα πρέπει να παρέχουμε σημαντικά κίνητρα και ένα από τα κίνητρα αυτά είναι αυτό, με το οποίο θα γίνει μια μερική ανάσχεση του braindrain και θα αποτελέσει και ένα πολύ καλό κίνητρο για Έλληνες του εξωτερικού να έρθουν ως ερευνητές σε ελληνικά ιδρύματα.

- Σε σχέση με την Εκκλησία της Κρήτης οι αλλαγές που επιφέρει η Τροπολογία είναι οι εξής, υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που αφορούν το επίσημο δελτίο της Εκκλησίας της Κρήτης «Απόστολος Τίτος» και στοχεύουν στην καλύτερη λειτουργία του, υπάρχει αυτονόητη πρόβλεψη ότι οι κανονισμοί για τους Ενοριακούς Ναούς και τους Εφημερίους της Εκκλησίας της Ελλάδος θα ισχύουν στην Εκκλησία της Κρήτης μέχρι η Εκκλησία της Κρήτης να ψηφίσει τους δικούς της. 

Αποδίδεται νομική προσωπικότητα στην ίδια την Εκκλησία της Κρήτης, ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, όπως δηλαδή είναι και οι Μητροπόλεις, όπως είναι και η Εκκλησία αντίστοιχα στην Εκκλησία της Ελλάδος. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με ζητήματα διευκόλυνσης λειτουργίας της, από έκδοση Α.Φ.Μ., είναι ζητήματα τα οποία συζητήσαμε κατά το νομοσχέδιο των θρησκευτικών κοινοτήτων, όπου είναι αντίστοιχα προβλήματα.

Και υπάρχει και μια αλλαγή που αφορά τη διαδικασία εκλογής Αρχιεπίσκοπου Κρήτης. Σύμφωνα με το καταστατικό χάρτη του 1961, ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης εκλεγόταν από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αφού το τριπρόσωπο για την εκλογική καθοριζόταν από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων της Χώρας. Η αλλαγή στοχεύει στην απεμπλοκή της Πολιτείας από την εσωτερική αυτή διαδικασία της Εκκλησίας της Κρήτης, το τριπρόσωπο θα αναδεικνύεται από την ίδια την Εκκλησία της Κρήτης και εν συνεχεία όπως συνέβαινε και στο παρελθόν σύμφωνα με τα καθεστώτα στην Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως, θα εκλέγεται ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. 

Όλες αυτές οι αλλαγές είναι αποτέλεσμα συμφωνιών και συζητήσεων που έχουν γίνει τόσο βέβαιος με την Εκκλησία της Κρήτης, όσο και με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

- Μειονοτική εκπαίδευση Η δεύτερη Τροπολογία που αφορά θέματα μειονοτικής εκπαίδευσης, είναι σαφές ότι καταρχήν δεν αφορά ζητήματα γλώσσα διδασκαλίας, ωρών διδασκαλίας και τα λοιπά, αυτά είναι καθορισμένα σε άλλο επίπεδο, είναι γνωστά, αφορά δύο θέματα και το πρώτο είναι μετά την κατάργηση της ΕΠΑΘ, με ποια διαδικασία θα μορφώνονται οι Εκπαιδευτικοί του Μειονοτικού Προγράμματος και το δεύτερο είναι ότι ορισμένες Διοικητικές αλλαγές στην οργάνωση μειονοτικής εκπαίδευσης, ώστε να συμβαδίζουν με τα γενικότερα ισχύοντα στη Δημόσια Εκπαίδευση. 

Προς αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, με το πρώτο άρθρο, καταργείται το Συντονιστικό Γραφείο Μειονοτικής Εκπαίδευσης, ως μια διακριτική ξεχωριστή - χωριστή δομή και ιδρύεται Γραφείο Μειονοτικής Εκπαίδευσης, εντός της Περιφερειακής Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, με στόχο Διοικητικά ζητήματα κυρίως, για τη λειτουργία των μειονοτικών σχολείων, καθώς και θέματα που αφορούν στην Οργάνωση και Διοικητική υποστήριξη γιατί την διδασκαλία του ιερού Κορανίου στα Δημόσια Σχολεία της Θράκης στους μουσουλμάνους μαθητές.

Καθορίζονται τα προσόντα του Προϊσταμένου για το γραφείο αυτό, καταργείται επίσης το Υπηρεσιακό Συμβούλιο Μειονοτικής Εκπαίδευσης και η εκπροσώπηση των Εκπαιδευτικών πλέον θα γίνεται του μεν Ελληνόγλωσσου προγράμματος μέσα από τις διαδικασίες που προβλέπονται για τους Δημόσιους Εκπαιδευτικός γενικά, για δε τους Εκπαιδευτικούς του Μειονοτικού Προγράμματος θα εκπροσωπούνται οπότε συζητούνται θέματα στα οικία ΠΙΣΠΕ ΠΙΣΔΕ, και τα λοιπά, που τους αφορούν, θα εκπροσωπούνται και εκείνοι. 

Σχετικά με το άρθρο 2, για θέματα Εκπαιδευτικού Προσωπικού Μειονοτικών Σχολείων, οι διαδικασίες μεταθέσεις αποσπάσεις στα μειονοτικά σχολεία θα γίνονται με τις διαδικασίες που ισχύουν και της ξέρουμε, τις γενικές. Διευκρινίζεται για μια ακόμα φορά ότι ο τρόπος με τον οποίον αποφασίζει τη σύνθεση του προσωπικού στα μειονοτικά σχολεία σύμφωνα με τον νόμο 6477, θα πρέπει να ακολουθηθεί αυτή ακριβώς τη λογική και της Υπουργικής Απόφασης, της συγκεκριμένης, αλλά και των αποφάσεων που έχουν καθορίζει την οργανικότητα των θέσεων και τις διευθετούν με βάση το εάν κάποιος ανήκει ή όχι στη μουσουλμανική μειονότητα.

Τα θέματα που αφορούν τη λειτουργία των μειονοτικών γυμνασίων και λυκείων περιέρχονται σε αντίστοιχες Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τα θέματα των μειονοτικών σχολείων της Πρωτοβάθμιας περιέρχονται αντίστοιχα στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που βρίσκονται. Συστήνεται μια θέση Σχολικού Συμβούλου Μειονοτικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος για την Επιστημονική και Παιδαγωγική καθοδήγηση των Εκπαιδευτικών του μειονοτικού προγράμματος στα μειονοτικά σχολεία της Ξάνθης. 

Άλλη μια για τα μειονοτικά σχολεία της Ροδόπης και στην οποία θα περιλαμβάνεται και ο Έβρος και μια θέση Σχολικού Συμβούλου του Μειονοτικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης θα συσταθεί μια θέση Σχολικού Συμβούλου Μουσουλμανικής Θρησκείας για την Επιστημονική και Παιδαγωγική καθοδήγηση των Εκπαιδευτικών που διδάσκουν μουσουλμανικά θρησκευτικά στα μειονοτικά γυμνάσια και Λύκεια και των ιεροδιδασκάλων που διδάσκουν το ιερό Κοράνιο στα Δημόσια Σχολεία στους μουσουλμάνους μαθητές.

Τέλος, για το ζήτημα του πώς θα μορφώνονται στο εξής οι Εκπαιδευτικοί του μειονοτικού προγράμματος, η πρόταση που κατατίθεται είναι ότι ακολουθώντας τη λογική της ισονομίας και ισοπολιτείας, Εκπαιδευτικοί δηλαδή με πλήρη Επαγγελματικά και Επιστημονικά αλλά και Ακαδημαϊκά δικαιώματα, σημαίνει Απόφοιτοι Παιδαγωγικού Τμήματος τετραετούς φοίτησης. Υπάρχει και είναι γνωστό από παλαιότερες συζητήσεις, ένα ιδιαίτερα έντονο αίτημα που συνδέεται με το χαρακτήρα της μειονοτικής εκπαίδευσης, σχετικά με το ποιος θα έχει δικαίωμα να φοιτήσει σε μια σχολή τέτοιου είδους. Είναι γνωστό ότι δεν είναι δυνατόν κατά το Σύνταγμα να ιδρυθεί Τμήμα – Τομέας, εισαγωγική κατεύθυνσης, Σχολή, η οποία θα έχει ως προϋπόθεση την εισαγωγή μόνο μουσουλμάνων και θα δίνει Πτυχίο.

Για το λόγο αυτό και συνδυαζόμενο αυτό με τη λογική που σας ανέφερα πριν, σχετικά με την ανάγκη πλήρους τετραετούς φοίτησης, αλλιώς υφίσταται και θέμα διακρίσεων στο Εκπαιδευτικό Σύστημα, η πρόταση είναι ότι μετά την ολοκλήρωση του τετραετούς κύκλου σπουδών και είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι υπάρχει μια σημαντική αλλαγή σε σχέση με την εποχή ίδρυσης ΕΠΑΘ, πλέον η ποσόστωση που έχει δοθεί στους μουσουλμάνους συμπολίτες μας της Θράκης, εγγυάται ότι θα υπάρχουν -και υπάρχουν ήδη βέβαια- Φοιτητές από τη μειονότητα και στα Παιδαγωγικά Τμήματα και σε άλλα Τμήματα. Δέκα τουλάχιστον κατά έτος, εισάγονται αυτή τη στιγμή στα Παιδαγωγικά Τμήματα. 

Εάν λοιπόν κάποιος επιθυμεί να διδάξει και στο μειονοτικό πρόγραμμα, διατηρώντας φυσικά τα επαγγελματικά δικαιώματα ως προς τα Δημόσια Σχολεία, θα πρέπει να υποστεί μια επιπλέον εκπαίδευση ειδικά για τη γλώσσα του μειονοτικού προγράμματος και σε ζητήματα βεβαίως μουσουλμανικής θρησκείας.
Εφόσον είναι μετά το Πτυχίο είναι λογικό να διεξαχθεί σε ένα Παιδαγωγικό Τμήμα που είναι κοντά στην περιοχή και το μόνο που είναι κοντά στην περιοχή είναι της Αλεξανδρουπόλεως στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. 

Για το ακριβές πρόγραμμα διδασκαλίας και όλα όσα συνδέονται με αυτό βεβαίως θα αποφασίσει το ίδιο το Πανεπιστήμιο και όχι το Υπουργείο Παιδείας. Αυτό όμως που ενδιαφέρει το Υπουργείο Παιδείας είναι η έμφαση, γιατί αυτό γίνεται, στο θέμα της γλώσσας της διδασκαλίας. Η διάρκεια σπουδών θα καθορισθεί από το ίδιο το τμήμα, από τη Σύγκλητο και την ακρίβεια γιατί ζητάμε την εισήγηση της Συγκλήτου. Για τη διαδικασία διορισμού και προσλήψεων των Εκπαιδευτικών στα μειονοτικά σχολεία η βασική επιλογή είναι να ακολουθήσει τα ισχύοντα στη Δημόσια Εκπαίδευση, δηλαδή, μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Θα υπάρξει βεβαίως μια μεταβατική περίοδος σε όλες αυτές τις διαδικασίες, όπως γνωρίζουμε και από τη Δημόσια Εκπαίδευση.

Συστήνεται ειδικός κλάδος, ο ΠΕ73, για τους Εκπαιδευτικούς του μειονοτικού προγράμματος, όπου εκεί μπορούν να συμμετέχουν όλοι οι ΕΠΑΘίτες ανεξάρτητα εάν θα επιμορφωθούν ή όχι. Οι απόφοιτοι του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, του Παιδαγωγικού Τμήματος, είναι 54 εάν θυμάμαι καλά τον αριθμό, που έχουν εκπληρώσει συγκεκριμένα κριτήρια, τα κριτήρια αυτά δεν τα έθεσε το Υπουργείο, είναι τα κριτήρια που μας έθεσε η Γενική Συνέλευση του Τμήματος με επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας και βεβαίως θα μετέχουν στο μέλλον όλοι όσοι μουσουλμάνοι έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο αυτών σπουδών που είπαμε στο Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος. 

Θα διαγωνίζονται στον ΑΣΕΠ στα μαθήματα που διαγωνίζονται και οι Δάσκαλοι, ώστε να κατοχυρώσουν το δικαίωμα τους να είναι και στους δύο πίνακες και επιπλέον θα διαγωνίζονται στο μάθημα της Γλώσσας του μειονοτικού προγράμματος, γιατί αυτό υπάρχει το μειονοτικό πρόγραμμα και βεβαίως σε θέματα Ισλαμικής Θρησκείας που είναι η δεύτερη διάσταση του μειονοτικού προγράμματος.

Και αναλόγως τη σειράς επιτυχίας που θα μετέχουν και στους δύο πίνακες, όπως το είπα και πριν, εάν έχουν τα σχετικά τυπικά προσόντα, και θα μπορούν να επιλέξουν εάν θα πάνε σε ένα Δημόσιο Σχολείο εάν έχουν πιάσει βέβαια τη σχετική βαθμολογία και εάν έχουν επιτύχει τη βαθμολογία και σε μειονοτικό σχολείο. Αυτή τη στιγμή, να δώσω ένα ακόμα ποιοτικού περιεχομένου στοιχείο, όπου υπάρχουν περίπου 315 ΕΠΑΘίτες οι οποίοι έχουν δυνητικό δικαίωμα διορισμού στα μειονοτικά σχολεία, υπηρετούν περί τους 220 εάν θυμάμαι καλά και το Υπουργείο Παιδείας παράλληλα με την πρόταση αυτή προχωρά στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης για την εξομοίωση όλων των ΕΠΑΘιτών, όσων βεβαίως επιθυμούν οι ίδιοι, δεν είναι υποχρεωτικό, μέσω του παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης Αλεξανδρούπολης ώστε να λάβουν κανονικό Πτυχίο, από το Παιδαγωγικό Τμήμα, κανονικό με την έννοια ότι θα είναι όπως όλα τα Πτυχία των Παιδαγωγικών Τμημάτων.

Οι τελευταίοι διορισμοί που έγιναν το 2010 ήταν 35, συνεπώς είναι προφανές ότι αυτή τη στιγμή ακόμα και αν υποθέσουμε ότι οι διορισμοί απελευθερώνονται και επιστρέφουμε στο καθεστώς των διορισμών του 2010, μόνο οι απόφοιτοι της ΕΠΑΦ χρειάζονται συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προκύπτει εύκολα από τη διαίρεση, για όλη αυτή τη διαδικασία. Έχουμε την πεποίθηση ότι η προσπάθεια που περιλαμβάνει βεβαίως και τη διαδικασία διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, αλλά και την ευκαιρία που δίνεται στους ίδιους τους μειονοτικούς εκπαιδευτικούς, ο όρος κατά τη γνώμη μου είναι αδόκιμος, αλλά αναγκάζομαι να τον χρησιμοποιήσω γιατί εν πάση περιπτώσει αυτή είναι η λογική που υπάρχει μέσω της θεσμοθέτησης θέσεων σχολικών συμβούλων, είναι μια ευκαιρία ώστε οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί που μετέχουν σε αυτές τις διαδικασίες να βοηθήσουν την ελληνική πολιτεία να αναβαθμίσει το σύστημα. 

Η βασική προσέγγιση λοιπόν είναι η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού, γιατί χωρίς εκπαιδευτικό δεν υπάρχει σχολείο, γι’ αυτό και θέλουμε αυτές τις σπουδές και ταυτοχρόνως να δοθεί το δικαίωμα στους εκπαιδευτικούς του μειονοτικού προγράμματος να μετέχουν στις δομές εκπαίδευσης με τρόπο ισότιμο, ισόνομο και λογικό. Ευχαριστώ πολύ.

*Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης,
Υπεύθυνος Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων,
Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς,
ΜΕΛΟΣ ΔΑΚΕ Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,
Μ.Sc., Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση,
Μ.Sc., Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων – MUNDIS.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.