Του Πάνου Μαύρου
Αληθινή ιστορία πρόσφατη. Κιλκισιώτης φοιτητής που σπουδάζει σε επαρχιακή πόλη της Μακεδονίας «επιπέδου Κιλκίς», έψαχνε να βρει δουλειά αφού τα οικογενειακά οικονομικά ήταν χάλια. Τελικά βρίσκει σε cafe-bar για λάντζα. Ο ιδιοκτήτης έκανε όλες τις νόμιμες διαδικασίες για να μην δουλεύει «μαύρα», με κανονικό ημερομίσθιο, ασφάλεια, ένσημα κτλ.
«Και πόσες ημέρες θα δουλεύω;» ρωτάει ο νεαρός Κιλκισιώτης. « Αυτό εξαρτάται από εσένα. Όσο πιο συχνά φέρνεις τους φίλους και τις παρέες σου στο μαγαζί, τόσο περισσότερο θα δουλεύεις….» του απαντά.
Φυσικά ο καταστηματάρχης έκανε την πιο έξυπνη, τέλεια και κυρίως έντιμη κίνηση, που θα ωφελούσε και τους δύο! Αυτός θα δίνει δουλειά στο φτωχό φοιτητή, και ο νεαρός θα του φέρνει κόσμο, για να δουλεύει και συχνότερα… Το ένα χέρι νίβει το άλλο, και τα δυο το πρόσωπο…
Δυστυχώς στο Κιλκίς (στην πλειοψηφία), έχουμε μια εντελώς αντίθετη φιλοσοφία και νοοτροπία στο θέμα «ψωνίζω, διασκεδάζω στην τοπική αγορά». Εννοούμε όλους, και καταστηματάρχες και πελάτες.
Το Κιλκίς πάντα υστερούσε σε αυτό το θέμα. Μια αγορά υποτονική, καθόλου ελκυστική, με χαμηλούς τζίρους, γκρίνια από τους εμπόρους ότι δεν τους προτιμάνε, γκρίνια από τους πελάτες ότι είναι ακριβότερα τα πάντα και χωρίς ποικιλία προϊόντων.
Ποια είναι η αλήθεια; Τι συμβαίνει πραγματικά και η αγορά μας είναι για κλάματα; Τι φταίει, τι μπορεί να γίνει;
Αν και μπαίνουμε σε λίγο στο 2015, ακόμη δεν κατάλαβαν οι έμποροι του Κιλκίς, το επιμελητήριο, ο εμπορικός σύλλογος και φυσικά ο δήμος, το αυτονόητο. Δηλαδή ότι τα ψώνια, από τραχανά, κάλτσες και φασολάκια, μέχρι αγορά παπουτσιών, ακόμη και ένας καφές ή γεύμα στην πόλη, δεν είναι πλέον μόνο: «βλέπω τιμή-αγοράζω-πληρώνω- έφυγα».
Τα ψώνια είναι πρώτα διασκέδαση για τον κόσμο. Το λένε κοινωνιολόγοι, αναλυτές, επιτυχημένοι έμποροι σε Ελλάδα και εξωτερικό, το λέει ο κόσμος με τη συμπεριφορά του. Γιατί ξεσκίζει το Cosmos, το IKEA, η Τσιμισκή; Μήπως είναι φτηνότερα; Μα γιατί έχουν «μάτι», έχουν αισθητική, είναι όλα τακτοποιημένα, εντυπωσιακά, ελκυστικά. Αυτή η περιποιημένη εικόνα που «γεμίζει το μάτι» είναι όλο το μυστικό. Όλο το Κιλκίς εκεί τρέχει, πρώτα επειδή θα βολτάρει, θα περπατήσει, θα ξεσκάσει, θα βρει να φάει όμορφα, να πιει ένα καφέ, να παρκάρει (κι ας πληρώσει). Και μετά θα σκεφτεί πόσο κάνει η τάδε μπλούζα, η οποία συνήθως είναι ακριβότερη από το Κιλκίς…
Και φυσικά το επιπλέον κλειδί, είναι το δίδυμο των τέλειων καταναλωτών: οι «γυναίκες και τα παιδιά». Από αυτούς ζει η αγορά, και όποιος τους υποτίμησε απλά έσβησε.. Εδώ οι γυναίκες έκαναν το κομμωτήριο «διέξοδο διασκέδασης». Αφού αυτοί οι χώροι είναι όμορφα διακοσμημένοι, και σε προκαλούν να κάτσεις, να συζητήσεις, να κουτσομπολέψεις, να γελάσεις, αλλά και να χρυσοπληρώσεις με χαρά και χωρίς τύψεις την περμανάντ…. Γιατί πέρασες καλά και ξέσκασες ! Τόσο απλά.. Ενώ στο κουρείο; Βάζεις το κεφάλι κάτω, και σε 10΄ εξαφανίστηκες… Γιατί; Διότι είναι ένας χώρος στενάχωρος, καταθλιπτικός, χωρίς κάτι αισθητικά ωραίο.
Πόσο κουρεία έμειναν στο Κιλκίς… ενώ κομμωτήρια; Ένα παρηκμασμένο και απαξιωμένο «κουρείο» είναι το Κιλκίς, που μπορεί άνετα όμως να γίνει «κομμωτήριο…». Αρκεί το θέλουμε όλοι μας, αλλά λίγο χλωμό το βλέπω…
Όπως είπαμε και παραπάνω, το δίδυμο «γυναίκες-παιδιά», θέλει να μην ταλαιπωριέται, θέλει να βλέπει πολλά πράγματα κι ας μην τα αγοράζει, θέλει φώτα, χρώματα, καθαριότητα, καλαισθησία. Και δυστυχώς οι εμπορικοί δρόμοι του Κιλκίς είναι ακριβώς το αντίθετο. Δίπλα στην παράγκα η πολυκατοικία. Αναρχία, κυκλοφοριακό κομφούζιο, θόρυβος, δυσκολία στην κίνηση για καρότσια, παράνομα παρκινγκ κτλ. Σε κάνει όρεξη να κατέβεις σε τέτοια αγορά;
Σε όλη τη γη οι εμπορικοί δρόμοι των πόλεων είναι πεζοδρομημένοι, εκτός από Κιλκίς φυσικά. Γιατί κάποιοι έμποροι δεν το ήθελαν, αφού θα έχαναν πελατεία λόγω προσωπικού-επαγγελματικού συμφέροντος, γιατί στο κατάστημά τους έπρεπε να πλησιάζει όχημα για να φορτώσει … Τόσο στενόμυαλοι, τόσο έξω από την πραγματικότητα, που πήραν στο λαιμό τους όλη τον υπόλοιπο εμπορικό κόσμο του Κιλκίς.. Εδώ στη μικρή ανηφορίτσα (Χαρίτωνος) που είναι τα νέα καφέ γίνεται χαμός ! Γιατί; Μα γιατί είναι όμορφα, περιποιημένα, με αρμονία. Τι δεν καταλαβαίνεις;
Έχεις έναν εκπληκτικό πεζόδρομο την Καλούδη, που θα μπορούσε να γίνει το νέο στέκι για ουζερί, ταβερνάκια, καφέ κτλ, και ρημάζει με μαγαζιά ανοίκιαστα και μόνιμα παράνομα παρκαρισμένα ΙΧ. Έχεις μια απαίσια και «νεκρή» Πλατεία Δημαρχείου, που θα μπορούσε να γίνει μια παραδοσιακή κλειστή αγορά για να μπουν όλα τα λαϊκά εμπορικά μαγαζιά τροφίμων, συν το Σαββατιάτικο παζάρι. Να δουλέψει κόσμος, να πάρεις ενοίκια σαν δήμος, να προσελκύσεις τουρίστες από Βαλκάνια και άλλες πόλεις… Έχεις τις δίδυμες αποθήκες τόσα χρόνια και τις βλέπεις να ρημάζουν, αντί να τις ανακαινίσεις και να βάλεις γιατί όχι καταστήματα. Μην ακούσω πάλι για πολιτισμό…
Άλλο πρόβλημα; Οι ίδιοι οι έμποροι και επαγγελματίες του Κιλκίς δεν προτιμάνε της αγορά μας! Τώρα αγαπητοί έμποροι, σηκωθείτε θυμωμένοι από καναπέδες, ντιβάνια, καρέκλες όπως λέει ο Λιακόπουλος και διαφωνείστε όσο θέλετε ! Δυστυχώς πονάει αυτή η αλήθεια, σε θυμώνει να το ακούς, αλλά έτσι είναι.
Οι περισσότεροι ψωνίζουν από ιντερνέτ, Θεσσαλονίκη, Γευγελή και Βουλγαρία.. Δεν τους κόβει; Κοιτάζουν μόνο το συμφέρον τους; Δεν θέλουν να «δυναμώσουν» οι συνάδελφοί τους; Διαλέξτε και πάρτε ότι σας βολεύει. Το τελευταίο είναι και το πιθανότερο σενάριο. Να βοηθήσω το συνάδελφο Κιλκισιώτη; Xαζός είσαι; Κάντε ένα τεστ και μετρήστε πόσους επιχειρηματίες είδατε σε άλλα καταστήματα του Κιλκίς. Για ψώνια, για καφέ, για φαγητό….
Εδώ ο άλλος, ο γιός του έχει μαγαζί και αυτός ψωνίζει από το «γερμανικό» επειδή είναι φτηνότερα ! Πως θα πάει ό άλλος ύστερα στο γιό σου ρε φίλε; Πόσα παιδιά που δουλεύουν σε καφέ, μπαράκια, μαγαζιά γενικά κτλ, προτρέπουν τους γονείς τους, τα αδέλφια, συγγενείς και φίλους να πάνε μια-δύο φόρες για να «στηρίξουν» το μαγαζί που τους δίνει ψωμί…; Καλά μη δυσκολεύεστε, γιατί θα βρείτε ελάχιστους, όπως την ιστορία που ξεκινήσαμε στην αρχή με τον Κιλκισιώτη φοιτητή.
Υπάρχουν έμποροι που κλείνουν ταξίδια από ιντερνέτ, ή γραφεία από Αθήνα ή Θεσσαλονίκη για να μην προκαλέσουν, να μην τους «ματιάξουν», να μην γνωρίζουν οι άλλοι ότι έχουν φράγκα. Λες και δεν ξέρουμε όλοι για όλους…. Και κλάμα τα ταξιδιωτικά γραφεία του Κιλκίς.
Βιβλία μπορούμε να γράψουμε για το Κιλκίς και τη νοοτροπία των ανθρώπων του… Αν δεν γίνει το κέντρο «κουκλάκι», αυστηρά πεζοδρομημένο, τακτοποιημένο, καθαρό, φωτισμένο, σαν ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο για να κατεβαίνει ο κόσμος, αν δεν αλληλοστηριχθούν μεταξύ τους οι έμποροι, αν δεν πέσουν κι άλλο τα ενοίκια, αν, αν , μην έχετε πολλές ελπίδες.
Καλό κουράγιο σε όλους μας…
ΥΓ Αγαπητοί καταστηματάρχες. Την περίοδο των εορτών μην δώσετε βοήθεια, ημερολόγια, ενίσχυση, κάλαντα κτλ σε όσους δεν σας στήριξαν. Πείτε τους να πάνε, εκεί που «τα έσταζαν» όλη τη χρονιά… Ξέρουν αυτοί..
«Και πόσες ημέρες θα δουλεύω;» ρωτάει ο νεαρός Κιλκισιώτης. « Αυτό εξαρτάται από εσένα. Όσο πιο συχνά φέρνεις τους φίλους και τις παρέες σου στο μαγαζί, τόσο περισσότερο θα δουλεύεις….» του απαντά.
Φυσικά ο καταστηματάρχης έκανε την πιο έξυπνη, τέλεια και κυρίως έντιμη κίνηση, που θα ωφελούσε και τους δύο! Αυτός θα δίνει δουλειά στο φτωχό φοιτητή, και ο νεαρός θα του φέρνει κόσμο, για να δουλεύει και συχνότερα… Το ένα χέρι νίβει το άλλο, και τα δυο το πρόσωπο…
Δυστυχώς στο Κιλκίς (στην πλειοψηφία), έχουμε μια εντελώς αντίθετη φιλοσοφία και νοοτροπία στο θέμα «ψωνίζω, διασκεδάζω στην τοπική αγορά». Εννοούμε όλους, και καταστηματάρχες και πελάτες.
Το Κιλκίς πάντα υστερούσε σε αυτό το θέμα. Μια αγορά υποτονική, καθόλου ελκυστική, με χαμηλούς τζίρους, γκρίνια από τους εμπόρους ότι δεν τους προτιμάνε, γκρίνια από τους πελάτες ότι είναι ακριβότερα τα πάντα και χωρίς ποικιλία προϊόντων.
Ποια είναι η αλήθεια; Τι συμβαίνει πραγματικά και η αγορά μας είναι για κλάματα; Τι φταίει, τι μπορεί να γίνει;
Αν και μπαίνουμε σε λίγο στο 2015, ακόμη δεν κατάλαβαν οι έμποροι του Κιλκίς, το επιμελητήριο, ο εμπορικός σύλλογος και φυσικά ο δήμος, το αυτονόητο. Δηλαδή ότι τα ψώνια, από τραχανά, κάλτσες και φασολάκια, μέχρι αγορά παπουτσιών, ακόμη και ένας καφές ή γεύμα στην πόλη, δεν είναι πλέον μόνο: «βλέπω τιμή-αγοράζω-πληρώνω- έφυγα».
Τα ψώνια είναι πρώτα διασκέδαση για τον κόσμο. Το λένε κοινωνιολόγοι, αναλυτές, επιτυχημένοι έμποροι σε Ελλάδα και εξωτερικό, το λέει ο κόσμος με τη συμπεριφορά του. Γιατί ξεσκίζει το Cosmos, το IKEA, η Τσιμισκή; Μήπως είναι φτηνότερα; Μα γιατί έχουν «μάτι», έχουν αισθητική, είναι όλα τακτοποιημένα, εντυπωσιακά, ελκυστικά. Αυτή η περιποιημένη εικόνα που «γεμίζει το μάτι» είναι όλο το μυστικό. Όλο το Κιλκίς εκεί τρέχει, πρώτα επειδή θα βολτάρει, θα περπατήσει, θα ξεσκάσει, θα βρει να φάει όμορφα, να πιει ένα καφέ, να παρκάρει (κι ας πληρώσει). Και μετά θα σκεφτεί πόσο κάνει η τάδε μπλούζα, η οποία συνήθως είναι ακριβότερη από το Κιλκίς…
Και φυσικά το επιπλέον κλειδί, είναι το δίδυμο των τέλειων καταναλωτών: οι «γυναίκες και τα παιδιά». Από αυτούς ζει η αγορά, και όποιος τους υποτίμησε απλά έσβησε.. Εδώ οι γυναίκες έκαναν το κομμωτήριο «διέξοδο διασκέδασης». Αφού αυτοί οι χώροι είναι όμορφα διακοσμημένοι, και σε προκαλούν να κάτσεις, να συζητήσεις, να κουτσομπολέψεις, να γελάσεις, αλλά και να χρυσοπληρώσεις με χαρά και χωρίς τύψεις την περμανάντ…. Γιατί πέρασες καλά και ξέσκασες ! Τόσο απλά.. Ενώ στο κουρείο; Βάζεις το κεφάλι κάτω, και σε 10΄ εξαφανίστηκες… Γιατί; Διότι είναι ένας χώρος στενάχωρος, καταθλιπτικός, χωρίς κάτι αισθητικά ωραίο.
Πόσο κουρεία έμειναν στο Κιλκίς… ενώ κομμωτήρια; Ένα παρηκμασμένο και απαξιωμένο «κουρείο» είναι το Κιλκίς, που μπορεί άνετα όμως να γίνει «κομμωτήριο…». Αρκεί το θέλουμε όλοι μας, αλλά λίγο χλωμό το βλέπω…
Όπως είπαμε και παραπάνω, το δίδυμο «γυναίκες-παιδιά», θέλει να μην ταλαιπωριέται, θέλει να βλέπει πολλά πράγματα κι ας μην τα αγοράζει, θέλει φώτα, χρώματα, καθαριότητα, καλαισθησία. Και δυστυχώς οι εμπορικοί δρόμοι του Κιλκίς είναι ακριβώς το αντίθετο. Δίπλα στην παράγκα η πολυκατοικία. Αναρχία, κυκλοφοριακό κομφούζιο, θόρυβος, δυσκολία στην κίνηση για καρότσια, παράνομα παρκινγκ κτλ. Σε κάνει όρεξη να κατέβεις σε τέτοια αγορά;
Σε όλη τη γη οι εμπορικοί δρόμοι των πόλεων είναι πεζοδρομημένοι, εκτός από Κιλκίς φυσικά. Γιατί κάποιοι έμποροι δεν το ήθελαν, αφού θα έχαναν πελατεία λόγω προσωπικού-επαγγελματικού συμφέροντος, γιατί στο κατάστημά τους έπρεπε να πλησιάζει όχημα για να φορτώσει … Τόσο στενόμυαλοι, τόσο έξω από την πραγματικότητα, που πήραν στο λαιμό τους όλη τον υπόλοιπο εμπορικό κόσμο του Κιλκίς.. Εδώ στη μικρή ανηφορίτσα (Χαρίτωνος) που είναι τα νέα καφέ γίνεται χαμός ! Γιατί; Μα γιατί είναι όμορφα, περιποιημένα, με αρμονία. Τι δεν καταλαβαίνεις;
Έχεις έναν εκπληκτικό πεζόδρομο την Καλούδη, που θα μπορούσε να γίνει το νέο στέκι για ουζερί, ταβερνάκια, καφέ κτλ, και ρημάζει με μαγαζιά ανοίκιαστα και μόνιμα παράνομα παρκαρισμένα ΙΧ. Έχεις μια απαίσια και «νεκρή» Πλατεία Δημαρχείου, που θα μπορούσε να γίνει μια παραδοσιακή κλειστή αγορά για να μπουν όλα τα λαϊκά εμπορικά μαγαζιά τροφίμων, συν το Σαββατιάτικο παζάρι. Να δουλέψει κόσμος, να πάρεις ενοίκια σαν δήμος, να προσελκύσεις τουρίστες από Βαλκάνια και άλλες πόλεις… Έχεις τις δίδυμες αποθήκες τόσα χρόνια και τις βλέπεις να ρημάζουν, αντί να τις ανακαινίσεις και να βάλεις γιατί όχι καταστήματα. Μην ακούσω πάλι για πολιτισμό…
Άλλο πρόβλημα; Οι ίδιοι οι έμποροι και επαγγελματίες του Κιλκίς δεν προτιμάνε της αγορά μας! Τώρα αγαπητοί έμποροι, σηκωθείτε θυμωμένοι από καναπέδες, ντιβάνια, καρέκλες όπως λέει ο Λιακόπουλος και διαφωνείστε όσο θέλετε ! Δυστυχώς πονάει αυτή η αλήθεια, σε θυμώνει να το ακούς, αλλά έτσι είναι.
Οι περισσότεροι ψωνίζουν από ιντερνέτ, Θεσσαλονίκη, Γευγελή και Βουλγαρία.. Δεν τους κόβει; Κοιτάζουν μόνο το συμφέρον τους; Δεν θέλουν να «δυναμώσουν» οι συνάδελφοί τους; Διαλέξτε και πάρτε ότι σας βολεύει. Το τελευταίο είναι και το πιθανότερο σενάριο. Να βοηθήσω το συνάδελφο Κιλκισιώτη; Xαζός είσαι; Κάντε ένα τεστ και μετρήστε πόσους επιχειρηματίες είδατε σε άλλα καταστήματα του Κιλκίς. Για ψώνια, για καφέ, για φαγητό….
Εδώ ο άλλος, ο γιός του έχει μαγαζί και αυτός ψωνίζει από το «γερμανικό» επειδή είναι φτηνότερα ! Πως θα πάει ό άλλος ύστερα στο γιό σου ρε φίλε; Πόσα παιδιά που δουλεύουν σε καφέ, μπαράκια, μαγαζιά γενικά κτλ, προτρέπουν τους γονείς τους, τα αδέλφια, συγγενείς και φίλους να πάνε μια-δύο φόρες για να «στηρίξουν» το μαγαζί που τους δίνει ψωμί…; Καλά μη δυσκολεύεστε, γιατί θα βρείτε ελάχιστους, όπως την ιστορία που ξεκινήσαμε στην αρχή με τον Κιλκισιώτη φοιτητή.
Υπάρχουν έμποροι που κλείνουν ταξίδια από ιντερνέτ, ή γραφεία από Αθήνα ή Θεσσαλονίκη για να μην προκαλέσουν, να μην τους «ματιάξουν», να μην γνωρίζουν οι άλλοι ότι έχουν φράγκα. Λες και δεν ξέρουμε όλοι για όλους…. Και κλάμα τα ταξιδιωτικά γραφεία του Κιλκίς.
Βιβλία μπορούμε να γράψουμε για το Κιλκίς και τη νοοτροπία των ανθρώπων του… Αν δεν γίνει το κέντρο «κουκλάκι», αυστηρά πεζοδρομημένο, τακτοποιημένο, καθαρό, φωτισμένο, σαν ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο για να κατεβαίνει ο κόσμος, αν δεν αλληλοστηριχθούν μεταξύ τους οι έμποροι, αν δεν πέσουν κι άλλο τα ενοίκια, αν, αν , μην έχετε πολλές ελπίδες.
Καλό κουράγιο σε όλους μας…
ΥΓ Αγαπητοί καταστηματάρχες. Την περίοδο των εορτών μην δώσετε βοήθεια, ημερολόγια, ενίσχυση, κάλαντα κτλ σε όσους δεν σας στήριξαν. Πείτε τους να πάνε, εκεί που «τα έσταζαν» όλη τη χρονιά… Ξέρουν αυτοί..
πολυ καλο αρθρο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή