Κυριακή 14 Ιουλίου 2013

Kυριάκος Μητσοτάκης: Δεν κινδυνεύουν με απόλυση όσοι έχουν προσληφθεί με ΑΣΕΠ

«Όσοι έχουν προσληφθεί με διαδικασίες ΑΣΕΠ δεν κινδυνεύουν με απόλυση. Υπενθυμίζω ότι αυτή την πρόταση την έχω καταθέσει πρώτος εδώ και δυο, περίπου, χρόνια. Παραμένω δηλαδή σταθερός στις απόψεις, τις οποίες και δεν μεταβάλλω ανάλογα με το δημόσιο αξίωμα που κατέχω». Την επισήμανση αυτή κάνει ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής».
Επιπλέον, ο κ. Μητσοτάκης ξεκαθαρίζει ότι «πρώτοι στη λίστα προς αποχώρηση βρίσκονται οι πειθαρχικά ελεγχόμενοι δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και αυτοί που μπήκαν στο Δημόσιο με πλαστά δικαιολογητικά», ενώ δεν παραλείπει να επισημάνει ότι η αδυναμία της χώρας να ανταποκριθεί στο προαπαιτούμενο της κινητικότητας 12.500 δημοσίων υπαλλήλων μέχρι τον Ιούνιο έδωσε αφορμή στην Τρόικα για να θέσει άλλα αιτήματα, όπως για παράδειγμα την αύξηση του συνολικού αριθμού των υποχρεωτικών αποχωρήσεων που είχε ήδη συμφωνηθεί για τα έτη 2013 και 2014.

«Πετύχαμε να μην γίνει η παραμικρή αύξηση στα ήδη συμφωνηθέντα. Συγκεκριμένα, ο συμφωνημένος αριθμός (15.000) από το Φεβρουάριο του 2012, αλλά και η κατανομή ανά έτος - 4.000 για το 2013 και 11.000 για το 2014 - παραμένει σταθερός», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
Τι ακριβώς έγινε στη διαπραγμάτευση με την Τρόικα στο υπουργείο σας;
Κύριε Χιώτη, όταν ανέλαβα πριν από λίγες εβδομάδες την ηγεσία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, βρήκα ένα πλάνο συμφωνημένο εδώ και πολύ καιρό από την κυβέρνηση και την Τρόικα. 

Το πλάνο αυτό έλεγε: Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα έπρεπε να είχαν αποχωρήσει υποχρεωτικά από το Δημόσιο 2.000 υπάλληλοι και μέχρι την 30η Ιουνίου να είχαν μπει σε καθεστώς κινητικότητας άλλοι 12.500. 

Όταν έφτασε η Τρόικα, τρείς μέρες αφότου ήρθα στο Υπουργείο, ο στόχος των υποχρεωτικών αποχωρήσεων είχε επιτευχθεί, αλλά το «κοντέρ» στην κινητικότητα έγραφε ένα ολοστρόγγυλο μηδέν. 

Καταφέραμε μετά από δύσκολες συζητήσεις να πετύχουμε μια παράταση και αναλάβαμε τη δέσμευση να εισέλθουν στη διαδικασία της κινητικότητας 4.200 υπάλληλοι μέχρι τα τέλη Ιουλίου και 12.500 συνολικά μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. 

Είμαι πεπεισμένος ότι, αν δεν έκλεινε η διαπραγμάτευση στο δικό μας Υπουργείο, η δόση δεν θα εκταμιευόταν, δηλαδή η χώρα δεν θα είχε εξασφαλίσει την ομαλή ροή χρηματοδότησης από τους πιστωτές της. Έπρεπε να κινηθούμε γρήγορα, παίρνοντας δύσκολες αποφάσεις που να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιες.

Οι υπόλοιπες 13.000 απολύσεις που πρέπει να γίνουν από πού θα προέλθουν. Όλες από τη δεξαμενή της κινητικότητας;

Κατ’ αρχήν θέλω να τονίσω ότι η αδυναμία της χώρας να ανταποκριθεί στο προαπαιτούμενο της κινητικότητας 12.500 δημοσίων υπαλλήλων μέχρι τον Ιούνιο έδωσε αφορμή στην Τρόικα για να θέσει άλλα αιτήματα, όπως για παράδειγμα την αύξηση του συνολικού αριθμού των υποχρεωτικών αποχωρήσεων που είχε ήδη συμφωνηθεί για τα έτη 2013 και 2014. 

Πετύχαμε να μην γίνει η παραμικρή αύξηση στα ήδη συμφωνηθέντα. Συγκεκριμένα, ο συμφωνημένος αριθμός (15.000) από το Φεβρουάριο του 2012, αλλά και η κατανομή ανά έτος - 4.000 για το 2013 και 11.000 για το 2014 - παραμένει σταθερός.

Έρχομαι τώρα στην ερώτησή σας. Σε καμία περίπτωση. Πρώτοι στη λίστα προς αποχώρηση βρίσκονται οι πειθαρχικά ελεγχόμενοι δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και αυτοί που μπήκαν στο Δημόσιο με πλαστά δικαιολογητικά. Υποχρεωτικές απομακρύνσεις θα προκύψουν και από καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων, μια διαδικασία που έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα, παρότι έχει γίνει αρκετή δουλειά προπαρασκευής σε αυτή την κατεύθυνση. 

Η οριστική επίλυση του προβλήματος των προσωρινών διαταγών θα οδηγήσει στην έξοδο από το Δημόσιο συμβασιούχους, οι οποίοι είχαν πετύχει καθεστώς μονιμοποίησης καταστρατηγώντας βάναυσα το πνεύμα του Συντάγματος. 

Μόνο όταν εξαντληθούν αυτές οι κατηγορίες θα καταφύγουμε στη δεξαμενή της κινητικότητας. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για κάθε μία από τις 15.000 υποχρεωτικές αποχωρήσεις θα προσλαμβάνεται με αξιοκρατικά κριτήρια ένας νέος άνθρωπος με προσόντα και δυνατότητα πραγματικής προσφοράς σε τομείς όπως για παράδειγμα η υγεία, όπου υπάρχουν πραγματικές και επείγουσες ανάγκες.

Πόσοι θα απολυθούν με τη νέα ρύθμιση του υπουργείου Δικαιοσύνης για τις προσωρινές διαταγές;

Υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός συμβασιούχων που καταφέρνει να παρατείνει καταχρηστικά την απασχόλησή του στο Δημόσιο με προσωρινές διαταγές που εκδίδουν τα δικαστήρια. Δεν γνωρίζω πόσο&iot a; τελικά εξ αυτών θα παραμείνουν στη θέση τους ή όχι, αλλά γνωρίζω καλά ότι ο Υπουργός Δικαιοσύνης είναι αποφασισμένος να βάλει ένα οριστικό τέλος στην πρακτική αυτή.

Γιατί ξεκινήσατε με τους σχολικούς φύλακες, τους καθηγητές της τεχνολογικής εκπαίδευσης και τη δημοτική αστυνομία;

Ακούστε, κύριε Χιώτη. Το Υπουργείο στο οποίο προΐσταμαι έχει εποπτικό ρόλο και κατά συνέπεια η επίτευξη των στόχων της κινητικότητας μπορούν να καταστούν εφικτοί μόνο με τη συνεργασία όλων τω&nu ; Υπουργείων. Από εκεί και πέρα, κανείς δεν είναι χαρούμενος όταν καταφεύγει σε οριζόντια μέτρα, που αφορούν μάλιστα ανθρώπους. 

Αν τα Υπουργεία και η Τοπική Αυτοδιοίκηση είχαν κάνει όλο το προηγούμενο διάστημα σωστά τη δουλειά τους και είχαμε στη διάθεση μας οργανογράμματα που να περιέγραφαν με σαφήνεια πού είναι το πλεονάζον προσωπικό, θα ακολουθούσαμε διαφορετική τακτική. Κάποιοι προφανώς πίστευαν ότι οι δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης θα χανόντουσαν στη μετάφραση… Σε κάθε περίπτωση ξεκινήσαμε από τα δυο Υπουργεία, το Εθνικής παιδείας και Θρησκευμάτων και το Εσωτερικών, που έχουν τους περισσότερους υπαλλήλους.

Καταργείτε τη δημοτική αστυνομία μόνο και μόνο για να βρείτε κόσμο για τη κινητικότητα;

Οι δημοτικοί αστυνομικοί κινδυνεύουν με απόλυση; Όχι. Η Δημοτική Αστυνομία δεν έχει πετύχει ως θεσμός, παρότι είναι στελεχωμένη με υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό. Οι δημοτικοί αστυνομικοί θα προσφέρουν πολύ περισσότερο στην εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας αν ενταχθούν στην Ελληνική Αστυνομία. Να δώσω ένα παράδειγμα. 

Αρμοδιότητα της δημοτικής αστυνομίας, την οποία έχει αποτύχει πλήρως να ασκήσει αποτελεσματικά είναι ο περιορισμός του παραεμπορίου. Δεν είναι προφανές ότι είναι καλύτερο αυτή η αρμοδιότητα να περάσει στην ΕΛΑΣ, που έχει τα μέσα να αντιμετωπίσει ένα φαινόμενο που έχει πια αποκτήσει χαρακτηριστικά οργανωμένου εγκλήματος; 

Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματος σας, θέλω να είμαι κατηγορηματικός. Όσοι έχουν προσληφθεί με διαδικασίες ΑΣΕΠ δεν κινδυνεύουν με απόλυση. Υπενθυμίζω ότι αυτή την πρόταση την έχω καταθέσει πρώτος εδώ και δυο, περίπου, χρόνια. Παραμένω δηλαδή σταθερός στις απόψεις, τις οποίες και δεν μεταβάλλω ανάλογα με το δημόσιο αξίωμα που κατέχω.

Δηλαδή θα κάνετε διάκριση και με βάση τον τρόπο πρόσληψης των δημοσίων υπαλλήλων;

Βεβαίως, και πιστεύω ότι αυτό το αντιλαμβάνεται ο κάθε πολίτης ως ένα δίκαιο κριτήριο. Δεν μπορεί να μπαίνει στην ίδια κατηγορία κάποιος που μπήκε στο Δημόσιο αξιοκρατικά με κάποιον που μπήκε από τη πίσω πόρτα. Σαφώς και θα συνυπολογιστούν και τα πτυχία και η υπηρεσιακή διαδρομή, και φυσικά κάποια κοινωνικά κριτήρια, αλλά το ουσιαστικότερο κριτήριο θα είναι ο τρόπος πρόσληψης στο Δημόσιο. 

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα χρεοκόπησε επειδή γιγαντώθηκε ένα πελατειακό κράτος το οποίο στηρίχθηκε σε αθρόες ρουσφετολογικές προσλήψεις. Προσλήψεις που έγιναν κατεξοχήν από τα δυο κόμματα που κυβέρνησαν τη χώρα από τη Μεταπολίτευση και μετά. Πρέπει να στείλουμε επομένως ως πολιτικό σύστημα ένα πειστικό μήνυμα ότι αυτές οι πρακτικές ανήκουν οριστικά στο παρελθόν. Και επειδή κανείς δεν μας πιστεύει στα λόγια, πρέπει αυτό να το αποδείξουμε στην πράξη.

Από τα ρεπορτάζ που διάβασα, μέχρι τώρα έχουν απολυθεί μόλις 100 εκατό επίορκοι υπάλληλοι, από τους περίπου 2.000 που κατηγορούνται για βαριά αδικήματα. Πόσοι και πότε θα απολυθούν κ. υπουργέ;

Θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι σημαντικό. Είναι λάθος και απαξιώνει τους δημοσίους υπαλλήλους ο συλλήβδην χαρακτηρισμός όλων των πειθαρχικά ελεγχόμενων με τον απαξιωτικό και προσβλητικό χαρακτηρισμό του «επιόρκου». 

Είναι, επίσης, λάθος να επιχειρεί κάποιος, πόσο μάλλον ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, να προκαταλάβει πόσοι από τους ελεγχόμενους θα απολυθούν, πριν αποφασίσουν τα αρμόδια πειθαρχικά Συμβούλια και το ΣτΕ. Αυτό που εγώ μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου στον τομέα αυτό και ότι όσοι δεν έχουν θέση στο Δημόσιο, καθώς προσβάλλουν με τη συμπεριφορά τους, τους συναδέλφους τους και τις υπηρεσίες τους, ενώ παράλληλα λειτουργούν και σε βάρος του κοινωνικού συνόλου, απομακρύνονται. Ήδη έχουν απομακρυνθεί οριστικά με τελεσίδικες και αμετάκλητες αποφάσεις 100 υπάλληλοι, όπως σωστά αναφέρατε, ενώ τους τελευταίους δύο μήνες εξετάστηκαν εκατοντάδες υποθέσεις στον Α΄ κα& iota; Β΄ βαθμό και εκτιμώ ότι η εξέταση του συνόλου των παλαιών υποθέσεων θα έχει ολοκληρωθεί πολύ σύντομα. 

Δίνω ιδιαίτερη σημασία στο ζήτημα της ενίσχυσης της πειθαρχικής ευθύνης και της λογοδοσίας εν γένει. Θεωρώ ότι αποτελεί έναν από τους κύριους πυλώνες της μεταρρύθμισης και μια δομική προϋπόθεση για ένα πιο αποτελεσματικό και παραγωγικό Δημόσιο, το οποίο θα σέβεται τον εαυτό του και θα είναι πρωτίστως φιλικό προς τον πολίτη. 

Για το λόγο αυτό, έχουμε αναπτύξει μια σειρά από δράσεις, που ήδη παράγουν αποτελέσματα σε κρίσιμα ζητήματα και μεριμνούμε για την επιτάχυνση της απονομής πειθαρχικής δικαιοσύνης. Πιστεύουμε ότι σύντομα τα αποτελέσματα θα είναι ορατά.

Μπορείτε να διερευνήσετε αν προσελήφθησαν κάποιοι με πλαστά πιστοποιητικά;
Μπορούμε και θα το κάνουμε. Όπως προανέφερα, είναι πολύ σημαντικό να εξετάσουμε πως μπήκε κανείς στο Δημόσιο. Αν μπήκε αξιοκρατικά, μέσω ΑΣΕΠ, ή αν μπήκε διά της πλαγίας οδού. Και βέβαια, αν μπήκε, επίσης, λόγω των πραγματικών προσόντων του ή προσκομίζοντας χαλκευμένα στοιχεία. 

Θα ερευνήσουμε διεξοδικά τα πιστοποιητικά που προσκόμισε καθένας, ξεκινώντας από τα πτυχία ξένων γλωσσών. Σε περίπτωση εντοπισμού πλαστών πιστοποιητικών το Υπουργείο θα είναι αμείλικτο.

Σας ενοχλεί που σας αποκαλούν νεοφιλελεύθερο;
Με ενοχλούν οι ταμπέλες χωρίς περιεχόμενο. Έχω μιλήσει επανειλημμένως πριν γίνω υπουργός για την ανάγκη να υπάρχει αξιοκρατία στο δημόσιο και για το προφανές, κατά την άποψή μου, ζητούμενο να αποκτήσουμε επιτέλους ένα κράτος στην υπηρεσία του πολίτη. 

Ένα Δημόσιο που να μειώνει τα διοικητικά βάρη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, περιορίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαφθορά που ενδημεί σε όλες τις βαριές γραφειοκρατίες. Με δημόσιους υπάλληλους που θα προοδεύουν βάσει της πραγματικής τους απόδοσης και όχι των κομματικών τους προτιμήσεων. Αν επιμένετε να βάλετε ιδεολογικό πρόσημο σε αυτά που σας λέω, μπορείτε να το κάνετε. 

Πιστεύω, πάντως, ακράδαντα ότι η σιωπηλή πλειοψηφία της κοινωνίας θα στηρίξει πρωτοβουλίες που θα ταράξουν τα νερά της λιμνάζουσας δημόσιας διοίκησης. Αν είχαμε ασχοληθεί με αυτά τα ζητήματα κατά προτεραιότητα εδώ και τρία χρόνια που μπήκαμε στο Μνημόνιο αντί να το κάνουμε υπό την πίεση ασφυχτικών χρονοδιαγραμμάτων, μάλλον δεν θα είχαμε σήμερα 1,3 εκ. ανέργους, συντάξεις πείνας για πολλούς Έλληνες και πετσοκομμένους μισθούς.

Διαβάζω πάντως δημοσιεύματα και γελοιογραφίες που σας ειρωνεύονται λέγοντας ότι καλείστε να ξεπλύνετε την ντροπή από τα ρουσφέτια που έκανε ο πατέρας σας ως πρωθυπουργός και η αδελφή σας ως υπουργός και δήμαρχος…

Γελάω και εγώ με κάποια από αυτά! Εξόσον γνωρίζω, οικογενειακή ευθύνη δεν υπάρχει και πιστεύω ότι μετά από 10 χρόνια πολιτικής διαδρομής έχω καταγράψει πια ένα διακριτό πολιτικό στίγμα.
Άλλωστε αρκετές φορές έχω διαφοροποιηθεί δημόσια, τόσο από τον πατέρα μου Κωνσταντίνο Μητσοτάκη όσο και από την αδερφή μου Ντόρα Μπακογιάννη. Θυμίζω ότι προ του 1993 δεν υπήρχε ΑΣΕΠ και οι προσλήψεις από όλους γινόντουσαν προφανώς με άλλα κριτήρια. Εν πάση περιπτώσει, εγώ είμαι σε αυτή τη θέση για να κάνω τη δουλειά μου και σας περιέγραψα το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθώ. Και σε αυτό δεν χωρούν εξαιρέσεις, ούτε, πολύ περισσότερο, συμβιβασμοί.

Σήμερα συνδικαλιστές «τύπου Κολλά» υπάρχουν;
Τον Ανδρέα Κολλά τον ξαναείδαμε σας θυμίζω πρόσφατα, πρώτα να αρθρογραφεί στην «Αυγή» κι έπειτα να δηλώνει σε άλλη εφημερίδα ότι ο Αλέξης Τσίπρας «αποτελεί εθνικό κεφάλαιο». 

Συνδικαλιστές που κανείς δεν θυμάται πως προσελήφθησαν, κανείς δεν θυμάται πότε εργάστηκαν για τελευταία φορά και κανείς δεν θυμάται πότε συμφώνησαν με οποιαδήποτε μεταρρύθμιση, υπάρχουν δυστυχώς αρκετοί. Κάποιους εξ αυτών τους βλέπουμε να ηγούνται τις τελευταίες ημέρες με ιδιαίτερη ζέση του αγώνα να μην αλλάξει απολύτως τίποτα στη χώρα, μέσα πλέον από τις τάξεις του ΣΥΡΙΖΑ! Για να μην χάσουν τα προνόμιά τους.

Σας φοβίζει ο κίνδυνος να επεκταθούν οι κινητοποιήσεις στους ΟΤΑ και στις υπηρεσίες καθαριότητας μέσα στο κατακαλόκαιρο;

Πρέπει να σας πω ότι με ικανοποίηση άκουσα κάποιους συνδικαλιστές της ΠΟΕ - ΟΤΑ να λένε ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν την αποκομιδή των σκουπιδιών ως μοχλό πίεσης προς τη Κυβέρνηση. Έξαλλου οι αποφάσεις είναι δρομολογημένες και δεν αλλάζουν. Εύχομαι να μην αλλάξουν γνώμη. Σε κάθε περίπτωση, εκβιασμοί με θύμα τη κοινωνία δεν μπορούν πια να γίνουν ανεκτοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.