Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

Τρεις Μπαλάντες...

Γράφει ο Φώτης Μισόπουλος
Οι τρεις Μπαλάντες είναι γραμμένες στα πρότυπα της παλαιο- γαλλικής ποίησης του 15ου- 16ου αιώνα, που μετρικά μεταχειρίστηκε κι ο Καρυωτάκης στην "Μπαλάντα για τους άδοξους ποιητές". Μια μπαλάντα είναι τουλάχιστο τρία οκτάστιχα κι ένα τετράστιχο που ο τελευταίος στίχος είναι πάντα ίδιος. Το "Κοράκι" του Έντγκαρ Άλλαν Πόε περιέχει πολλά οκτάστιχα, με πασίγνωστο τον τελευταίο στίχο ".......Nevermore".

ARGOMENTUM ή Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΦΑΟΥΣΤ
Ω, φρίκη μεταφυσική του εαυτού σου...
ΦΑΟΥΣΤ, ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΠΕΣΣΟΑ


Διαλυθήκαν τόσοι απάνθρωποι αιώνες,
θαρρώ πως υποκύπτεις στους χειμώνες,
-ο χρόνος είναι απολιθωμένο ψάρι-
μοιάζω αυτόν τον άγνωστο νεκρό που λείπει

-η πόρτα ανοιχτή για να περάσει η λύπη-
σαλεύω σαν κάτι να 'ρθει να με πάρει

όταν φανεί θα φεύγω τελευταία φορά
-έξω θάναι σκοτάδι, πριν αρχίσει η φθορά.

Ο καιρός προχωρώντας μ' ατίμωση
καθαιρεί την αλήθεια στάζει ερήμωση-
-ποτέ δεν ήμουν στο ίδιο σώμα-,
τα ρολόγια είναι βουβά κι η αιχμαλωσία-,
η θάλασσα υπόσχεται αθανασία
κι είναι βράδυ. Το φεγγαρόφωτο στο χώμα-
μ' ένα κόκκινο πάθος περιμένω σειρά
έξω θάναι σκοτάδι, πριν αρχίσει η φθορά.

Τι κυνηγάς-, στο βουνό αφανίσαν τα ίχνη-,
νωρίς τα φώτα σβήνουν στην πολίχνη-
παλιά ιστορία η υψικάμινος που πλέει-
ένας τρόπος ψεύτικος για να γερνώ-
ίδιες εικόνες, οι ίδιες σκηνές που προσπερνώ-
αθώρητος ο άγγελος π' αποκοιμιέται- λέει-,
σαν σκαρφαλώνουν τα βρύα στο βορρά
έξω θάναι σκοτάδι, πριν αρχίσει η φθορά

Η νύχτα γνέθει ένα χάδι θαλερά
το παρελθόν μοιάζει ανώφελο και ταξιδεύω
τα βράδια αρνιέμαι τη σιγή τους να ξοδεύω
έξω θάναι σκοτάδι, πριν αρχίσει η φθορά

ΦΩΤΗΣ ΜΙΣΟΠΟΥΛΟΣ
Αύγουστος 2012

ΕΙΔΩΛΟ
Xρειάζομαι μια τέχνη νηστεμένη
κάποιος να μοιράζεται την αγωνία μαζί μου
θα σέρνω ξέπνοες επιθυμίες στην ψυχή μου,
-σχισμές στη νύχτα, η σελήνη κομμένη-,
η μοίρα κείται άνυδρη-, το άφυλό μου
εκτύπωμα-, η σκιά μου στη γη θα υπνώσει-,
μόνο αυτή, πιστή, δεν θα προδώσει

κραυγάζοντας σκαιά το είδωλό μου

Θα φροντίσουν οι θεοί το πεπρωμένο-,
-λές-, να μετρήσω την άμμο στη θάλασσα,
βλέπω στο βάθος των ζωών μου ό,τι χάλασα
-ένα πρόσωπο στενό και ρημαγμένο-
ό,τι περνά απ' το χέρι σου για το καλό μου
φερ' το- το ιερό που ζητά η Ομορφιά-,
η άνοιξη απλωμένη στην ποδιά
κραυγάζοντας σκαιά το είδωλό μου

Οι εύνοιες της τύχης έχουν τίμημα
σύντομα θα γίνω ό,τι δεν είμαι ακόμα
-κάποιο αμίλητο κι ανεξερεύνητο πτώμα-
όπως περνάς και τελειώνει το ποίημα
μες στο βράδυ χαράζεις το λαιμό μου
όλα όσα πίστεψες για μένα είναι ψέμα,
η σιωπή- κήπος αλλοιώτικος-, μυρίζει αίμα
κραυγάζοντας σκαιά το είδωλό μου

Υπάρχεις σαν θαμπός χρυσός μες στο μυαλό μου
-το γερμένο ποτήρι, το μαύρο ψωμί-
αφήνω πριν φύγω στην πόρτα το κλειδί
κραυγάζοντας σκαιά το είδωλό μου
ΦΩΤΗΣ ΜΙΣΟΠΟΥΛΟΣ
Αύγουστος 2012

ΕΛΕΝΗ
...Αν η Ελένη δεν ήταν εκεί τι σημασία θάχε η Τροία,
άνδρες Αχαιοί......
ΟΣΙΠ ΜΑΝΤΕΛΣΤΑΜ, ΠΟΙΗΜΑ 78


Nα ενδώσω στα μαρτύρια- αυτό είν' η μοίρα
-το σφρίγος ως διάρκεια ή σωφροσύνη
ν' αντέξω σαν φωνή εξορίστου ό,τι πήρα
στην ακατάληπτη έρημο του νου, θα λύνει
μπρος στα τείχη η Ελένη τα μαλλιά της
κι ας νέμονται την Τροία οι χειμώνες
το ουρλιαχτό ενός τοξότη κι οι θαμώνες-
η κρυμμένη αληθοφάνεια της αυταπάτης


Οι απόγονοί μου θα θυμούνται το σωστό
-πόσα θύματα ένας πόλεμος αν γίνει-
ο Πλάτων εξόρισε τους ποιητές στο λιακωτό-
οι λέξεις που κρατάς είναι μια δέσμη με σαγήνη-
τα βογκητά- στη μάχη- οι θρήνοι, η μιλιά της

το φονικό σπαθί μπηγμένο στο κρανίο,
σύννεφα απ' αλάτι το ξαφνικό αντίο-
η κρυμμένη αληθοφάνεια της αυταπάτης


Μ' ένα χαμόγελο ο Μαγιακόφσκι μαγικό
τον δαίμονά του, ίσως, απότομα ρωτήσει
για το παλάτι, της νύφης το ρυθμό-
το σκάφαντρο στο Σκάμαντρο ν' αφήσει-

στη γριά πόλη που χάνεται κοντά της
στο θόρυβο του χρόνου που απειλεί

-συμμετρίες σοφές απαριθμεί
η κρυμμένη αληθοφάνεια της αυταπάτης


Ιδού η θωριά της πέρδικας, τα δάκρυά της,
στη μάχη ανατριχιάζουν το λιοπύρι
ο γάμος- μου λες- είν' πανηγύρι,
η κρυμμένη αληθοφάνεια της αυταπάτης.

ΦΩΤΗΣ ΜΙΣΟΠΟΥΛΟΣ
Αύγουστος 2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.