Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

Σύνεση και Γενναιότητα

Γράφει ο Κώστας Μπούζας
Ο Πλάτων, τον τέταρτο αιώνα προ Χριστού, στο έργο του «Πολιτικός», παραθέτει τις δύο βασικές αρχές που διέπουν τους ανθρώπινους χαρακτήρες: Σύνεση και Γενναιότητα. Ο φιλόσοφος, επεκτείνοντας τον συλλογισμό του, θεωρεί ότι οι ίδιες αρχές διέπουν και τις ανθρώπινες κοινωνίες. Μάλιστα υποστηρίζει ότι είναι απαραίτητη η συνύπαρξη και των δύο, για τη δημιουργία υγιούς και ευνομούμενης πολιτείας. Αυτό γιατί, η σύνεση από μόνη της οδηγεί στην μοιρολατρία και στην σήψη, ενώ αντίθετα η γενναιότητα στην παραφροσύνη. Μάλιστα θεωρεί ότι η σύνθεση των δύο αυτών τάσεων αποτελεί το κατ’ εξοχήν έργο του άρχοντα. Και προκειμένου αυτή να επιτευχθεί, προτάσσει ο Πλάτων την αλληλεγγύη που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των ανθρώπων.

Τους αιώνες που ακολούθησαν, οι δύο αυτές αρχές συνέχισαν να κάνουν έκδηλη την παρουσία τους, αν και με διαφορετικά κατά καιρούς ονόματα, όπως για παράδειγμα οι νεότεροι όροι «συντήρηση» και «πρόοδος». Πολιτικά συστήματα που προσπάθησαν να εξοβελίσουν τη μια εξ’ αυτών, οδηγήθηκαν σε κατάρρευση, αφού δεν ήταν δυνατόν να διαγράψουν μια βασική αρχή-συνιστώσα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Και οι συντηρητικοί και οι προοδευτικοί χρειάζονται για τα έθνη, επαναλαμβάνει στις αρχές πλέον του εικοστού αιώνα ο Ίων Δραγούμης. Και συμπληρώνει: διά της καταλλήλου συνθέσεως, μονίμως οι μεν λειτουργούν ως αντισταθμιστικός παράγων στους δε και αντίθετα. Και φυσικά δεν παραλείπει να αναφερθεί στην συνταγή για την ύπαρξη ισορροπημένης κοινωνίας: Αλληλεγγύη φρόνιμη και σοφή.

Ιστολόγιο του Κώστα Μπούζα: http://bouzaskostas.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.