Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Μεταξύ σφύρας και Αλιάκμονος- Πλεόνασμα μεταφοράς

Γράφει ο Φώτης Μισόπουλος 
Η γραφή απαιτεί προκλητικά την αποκρυπτογράφησή της. Επιζεί σαν παλίμψηστο μέσα σε μια ατελεύτητη μεταφορολογία γεννώντας τη λευκή μυθολογία, που σβήνει μέσα της τη μυθική σκηνή (1): Ο κατακερματισμός επεξηγεί το όλον. Το κάθε τι- το κάθε διήγημα, μετέχει μιας συνολικής κραυγής, όπως “η ψυχή κατέχει τον Θεό κατά το μέτρο που μετέχει του απολύτου”(2): Αισθάνθηκα το χρέος της σύνθεσης μιας ιδέας που διαποτίζει το σύνολο, την εσωτερική μυστική κλωστή του βιβλίου, κάτι σαν από το λεξικό του Πολύφιλου στον “Κήπο του Επίκουρου”: θα μπορούσε να αναγνωσθεί, ένας “κέντρωνας” [ένα ποίημα απ' τα ποιήματα άλλων ποιητών], ένα ποίημα, από φράσεις κλειδιά μιας “προσωπικής εκδοχής” των διηγημάτων του συγγραφέα:
Το έργο ξαναγράφεται απ' την υποκρισία του αναγνώστη, στα όρια την μετά- ανάγνωσής του, σαν πλεόνασμα μεταφοράς (4): Οι μεταφορές που συναντώνται πρώτα στη φύση, προσφέρονται, σαν τα λουλούδια, για να τις κόψεις(5) Έτσι όπως “κόβει” κανείς τις πλουσιοδότρες φράσεις που νομίζει. Ιδού, υπό ποιητική φιλοδοξία:
Αθωώθηκε;
Ναι. Τρεις μέρες μετά αυτοκτόνησε.(6)
Η μάνα μου.... λέει να μην αργήσουμε.... τα ψάρια είναι σχεδόν έτοιμα(7)
- αντί για κεφάλι κασέρι, βλέπει μέσα, κομμένο προσεκτικά, συσκευασμένο σε νάιλον, το κεφάλι του Αντώνη(8) κάτι που της είχε πει ο προπονητής της στην πισίνα:
“Όσο πιο πολύ είσαι μέσα στο νερό, τόσο εκείνο σ' αγαπάει περισσότερο”(9)
Τότε προσέχει, μετά τα μισοσκόταδα του αμπαριού, πόσο δυνατός είναι σήμερα ο ήλιος.(10)
Το πουλί δίπλα του, απ' το μαγνητόφωνο, συνεχίζει:(11)
“Ξέρεις ποιος είναι αυτός;”(12)
“Θα 'πρεπε;”(13)
“Ούτε ο Γλάρος του Τσέχοφ να ήτανε (14)”
Χωρίς φτερά, χωρίς σπλάχνα, χωρίς γόνατα, προσευχηθείτε για μένα(15)
Κύριε μου, η Τέχνη δεν μαθαίνετε, ούτε διδάσκεται. Κλέπτεται.(16) 


Μεταξύ σφύρας και Αλιάκμονος η υγρασία του βιβλίου, μια ηλιακή αποδοχή, ένα ντερριντιανό σκιαγράφημα της πόλης, της μη- πόλης κι ενός καλοκαιριού ή χειμώνα, που τα μαθαίνουμε απ' την αρχή συλλαβίζοντας πλούσια, πλεονασματικά.....

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1) Ζακ Ντερριντά, Η Λευκη Μυθολογια, Εστία 2004 σελ 35 επ.
2) ο.π. Σελ. 23 επ.
3) ο.π. Σελ. 18
4) Υποκριτή αναγνώστη, όμοιέ μου, αδελφέ μου (στίχος του Μπωντλαίρ)
5) ο.π. Σελ. 37 (υποσημείωση 4 αναφορές στον Πλάτωνα, τον Έγελο, τον Ζενέ)
6)Γ. Σκαμπαρδώνης, Μεταξύ σφύρας και Αλιάκμονος, Ελληνικά Γράμματα, 2010, σελ. 180
7) Γ. Σκαμπαρδώνης. ο.π. Σελ.198
8) ο.π. Σελ. 206
9)ο.π. Σελ.212
10)ο.π. Σελ. 233
11)ο.π. Σελ.245
12)ο.π. Σελ.252
13)ο.π. Σελ.258
14)ο.π. Σελ.266
15)ο.π. Σελ.279
16)ο.π. Σελ.286

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.