Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Η ψυχολόγος Βίκυ Καλφοπούλου απαντά στα δικά σας ερωτήματα


Ερώτηση: Πρόσφατα έμαθα από τον διευθυντή του σχολείου ότι ο γιος μου που είναι 15 ετών, έμεινε από απουσίες. Καταλαβαίνω ότι σε αυτή την ηλικία θα κάνουν σκασιαρχείο, αλλά αυτός το έχει παρακάνει. Είμαι σοκαρισμένη και θυμωμένη μαζί του. Θα ήθελα να μου πείτε πως πρέπει  να του συμπεριφερθώ. Ευχαριστώ Ευγενία

Ευγενία μου,
Χαίρομαι που μπορείς να μπεις στην ψυχολογία ενός έφηβου, αλλά θα συμφωνήσω  μαζί σου, ότι ο γιος σου το έχει παρακάνει. Το σκασιαρχείο για πολλούς έφηβους είναι τρόπος ζωής. Σκασιαρχείο σημαίνει παράνομη απουσία από το σχολείο και δεν πρέπει να συγχέεται με την άρνηση φοίτησης λόγω ψυχολογικών προβλημάτων που προέρχονται από οικογενειακές καταστάσεις, ασθένειες ή λόγω εκφοβισμού από συμμαθητές ή φόβο για ορισμένους δασκάλους.
Τα παιδιά που κάνουν σκασιαρχείο, ξεκινάνε κανονικά για το σχολείο αλλά «ξεφεύγουν» και περνούν αλλού τις ώρες τους, πχ καφετέριες. Το σκασιαρχείο αυξάνεται σταθερά καθώς μεγαλώνει και η ηλικία των παιδιών και είναι συχνό φαινόμενο στην ηλικία των 13. Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται και στο δημοτικό σχολείο. Αν η κατάσταση είναι μόνιμη, το αποτέλεσμα είναι το παιδί να έχει επιπτώσεις στα μαθήματα, με παραπέρα επιδράσεις στη συναισθηματική, κοινωνική και επαγγελματική προσαρμογή, στη μετέπειτα σχολική και ενήλικη ζωή του. Η αντιπάθεια του σκασιάρχη προς το σχολείο, οφείλεται συνήθως σε ένα ιστορικό αποτυχίας, είτε σχολικό είτε κοινωνικό. Συνήθως αυτά τα παιδιά έχουν χαμηλό σχολικό επίπεδο με αποτέλεσμα να κακοχαρακτηρίζονται από δασκάλους και συμμαθητές. Το γεγονός ότι δεν εισπράττουν τίποτα θετικό, τους αποθαρρύνει να προσπαθήσουν. Σε περίπτωση που μείνουν στην ίδια τάξη, νιώθουν μειονεκτικά εφόσον έχουν να επαναλάβουν την ίδια ύλη αλλά και να συναναστραφούν με μικρότερα παιδιά. Σε αυτή την περίπτωση αδυνατούν να κάνουν φιλίες και επομένως μεγαλώνει το αίσθημα απόρριψης του σχολείου. Υπάρχουν περιπτώσεις που παράλληλα εμφανίζουν και παραβατικές συμπεριφορές όπως, ψευδολογία, μικροκλοπές και επιθετικότητα. Συχνά η κατάσταση στο σπίτι είναι αρνητική και οι γονείς παραμελούν συστηματικά τα παιδιά τους. Πολλοί σκασιάρχες έχουν απορριφθεί από την οικογένεια με αποτέλεσμα να στερούνται την στοργή και την στενή επαφή με τον ένα ή τον άλλο γονέα. Βέβαια, υπάρχουν και άτομα που το σκάνε από το σχολείο συχνά- τα οποία όμως δεν εντάσσονται στην παραπάνω κατηγορία. Μερικοί που το «σκάνε» έχουν υιοθετήσει την αδιάφορη στάση των γονέων τους απέναντι στην εκπαίδευση, και οι γονείς μπορεί έμμεσα να τους καλύπτουν. Άλλα παιδιά μπορεί να το «σκάνε»  για να αποφύγουν κάποιο διαγώνισμα ή όταν υπάρχει μια απειλή τιμωρίας.
Σε αυτές τις περιπτώσεις η σταθερή γονεϊκή στάση, η κατανόηση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολείο και η ενθάρρυνση, τους είναι αρκετό για να κρατήσουν τα περισσότερα παιδιά – εκτός από κάποιο μικρό ποσοστό διαταραγμένων παιδιών -  στο σχολείο.
Ευγενία νομίζω πως πρέπει να επικεντρωθείς στην αιτία, που ο γιος σου έφτασε στο σημείο να μείνει από απουσίες. Πρέπει να τον αντιμετωπίσεις ως έφηβο, και όχι σαν  μικρό παιδί, που σημαίνει ότι πρέπει να κάνεις διάλογο μαζί του και να τον ακούσεις. Βέβαια, η μεγαλύτερη συνέπεια είναι να επαναλάβει την τάξη, αλλά σε περίπτωση που υπήρχαν σημαντικοί λόγοι που οδήγησαν το παιδί στο σκασιαρχείο πχ, φόβος προς συνομηλίκους, οικογενειακά προβλήματα, ίσως χρειάζεται επιείκεια από το σχολείο και παράλληλα ψυχολογική υποστήριξη από ειδικό και από εσάς. Ειδάλλως, αν δεν ισχύει τίποτα από τα παραπάνω, ίσως θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες που  θα του επιβάλει το σχολείο. Πρέπει να είστε προσεκτικοί και να εξετάσετε καλά το θέμα προτού προβείτε σε αποφάσεις. Καλύτερα να συζητήσετε το θέμα με τον διευθυντή του σχολείου και με κάποιον ειδικό και να αποφασίσετε από κοινού. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.