Παρασκευή 8 Απριλίου 2011

Η ψυχολόγος Βίκυ Καλφοπούλου απαντά στα δικά σας ερωτήματα


Ερώτηση: ο γιος μου είναι παιδί με μαθησιακές δυσκολίες αλλά παρουσιάζει και προβλήματα συμπεριφοράς. Το τελευταίο εξάμηνο μετακομίσαμε στο χωριό και η πεθερά μου τον μαλώνει συνεχώς και του μιλάει άσχημα. Το πρόβλημά μου είναι ότι έχει αρχίσει να την βρίζει και δεν ξέρω που οφείλεται. Θα ήθελα τη συμβουλή σας. Ευχαριστώ πολύ,
Μαρίνα

Φίλη Μαρίνα,
Η αλήθεια είναι ότι οι μεγάλες αλλαγές, όπως η μετακόμιση από την πόλη στο χωριό ή αντίστροφα δεν αρέσει σε όλους.
Είναι μια κατάσταση που μπορεί να αναστατώσει κάποιον εφόσον μπαίνει στη διαδικασία να ξεφύγει από την ρουτίνα του, να χάσει οικεία πρόσωπα, αλλά και καταστάσεις με τις οποίες είναι συνδεδεμένος. Σαφώς τα πράγματα είναι πιο δύσκολα για τα παιδιά που δεν μπορούν εύκολα να κατανοήσουν τους λόγους της μετακόμισης. Επομένως, είναι προφανές ότι το διάστημα της προσαρμογής θα είναι πιο δύσκολο για κάποιο παιδί. Η διαδικασία γίνεται ακόμη πιο δύσκολη όταν στο νέο μέρος έχουν να αντιμετωπίσουν νέες καταστάσεις που μέχρι πρότινος δεν γνώριζαν.
Αναφέρεις ότι ο γιος σου είναι παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, που σημαίνει ότι συγκρίνοντας τον εαυτό του με άλλους, ίσως αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητά του. Αρκετά παιδιά όταν αρχίζουν το σχολείο καταλαβαίνουν ότι σε σχέση με τους υπόλοιπους παρουσιάζουν κάποιες δυσκολίες, είτε γιατί μπήκαν στη διαδικασία σύγκρισης, είτε γιατί εισέπραξαν σχόλια από άλλους. Επομένως, το πρώτο μήνυμα που εισπράττουν είναι ότι σε σχέση με τους υπόλοιπους βρίσκονται σε κατώτερη βαθμίδα. Σίγουρα ο καθένας που δεν γνωρίζει, θα έπειθε τον εαυτό του ότι δεν είναι αρκετά καλός/η με αποτέλεσμα να διακατέχεται με αρνητικά συναισθήματα. Σίγουρα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν μεγαλύτερη  ανάγκη να συναναστρέφονται με ανθρώπους που τους δέχονται με τη διαφορετικότητά τους. Το γεγονός ότι μπορούν να ανήκουν σε μια ομάδα τους κάνει να νιώθουν ισάξιοι και αποδεκτοί, με αποτέλεσμα να ευνοείται το αυτοσυναίσθημά τους. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου αυτά τα παιδιά αντιμετωπίζονται διαφορετικά, με αποτέλεσμα να γίνονται πιο δύστροπα. Αν σκεφτούμε ότι κάποιος που νιώθει ήδη διαφορετικός και δέχεται επιπλέον κριτική, είναι σαφές ότι η κατάσταση θα τον κάνει ακόμη πιο δύσκολο, εφόσον συμπεριφέρεται σαν άτομο που διαθέτει μόνο αρνητικά στοιχεία. Σε αυτή την περίπτωση έχουν πεισθεί ότι εφόσον δεν αξίζουν θετικά, μπορεί να αξίζουν με τα αρνητικά τους στοιχεία. Βέβαια, σε αυτή την περίπτωση, παγιώνονται οι αρνητικές συμπεριφορές και εξαλείφονται οι θετικές. Το γεγονός ότι ο γιος σου Μαρίνα είναι ένα παιδί που γνωρίζει τις δυσκολίες του, σημαίνει ότι χρειάζεται συναισθηματική υποστήριξη και αναγνώριση των προσπαθειών του. Φαντάζομαι ότι οι δυσκολίες του ως προς την προσαρμογή είναι ακόμη μεγαλύτερες, εφόσον αποχωρίστηκε το σχολικό του περιβάλλον, τους φίλους, τις δασκάλες. Επομένως στην περίπτωση του γιου σου, είναι κατανοητό να παρουσιάζει προβλήματα προσαρμογής. Επιπλέον, έχει το άγχος να προσαρμοστεί σε νέο σχολείο, να κάνει νέους φίλους, να συνεργαστεί με νέες δασκάλες, γνωρίζοντας παράλληλα και τις προσωπικές του δυσκολίες. Το γεγονός ότι η γιαγιά δεν είναι υποστηρικτική, αλλά αντιθέτως του επιδεικνύει τις δυσκολίες του, αυτό δυσχεραίνει την κατάσταση. Προφανώς αυτή η κατάσταση με την γιαγιά τον θυμώνει, με αποτέλεσμα να έχει τη συγκεκριμένη αντίδραση. Ίσως έχετε ήδη μιλήσει στη γιαγιά, αλλά θα πρέπει να της τονίσετε ότι το παιδί έχει ανάγκη από στοργή και υποστήριξη. Επομένως το καλύτερο είναι να προσπαθήσει να τον αποδεχτεί και να σταματήσει την κριτική. Βέβαια, δεν είναι εύκολο να επιβάλεις ή ακόμη και να μάθεις πράγματα σε ανθρώπους της τρίτης ηλικίας, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις είναι απαραίτητη η συνεισφορά τους. Αν η γιαγιά δυσκολεύεται, θα πρότεινα μερική αποστασιοποίηση, ώστε η κατάσταση να εξομαλυνθεί. Προσπαθήστε να τον επιβραβεύετε για την προσπάθειά του και για τις θετικές του συμπεριφορές. Με αυτό τον τρόπο θα αρχίσει να πιστεύει ότι αξίζει σαν άτομο, παρά τις δυσκολίες του.       

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.