Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011

ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ

Γράφει ο Ανέστης Πογέλης
Πολλές συζητήσεις έχει προκαλέσει πανελληνίως,ένας θεσμός που για πρώτη φορά προβλέπεται από το άρθρο 77 του νόμου 3852/2010, του λεγόμενου Καλλικράτειου νόμου: Ο θεσμός του  Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης (ΣΔΕ) .
Κατ’ αρχάς ας ξεδιαλύνουμε τι είναι ο  ΣΔΕ.  Είναι ένας νεόδμητος θεσμός που αφορά την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών που δημιουργούνται ανάμεσα στους πολίτες και τις δημοτικές υπηρεσίες, αλλά και την ανεξάρτητη παρέμβαση με προτάσεις για την βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη βέλτιστη άσκηση των δικαιωμάτων.

Κύρια αρμοδιότητα του ΣΔΕ είναι η εξέταση καταγγελιών για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του Δήμου από θιγόμενους πολίτες και  επιχειρήσεις και η διαμεσολαβητική επίλυση των διαφορών αυτών. Επιπλέον δίδεται η δυνατότητα αυτεπάγγελτης παρέμβασης του ΣΔΕ με τη διατύπωση προτάσεων για τη βελτίωση των παρεχόμενων δημοτικών υπηρεσιών. Αυτό μπορεί να συμβαίνει είτε κατά περίσταση είτε με την Ετήσια Έκθεση, που συντάσσει ο ΣΔΕ και η οποία πρέπει να συζητείται υποχρεωτικά στα δημοτικά συμβούλια και να αναρτάται στις ιστοσελίδες τους.
Το δεύτερο και μεγαλύτερο θέμα που ανέκυψε είναι το ποιος τελικά είναι καταλληλότερος για τη θέση αυτή. Στο αρχικό σχέδιο του "Καλλικράτη" που έδωσε η Κυβέρνηση σε δημόσια διαβούλευση, ως Συμπαραστάτης  οριζόταν ένας από τους ήδη εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους! Ύστερα από έντονες αντιρρήσεις του κοινού που σχολιάσε αρνητικά τη συγκεκριμένη θέση του νομοθέτη στο opengov.gr,  διαπιστώθηκε ότι μια τέτοια επιλογή θα ήταν εξ αρχής αντι-λειτουργική, αφού θα ταυτιζόταν ο ελέγχων με τον ελεγχόμενο δεν ετύγχανε γενικής έπιδοκιμασίας.
Τελικά στο σχέδιο του "Καλλικράτη" που ψηφίστηκε από τη Βουλή, η αντίρρηση αυτή θεσπίστηκε νομοθετικά κι έτσι ως Συμπαραστάτης δεν μπορεί να εκλεγεί κάποιο αιρετό πρόσωπο. Η θέση του ΣΔΕ προκηρύσσεται δημόσια και ο ΣΔΕ εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία από τα 2/3 του δημοτικού συμβουλίου. Η μυστικότητα της ψήφου είναι αναγκαία , ώστε να διασφαλιστεί η πραγματική γνώμη των εκλεκτόρων απέναντι στις υποψηφιότητες για τη θέση του Συμπαραστάτη.Με τον τρόπο αυτό, ο ίδιος ο Καλλικράτης δημιουργεί τις εγγυήσεις ώστε να αποτραπεί η "κομματική πειθαρχία" για την επιλογή του προσώπου του Συμπαραστάτη να μην αποτελέι κριτήριο η σχέση του με τη δημοτική αρχή.
Ο Νόμος ορίζει ότι υποψηφιότητα για τη θέση αυτή μπορεί να θέσει οποιοδήποτε πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, ανεξαρτήτως του επαγγέλματος το οποίο ασκεί. Ποια χαρακτηριστικά είναι όμως αυτά από τα οποία θα κριθεί κάποιος καταλληλότερος από κάποιον άλλον;
Αρχικά τη λύση δίνει ο ίδιος ο νόμος θεσπίζοντας ψηφοφορία για την εκλογή του Συμπαραστάτη και όχι κατευθείαν ανάθεση σε κάποιο προσωπο. Ο Συμπαραστάτης μάλιστα εκλέγεται αφού λάβει την αυξημένη  πλειοψηφία των 2/3 των ψήφων των αιρετών δημοτικών συμβούλων, έτσι ώστε να είναι βέβαιο οτι ο εκλεγείς Συμπαραστάτης είναι πρόσωπο που τυγχάνει της γενικής αποδοχής , ανεξάρτητα από κομματικές τοποθετήσεις.   
 Κύρια χαρακτηριστικά που οφείλει να διαθέτει ο ΣΔΕ είναι η αμεροληψία, η αντικειμενικότητα και η ανεξαρτησία, ώστε να τηρούνται οι αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης.Επομένως θα πρέπει να ενεργεί πέρα από προσωπικά ή άλλα συμφερόντα στο πλαίσιο της αποστολής που του έχουν εμπιστευθεί.
Για όλους αυτούς του λόγους ο Συμπαραστάτης δεν μπορεί:Να  είναι επαγγελματικός συνεργάτης ή προμηθευτής του Δήμου ή να  ασκεί επαγγελματική δραστηριότητα που θα δημιουργεί υπόνοιες οτι δύναται να επωφεληθεί απο την συγκέντρωση των παραπόνων των πολιτών.
Αντίθετα πρέπει να διαθέτει εμπειρία σε θεματα διοικησης και να είναι ικανός ώστε να επιτυγχάνει την εξωδικαστική επίλυση διαφορών.
Πρέπει τέλος η επιλογή του του συγκεκριμενου προσώπου να γίνει έπειτα από  συγκριτική εξεταση όλων των υποψηφιοτητων, ώστε να επιλεγεί ο ικανότερος βάσει των στοιχείων που θα έχουν οι εκλέκτορες στη διάθεσή τους  και όχι με μια αναιτιολόγητη ψηφοφορία στο Δημοτικό συμβούλιο, το αποτελεσμα της οποίας –ως προς την επιλογή του ικανότερου τελικά υποψηφίου -θα είναι εύκολο να αμφισβητηθεί.
Η «δράση» του Συμπαραστάτη υποδεικνύει υπηρεσιακές συμπεριφορές που τις διακρίνει η αλληλεγγύη, η επιείκεια, η καλή γνώση του θέματος, ακόμη και η διάθεση της καλώς εννοούμενης «καθοδήγησης», κυρίως απέναντι στον κοινωνικά αδύναμο, ανενημέρωτο, ή στρεβλά  ενημερωμένο δημότη.      
Αν τηρηθούν όλες αυτές οι προυποθέσεις, ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης μπορεί να γίνει ένα εργαλείο που θα συμβάλλει ουσιαστικά στην καλύτερη λειτουργία της αρχής, στην καλύτερη αντιμετώπιση του δημότη από τις αρχές με σεβασμό σ’ αυτόν και στα δικαιώματά του..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.