Act Business Center

Act Business Center

Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2019

Επιδότηση στους νέους αιρετούς άρχοντες

†ο Γουμενίσσης, Γεφύρας, Αξιουπόλεως & Πολυκάστρου Δημήτριος 
Ορκωμοσίες στο Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων “ΤΟΨΙΝ” του Δημάρχου Χαλκηδόνος και του Δημάρχου Παιονίας στο Πολύκαστρο 
ΣΕ ΑΛΛΟΤΙΝΕΣ ΕΠΟΧΕΣ συνέβαινε, και το σχήμα λαϊκής παρεμβατικότητας στις εξουσίες έμοιαζε ενεργότερο και εναργέστερο, στην αποφασιστική ανάθεση της αντιπροσώπευσής του, στην υπεράσπιση των συλλογικών του δικαίων, στην εξασφάλιση επάρκειας των στοιχειωδών του συλλογικών αγαθών. 

Με τη διαδρομή του χρόνου εκείνο το αλλοτινό σχήμα εν τοις πράγμασι εναλλάχθηκε είτε βίαια είτε σταδιακά στις μετανεωτερικές φόρμες εξουσίας, με ένα ρεαλιστικότερο πρακτικισμό, με πολύ προωθημένους νόμους μιας αντιπροσώπευσης έννομα διαβαθμισμένης και νόμιμα εξουσιαστικής. 

Σταδιακά, ακόμη και η δημοκρατία εν ονόματι του λαού μεταμφιέζεται σε επάλληλους κύκλους μετα-απολυταρχικού συγκεντρωτισμού, διεθνούς αναγνώρισης. Με πρόταγμα το εξειδικευμένο μετα-νομικό λεξιλόγιο υπεράσπισης κάθε λογής “δικαιωμάτων”, ειδωμένων ακόμη και με την αναγνωρισμένη χρήση παραμορφωτικών φακών. 

Έτσι ενεργούνται και οι μεταποιήσεις της ελευθερίας σε κάθε λογής παρα-κοινωνική ελευθεριότητα, και δημιουργείται το είδος του μεταμοντέρνου δήθεν ανθρώπου. Ο σύγχρονος άνθρωπος σύρεται υποχείριος οπίσω ενός βαθμιδωτού εξουσιαστικού συγκεντρωτισμού.

Περισσότερο άμεση και ανθρώπινη, ελέγξιμη και διασφαλισμένη (δημοκρατικότερη θα λέγαμε) παραμένει η πρωτογενής λειτουργία των φορέων της λεγόμενης τοπικής αυτοδιοίκησης. Εκ των πραγμάτων εδώ υφίσταται αμεσότερη επικοινωνία, αμεσότερη διεκδίκηση, αμεσότερη “απολογία” μεταξύ αιρετών αρχόντων και κοινωνικού σώματος. 

Είναι τα φυσικά πλαίσια της πρωτογενούς αυτής εξουσίας, σε μιαν αμεσότητα διαλόγου, και ασκείται κατά κάποιον τρόπο πληρέστερα ο λαϊκός έλεγχος, η λαϊκή απαίτηση, η λαϊκή ικανοποίηση για τις χειροπιαστές αποδείξεις έντιμης και δημιουργικής διαχείρισης της πρωτογενούς εξουσίας.

Από πλευράς νομιμότητας, προς κάθε συνταγματικά σύννομη μορφή εξουσίας εποφείλουμε στοιχειώδη σεβασμό. Και αυτός ο σεβασμός δεν μας αποκλείει βεβαίως από το δικαίωμα στον έλεγχο κάθε απροκάλυπτης παρανομίας, κάθε παραλογισμού εξουσιαστικών επικλήσεων δίχως νομιμότητα συμμόρφωσης της ίδιας της εξουσίας. 

Άλλωστε μια στοιχειωδώς “προσγειωμένη” συναίσθηση των ορίων, όχι μόνο της νομιμότητας, αλλά και μιας “φιλοσοφίας” περί την εξουσία από τα αρχαία ακόμη χρόνια θα μας έλεγε πως: «Τον άρχοντα τριών δει μεμνήσθαι: πρώτον ότι ανθρώπων άρχει· δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει· τρίτον ότι ουκ αεί άρχει» (όπως πολύ σοφά έλεγε ο Αγάθωνας, αρχαίος αθηναίος Έλληνας τραγικός ποιητής, φίλος του Ευρυπίδη, του Πλάτωνος και μαθητής του Σωκράτη, 450-400 π.Χ.).

Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ της Εκκλησίας, θεολογικά (βιβλικά) και πρακτικά (ποιμαντικά) διαμορφωμένη, πάντοτε με ευθύτητα γνώμης και διάκριση λόγου, χωρίς καμιά δουλοπρέπεια, δεν παύει να οριοθετεί τις ευθύνες όλων και την προς πάντας διαλογική μας αξιοπρέπεια. Με διαρκές κριτήριο το νόμο του Θεού, το νόμο της ελευθερίας του Χριστού, το νόμο της διαρκούς αξιολόγησης και της έσχατης απολογίας. 

Η εκκλησιαστική πρακτική είναι εκσυγχρονισμένη προς τα εγκόσμια, “ενσαρκώνεται” μέσα στα δεδομένα των εγκοσμίων συνθηκών. Αλλά προσανατολίζει στην λυτρωτική και σωτήρια υπέρβασή τους εν Χριστώ, στο θεόγραφο-χριστοκεντρικό σκοπό όλων, με κίνητρο και αναφορά προσδιορισμού την τέλεια ανιδιοτελή αγάπη Του.

Η εγκοσμιότητα είναι ο χρονοχώρος της φιλάνθρωπης και της προνοιακής Του δράσης για μας, μιας δράσης διαρκούς που ούτε περιορίζεται ούτε εγκιβωτίζεται στην εγκοσμιότητα. Το αντίθετο μάλιστα· απολυτρώνει την εγκοσμιότητα από την κοντόφθαλμη αλαζονεία μιας απολυτότητας που περιορίζει ασφυκτικά τα θεόγραφα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα σεβασμού του “κατ᾽ εικόνα Θεού” και αμετάθετης επιδίωξης του “καθ᾽ ομοίωσιν Θεού”, της σχέσης με τον ζώντα Τριαδικό Θεό της θείας αποκαλύψεως.

ΜΕ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ευαισθησία σεβασμού των εγκόσμιων ρόλων, μέσα στις απαράγραπτες θεολογικές οριοθετήσεις του, προσεγγίσαμε και εμείς την ευγενική μας κλήση και συνάμα την προβλεπόμενη σύννομη κλήση μας να ευλογήσουμε και να εκφωνήσουμε τον συνεκφωνούμενο όρκο ανάληψης των καθηκόντων από τις νέες Δημοτικές Αρχές στην περιοχή μας: του Δήμου Παιονίας (και των δημοτικών ενοτήτων και κοινοτήτων του) στο Πολύκαστρο και του Δήμου Χαλκηδόνος (και των τοπικών δημοτικών ενοτήτων και κοινοτήτων του) στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Στρατηγείου του Α Π.Π. στο Τόψιν-Γέφυρα Θεσσαλονίκης. 

Επικαλούμενοι με όλη μας την ψυχή την ευλογία του Θεού στους νέους αιρετούς τοπικούς άρχοντες των Δήμων και χαιρετίζοντας με περισσή ευαισθησία κάποιες σημαντικές παραμέτρους της σημερινής και αυριανής τους ευθύνης και των στοιχειωδών απαιτήσεων της ιστορίας του λαού μας.

Προηγήθηκε η ορκωμοσία του νέου Δημάρχου Παιονίας κ. Κωνσταντίνου Σιωνίδη στην Αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου στο Πολύκαστρο.

Μετά την εναρκτήρια σύντομη Δέηση με μιαν ειδική Ευχή που συντάξαμε από ετών για την περίσταση, επακολούθησε η ορκοδοσία και απευθύναμε μερικές σύντομες σκέψεις εγκαρδιότητας και δεοντολογίας στο σώμα της νέας Δημοτικής Αρχής Παιονίας.

ΠΡΟΣΦΩΝΗΤΗΡΙΟΣ ΣΤΗΝ ΟΡΚΩΜΟΣΙΑ
Αξιότιμοι, όλοι εκλεκτοί και πολύτιμοι, κ. Δήμαρχε και κ.κ. Δημοτικοί Σύμβουλοι, κ.κ. Πρόεδροι και Σύμβουλοι, εντολοδόχοι της πρόσφατης λαϊκής προτίμησης, καλή αρχή και πορεία, καλή φώτιση και έμπνευση, καλή συνεργασία και πολλές επιτυχίες στη φιλότιμη ενάσκηση του ρόλου σας και προπαντός στη σωστή εκπλήρωση της αποστολής σας.

Δεν χρειάζεται να φιλοσοφήσω στη δεοντολογία της εντολής για την οποία σας εξέλεξε ο λαός. Γνωρίζετε τα στενά όριά σας σαν τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά γνωρίζετε και τις ανοικτές διεξόδους και προοπτικές μέσα από τις Ευρωπαϊκές προβλέψεις νέων προγραμμάτων.

Τώρα εσίγησαν για τα καλά οι διεκδικήσεις οι προεκλογικές. Ανοίγονται εμπρός μας οι αγωνίες όλου του ακριτικού μας κόσμου, εδώ στη Βόρειο Ελλάδα, στη δική μας Μακεδονία, στη συνοριακή Ελλαδική μας γραμμή. Αυτές οι εναγώνιες προσδοκίες του ταλαιπωρημένου λαού μας γυρεύουν να συναντήσουν τις δικές σας δημιουργικές αγωνίες του νέου Δημοτικού σχήματος.

Αυτές οι αγωνίες πρέπει να επιδοτούν ήρεμα μεν, αλλά διαρκώς τον αγώνα και τις φροντίδες σας. Εύχομαι να ανανεώσετε τις ταλαιπωρημένες ελπίδες του συνοριακού μας κόσμου (με τη δημογραφική συρρίκνωση, με την οικονομική συρρίκνωση, με τη μετανάστευση του ακμαίου Ελληνικού στοιχείου στο εξωτερικό, με την τυφλή αθρόα μετανάστευση συνανθρώπων μας από Αφρο-Ασία). Να θέσετε περιφερειακά τις υποδομές μιας οικονομικής και κοινωνικής ακμής του σύγχρονου Ελληνισμού, ανανεωμένου με τη χάρη του Χριστού.

Μακάρι να επιτύχετε να σχεδιάσετε και να εφαρμόσετε τοπικά προγράμματα που θα δώσουν ανάσες πίστης και ήθους, ζωντάνιας και ανάκαμψης (οικονομικής και δημογραφικής) στο συνοριακό μας τόπο. Μακάρι να αξιοποιήσετε τις πολιτιστικές πρωτοβουλίες και τους τοπικούς ενοριακούς και εθνικούς εορτασμούς, για να αφυπνιστεί η ζωντάνια του συνοριακού μας τόπου, ώστε να γίνει διάλογος αξιοσύνης και ακμαίας παράδοσης με τους μετανάστες και τους περιοίκους. Ο Χριστός και η Παναγία να σας εμπνέουν. Να επιδοτούν τους σχεδιασμούς και τους κόπους και την αποτελεσματικότητα της προσφοράς σας. Καλή αρχή, καλή πορεία.

Μην το ξεχνάτε ποτέ: «εν χειρί Κυρίου εξουσία της γης· εν χειρί Κυρίου ευοδία ανδρός» (Σοφ. Σειρ. 10,4-5). Ο Χριστός μας που εικονίζεται “Παντοκράτωρ” ψηλά στις εκκλησιές, όπως είναι ο αόρατος επί πάντων και πανδερκής και παναλκής Θεός, (προσκαλούμενος από όλους μας) θα ευλογεί και θα ευοδώνει την προσφορά σας για το κοινό όφελος. Εμπρός με την βοήθεια του Θεού!

Ακολούθως, έλαβε χώρα και η ορκωμοσία του νεοεκλεγμένου Δημάρχου Χαλκηδόνας κ. Σταύρου Αναγνωστόπουλου, που επέλεξε να τελεσθεί στην ιστορική έδρα (Γέφυρα Θεσσαλονίκης) του Δήμου Χαλκηδόνος και συγκεκριμένα στις εγκαταστάσεις του Μουσείου Βαλκανικών Πολέμων στο άλλοτε “ΤΟΨΙΝ”, στη σημερινή Γέφυρα. Στον ιστορικό αυτό χώρο είχαν ξεκινήσει και ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στον ελληνικό στρατό και την τουρκική ηγεσία της Θεσσαλονίκης για την άνευ όρων παράδοση της πόλης ύστερα από 500 περίπου χρόνια τουρκικής κατοχής.

Κατά την τελετή της ορκωμοσίας του Δημάρχου και των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, παρέστη ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ. Παρόντος του Σεβασμιωτάτου Αδελφού απευθύναμε πάλι τις ευχές μας και τις προσδοκίες του λαού μας και προς το σώμα της νέας Δημοτικής Αρχής Χαλκηδόνος.

ΠΡΟΣΦΩΝΗΤΗΡΙΟΣ ΣΤΗΝ ΟΡΚΩΜΟΣΙΑ
Με τις ευχές και του συνευλογούντος Αδελφού, του αγαπητού μας Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης & Αλμωπίας κ.κ. Ιωήλ,

αξιότιμε κ. Δήμαρχε και κ.κ. Δημοτικοί Σύμβουλοι, κ. Πρόεδρε και Σύμβουλοι της Δημοτικής Ενότητας Γέφυρας, και των λοιπών Δημοτικών Κοινοτήτων, με το καλό να ξεκινήσετε και να προχωρείτε τη νέα πορεία ενάσκησης του ρόλου σας. Γνωρίζετε τα όρια των σημερινών εθνικών και ευρωπαϊκών προβλέψεων για το ρόλο σας.

Από χρόνια έχουμε νέα αυτονόητα: όχι την αναφορά σε Κρατικές χορηγίες, αλλά την ετοιμότητα και την εξυπνάδα αξιοποίησης της “Ευρωπαϊκής λογικής και πρακτικής”. Βεβαίως, στους Δήμους, υπάρχουν και τα καθιερωμένα άμεσα έσοδα από τους δημότες. Οι Δήμοι διαχειρίζονται τα “ανταποδοτικά οφέλη” χάριν των δημοτών. Αλλά, για να προχωρήσετε, πρέπει να έχετε την αίσθηση και την ετοιμότητα να αξιοποιείτε τις εξελίξεις που “τρέχουν” στις “λεωφόρους των Ευρωπαϊκών εξελίξεων”.

Όμως… οι σταδιακές πολιτικές μεταλλάξεις σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση γίνονται σταδιακά φυγόκεντρες. Στα περισσότερα Κράτη έχουμε την επιστροφή σε πιο γνώριμες εθνικές οδούς (πολιτικής και πολιτισμού), που φαίνονται στην εκλογική βάση πιο ασφαλείς, πιο ξεκούραστες, πιο ταιριαστές για την περιφέρεια των Κρατών-Μελών! Ο κόσμος των Ευρωπαϊκών κρατών διευκολύνθηκε στις ελεύθερες εσωτερικές μεταναστεύσεις για οικονομικούς λόγους, αλλά δεν παύει να νιώθει ασφαλέστερα στην εθνική του βάση.

Από την άλλη, ο διεθνής χώρος έχει γίνει μια “τεράστια ανοιχτή αγορά ευκαιριών” για οικονομικούς γίγαντες. Από την Ευρωπαϊκή ενοποίηση παγκοσμίως περνούμε σε μια πιο Διεθνική μαζοποίηση. Μόνο μέσα από μια τέτοια λογική, μπορεί να κάνει τα δικά της δειλά και (μαζί) τολμηρά ανοίγματα η δική μας οικονομία. Ναι. Σύμφωνοι. Το ξάνοιγμά μας προ δεκαετιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση μας συνήθισε σε μια τέτοια οικονομική λογική.

Εκείνο που ξεχάσαμε είναι “οι ασφαλιστικές κοινωνικές μας δικλείδες”, το πολιτισμικό μας γονιδίωμα, κυρίως η ευλογημένη πνευματική μας κληρονομιά.

Ο τουρισμός μετά τη ναυτιλία (αυτό το μεγάλο πρώτο δίπολο της οικονομικής μας ανάπτυξης) προϋποθέτει το σεβασμό όλων μας των τωρινών Ελλήνων σ᾽ αυτό που κληρονομήσαμε και σ᾽ αυτό που θα έπρεπε να είμαστε. Αυτή η αφορμή ας γίνει αιτία επιστροφής στις ρίζες μας, που ακόμη και ξένοι τις αποζητούν σαν διαφυγή ελπίδας.

Να ξαναμάθουμε να είμαστε Ρωμηοί. Να ξαναμάθουμε να λέμε και να διδάξουμε στα παιδιά μας το σταυροκόπημα και τη ρωμέηκη “καλημέρα”, το “δόξα σοι ο Θεός”, το “έχει ο Θεός”, το “καλό Πάσχα” και “καλή Παναγιά”, “βοήθα Χριστέ και Παναγιά”… Να τα συνηθίσουν τα παιδιά μας μέσα από τις πολιτιστικές φόρμες των Δήμων και των Συλλόγων, μέσα από ένα νηφάλιο και γόνιμο διάλογο διαδικτύου, μέσα από Δημοτικά και Διαδημοτικά προγράμματα, μέσα στους δημοτικούς Παιδικούς σταθμούς, μέσα από τις τοπικές εορτές, μέσα από τη στήριξη της παραδοσιακής οικογενειακής λογικής. Να ξαναθυμηθούμε το ζωογόνο κέντρο της αναφοράς μας, και τον συλλογικό προσωπικό μας ρόλο στον τακτικό εκκλησιασμό, που μόνον αυτός εμψυχώνει το σώμα της πατρίδας μας, το σώμα της κοινωνίας μας, το σώμα της Δημοτικής μας αυτοδιοίκησης, το σώμα της δημιουργικής μας ανάκαμψης.

κ. Δήμαρχε, πιστεύω ότι αγγίζω τα εσώψυχα όλων μας, ότι εκφράζω όσα θα θέλατε να πούμε και να ακούσουμε έξω από τυπικότητες.

Όπως ο άγιος Αδελφός ο Σεβασμιώτατος Εδέσσης κ. Ιωήλ, από την καρδιά μου σας εύχομαι κι εγώ να προκόψετε όχι στον τυπικό σας ρόλο, αλλά σ᾽ αυτό το ρόλο της πολιτισμικής και κυρίως της πνευματικής εκκλησιαστικής αναζωογόνησης για την κοινωνία της ιστορικής Γέφυρας, για την κληρονομιά της ιστορικής Χαλκηδόνας και όλων των αλησμόνητων πατρίδων μας.

Ο Χριστός και η Παναγία να σας εμπνέουν. Καλή αρχή, καλή πορεία!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.