Act Business Center

Act Business Center

Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2018

Η Coca Cola εξευτελίζεται από την Θεσσαλονίκη

Κείμενο:
Όμηρος Ταχμαζίδης
Κωμικοτραγικές καταστάσεις συμβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες στην Θεσσαλονίκη. Εδώ και μήνες τα golden boys και τα golden girls της Coca Cola προσπαθούσαν απεγνωσμένα να προετοιμάσουν το κλίμα για την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Φέτος τιμώμενη χώρα είναι οι ΗΠΑ και η εταιρεία σύμβολο του αλόγιστου καταναλωτισμού, δεν μπορούσε να απουσιάζει από την εκδήλωση. 

Το αγκάθι, ωστόσο, είναι γνωστό στο πανελλήνιο: οι απεργοί της Θεσσαλονίκης, που ζητάνε να ανοίξει το εργοστάσιο και να γυρίσουν στις δουλειές τους. Γυρίζουν σε όλη την Ελλάδα και καλούν για αυτό σε μποϊκοτάζ των προϊόντων της πολυεθνικής με το σύνθημα: “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο”.

H Coca Cola πρώτα διπλάρωσε τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη με διάφορα “προγράμματα” της για να εμπλέξει τον δήμο, μετά άρχισε μια εκτενή διαφημιστική καμπάνια, σφετεριζόμενη τα σύμβολα της Θεσσαλονίκης, όπως έκανε πέρυσι με τα αντίστοιχα της Κρήτης, στη συνέχεια έντυσε με διαφημίσεις κάποια λεωφορεία του ΟΑΣΘ, από τον Αύγουστο συνεργεία νεαρών χαριτωμένων κοριτσιών – προφανώς με κατ΄ αποκοπή εργασία σε κάποιον εργολάβο και ακόμη πιθανότερο χωρίς κανένα ασφαλιστικό δικαίωμα – μοιράζουν δωρεάν διαφημιστικά “τενεκεδάκια” Fanta με στέβια (η Coca Cola προφανώς έχει υποστεί και άλλο πλήγμα από την Green Cola μετά την εμφάνιση της Green Πορτοκαλάδας), λίγες μέρες πριν την έναρξη της ΔΕΘ γέμισαν ορισμένα περίπτερα και καντίνες με πλαστικές-ταπετσαρίες με συνθήματα της Coca Cola (κατά τα άλλα η αμερικανική πολυεθνική ανακοινώνει προγράμματα για την μείωση της χρήσης του πλαστικού και για την ανακύκληση) και, φυσικά, έχουν δελεάσει με τεράστιες προσφορές τα καταστήματα στην περίμετρο της ΔΕΘ για να σερβίρουν μόνο [sic!] το δικό της νερό, το νερό ΑΥΡΑ.

Όλα θα πήγαινα κατ΄ευχήν, όπως ακριβώς τα σχεδίασαν τα golden boys της πολυεθνικής αν δεν υπήρχαν οι απεργοί: οι τελευταίοι περιφέρονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και γύρω από το χώρο της Εκθέσεως με ένα συρόμενο με τεράστια πανό με συνθήματα και με τα μεγάφωνα να καλούν τους καταναλωτές να κάνουν μποϊκοτάζ στην Coca Cola. Και πέρα από αυτά συν γυναικοίς και τέκνοις κάθε μέρα στήνονται στην κεντρική είσοδο της Εκθέσεως και μοιράζουν τα γνωστά μπαλόνια με το συνθήματα “Ούτε γουλιά Coca Cola’ και “Κόκκινη κάρτα στην Coca Cola”.

Τα μερίδια αγοράς της αμερικανικής πολυεθνικής στην ελληνική αγορά πέφτουν με γοργούς ρυθμούς (η Coca Cola για να διατηρήσει υψηλές τις φαινομενικές πωλήσεις δεν δέχεται επιστροφές από τα σούπερ-μάρκετ, τα προϊόντα που λήγουν πηγαίνουν κατευθείαν στους κάδους απορριμμάτων, αλλά καταγράφονται ως πωλήσεις στις αντίστοιχες στατιστικές και, έτσι, τα ποσοστά της φαίνεται ότι υπερβαίνουν το 50%) σε βαθμό που και ο κατευθυνόμενος τύπος να παραδέχεται, εμμέσως πλην σαφώς, την καταλυτική επίδραση του μποϊκοτάζ και να μιλάει για “κάμψη της Coca Cola”.

Αυτό που προσπαθούν να διασφαλίσουν τα ντόπια στελέχη από τα κεντρικά της Αθήνας είναι να μην πάρουν είδηση οι ανώτεροι από τις ΗΠΑ, που πραγματικά βρίσκεται η υπόθεση του μποϊκοτάζ. Την Τρίτη βρέθηκε μια υψηλόβαθμοι αποστολή στην Θεσσαλονίκη και επισκέφτηκε την ΔΕΘ και το αμερικανικό περίπτερο. Παρόντες και οι απεργοί της Coca Cola. Οι υπηρεσίες ασφαλείας του ελληνικού παρακλαδιού της πολυεθνικής σε κατάσταση αλλοφροσύνης: με κάθε τρόπο έπρεπε να μην δημιουργηθούν λανθασμένες εντυπώσεις. 

 Κλήθηκε η ασφάλεια της ΔΕΘ, μετά η αστυνομία, άρχισαν να μην επιτρέπουν σε μάνες με μικρά παιδιά να μπουν στο χώρο της ΔΕΘ, γιατί κρατούσαν μπαλόνια με το σύνθημα “Ούτε γουλιά Coca Cola”, χαμός και τριγύρω ο κόσμος να χαζεύει και να ακούει – δύο τρεις εργαζόμενοι πλήρωσαν εισιτήριο πέρασαν από την άλλη μεριά της πύλης, εντός του χώρου της ΔΕΘ, και κρατούσαν ψηλά τα μπαλόνια με το σύνθημα “Ούτε γουλιά…” και καλούσαν τον κόσμο σε αλληλεγγύη.

Πιο πίσω ο αρχιμπράβος της Coca Cola – γνωστός από παλαιότερες απεργιακές κινήσεις – τηλεφωνούσε αδιάκοπα για να ενημερώσει και να πάρει νέες εντολές. Το κακό, όμως, είχε γίνει. Η Coca Cola έχει πικρή πείρα από τέτοιου είδους εκδηλώσεις: στο παρελθόν όταν ήλθε στέλεχος της πολυεθνικής από τις ΗΠΑ, για ‘συνεργασία” κατά του μποϊκοτάζ με τους εγχώριους παράγοντες της εταιρίας, οι απεργοί τους “ξετρύπωσαν” σε ένα ξενοδοχείο και έστησαν από έξω τα μεγάφωνά τους. Τελικώς, η “σύσκεψη” διακόπηκε επ΄ αόριστον, ο ξένος, ωστόσο, επισκέπτης κατάλαβε ότι τα πράγματα είναι πιο σοβαρά απ΄ ό,τι του παρουσιάζουν οι υφιστάμενοί του.

Ο Έλληνας μεγαλο-υπεργολάβος της Coca Cola, είχε πάει ένα προηγούμενο καλοκαίρι, για διακοπές σε νησί των Κυκλάδων: προς μεγάλη του έκπληξη, τον υποδέχτηκαν εκεί οι απεργοί της Θεσσαλονίκη με τα μεγάφωνά τους. Κινητοποιήθηκαν πάλι οι αρχές του νησιού για να “προστατέψουν” τον εργοδότη από τα μηνύματα των εργαζομένων. Τις προηγούμενες ημέρες αλώνιζαν το νησί στελέχη και πωλητές της Coca Cola, δίνοντας εξωφρενικές παροχές στους καταστηματάρχες για να βγάλουν τα ελληνικά προϊόντα από τα ράφια και τα ψυγεία τους και να τοποθετήσουν μόνο προϊόντα της Coca Cola. Τα “αφεντικά” της Coca Cola θέλουν να αισθάνονται παντού και πάντοτε ότι είναι κυρίαρχοι του παιχνιδιού.

Στην Θεσσαλονίκη κυρίαρχοι του παιχνιδιού, ωστόσο, είναι οι εργαζόμενοι – εννοείται με την βοήθεια των καταναλωτών της πόλης. Η Θεσσαλονίκη εξευτελίζει το παγκόσμιο σύστημα της Coca Cola. Αυτό που γίνεται στην μεγαλούπολη των Μακεδονίας, δεν έχει ματαγίνει πουθενά στον κόσμο

Ούτε γουλιά Coca Cola… γιατί η Θεσσαλονίκη και η Ελλάδα έχουν ακόμη αξιοπρέπεια!

Υ.Γ.: Δόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η ονομασία του νέου συνδυασμού – στην οποία συμβάλλει και η αφεντιά μου – για την διεκδίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Και το όνομα αυτού: Υψίπολις. Με αυτό θα ασχοληθούμε από την επόμενη εβδομάδα, διότι τώρα είμαστε υπό την πίεση μιας μεταφραστικής δουλειάς με εθνική σημασία: το ζήτημα των γερμανικών επανορθώσεων.

Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της “Σοσιαλιστικής Προοπτικής” και της δημοτικής κίνησης της Θεσσαλονίκης “Υψίπολις


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.