Act Business Center

Act Business Center

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015

Το καραγκιοζλίκι των δημοσκοπήσεων

Δημοσιεύτηκε στη Γνώμη
την Παρασκευή, 16 Ιανουαρίου 2015
Του Λευτέρη Παυλίδη
Δεν συνηθίζω να παρακολουθώ τηλεοπτικές ειδήσεις. Την τελευταία τριετία αδιαφορώ πλήρως. Δεν δέχομαι την χειραγώγηση των ΜΜΕ ούτε την πλύση εγκεφάλου των πληρωμένων δημοσιοκάφρων και την προπαγάνδα των καναλιών. Προτιμώ να ενημερώνομαι ελεύθερα από το διαδίκτυο και κάνω καθημερινό αγώνα γι' αυτό.
Παραταύτα, όσο κι αν δεν το θέλει κανείς, είναι -σχεδόν- αδύνατο να αποφύγει τις δημοσκοπήσεις και στο διαδίκτυο, καθώς ο βομβαρδισμός είναι σφοδρός, συνεχόμενος και ανελέητος.

Έχετε αναρρωτηθεί ποτέ γιατί υπάρχουν οι δημοσκοπήσεις; Τί νόημα έχουν και ποιός ο λόγος ύπαρξής τους; Γιατί να μη ψηφίζουμε χωρίς προηγουμένως να ξέρουμε ένα αποτέλεσμα που δήθεν προέβλεψαν κάποιοι; Τί σκοπό έχει όλο αυτό; Έχετε ποτέ αναρρωτηθεί ποιοί κάνουν τις δημοσκοπήσεις και για λογαριασμό τίνος;

Οι δημοσκοπήσεις είναι το ισχυρότερο όπλο των κομμάτων στην προεκλογική εκστρατεία και οι μόνοι που τις παραγγέλνουν είναι τα κόμματα και τα ΜΜΕ (τηλεοπτικά κανάλια, εφημερίδες και διαδικτυακές σελίδες ενημέρωσης) δηλαδή τα υποχείριά τους. Χρειάζεται να πω κάτι άλλο;

Κανονικά, μετά τις παταγώδεις αποτυχίες των διαφόρων εταιριών, όχι να προβλέψουν αλλά να προσεγγίσουν έστω τα εκλογικά αποτελέσματα των τελευταίων τριών εκλογών, θα έπρεπε να ζητήσουν δημοσίως συγνώμη και να μη ξανασχοληθούν. Ειλικρινά αναρρωτιέμαι αν υπάρχουν κάποιοι που ακόμα τις πιστεύουν.

Εάν είχαν λίγη τσίπα οι εταιρίες αυτές, θα έπρεπε να κλείσουν άπαξ και δια παντός. Διότι είναι τόσες μεγάλες οι αποκλίσεις των ποσοστών τους από τα εκλογικά αποτελέσματα, που δεν δικαιολογούν την ύπαρξή τους. Αλλά τί λέω; Την δικαιολογούν και με το παραπάνω! “είναι πολλά τα λεφτά Άρη μου” όπως έλεγε κι ο Καλογήρου στον Κούρκουλο...

Γιατί το λέω αυτό; διότι πλέον δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν: ή είναι πράγματι τόσο ανίκανες που τους είναι αδύνατο να προσεγγίσουν το αποτέλεσμα της κάλπης ή εμφανίζουν τα δημοσκοπικά τους αποτελέσματα κατά παραγγελία. Σε κάθε περίπτωση, είναι παντελώς αναξιόπιστες.

Διότι μιλάμε για τόσο μεγάλες αποκλίσεις (της τάξεως του 10 έως και 14%) που δεν είναι δυνατόν να τις πάρει ένας λογικός άνθρωπος στα σοβαρά. Κι όμως, οι Έλληνες όχι μόνο τις παίρνουν, αλλά επηρεάζονται κιόλας στην απόφασή τους κατά την εκλογική διαδικασία. Και είναι φανερό ότι αυτός είναι κι ο σκοπός των κατευθυνόμενων γκάλοπ: να διαμορφώσουν εκλογικές συμπεριφορές ψηφοφόρων και τα ανάλογα αποτελέσματα. Να κατασκευάσουν μία επίπλαστη κατάσταση, μία ψεύτικη εικόνα, μακριά απ' τη πραγματικότητα, με σκοπό να κατευθύνουν, να δημιουργήσουν ψευδαισθήσεις, αποτρέποντας τυχόν παρενέργειες ή δυσάρεστα αποτελέσματα για τους ίδιους τους εντολείς.

Τί εννοώ; Είναι πολύ απλό: όταν ένα κόμμα έχει μια δυναμική Α, την εμφανίζουν ως Β ή ακόμα και Γ με σκοπό να αποθαρρύνουν τους ψηφοφόρους, προσπαθώντας να τους πείσουν ότι η ψήφος τους θα πάει “χαμένη” στηρίζοντας κάτι που δεν έχει ελπίδες εκλογής. Αντίστοιχα ή αντίστροφα, ένα κόμμα δυναμικής Β, μπορούν με συνεχή βομβαρδισμό να το εμφανίσουν ως Α κι από αποτυχημένο να το αναδείξουν ως πετυχημένο, μεταβάλλοντας την προτίμηση και παρασέρνοντας τελικά τον ψηφοφόρο στις επιθυμητές επιλογές τους.

Είναι μάλλον η αποδοχή που θέλει να νιώσει ο εκλογέας, η σιγουριά ότι ανήκει σε κάτι επιτυχημένο; Είναι κάτι πολύ βαθύτερο ίσως αυτό που προσπαθούν να καταφέρουν τα κόμματα με τα επικοινωνιακά τρικ τους. Οι δημοσκοπήσεις δεν είναι κάτι το απλό, είναι ολόκληρη επιστήμη. Τα κόμματα γνωρίζουν πολύ καλά τη σημασία του ελέγχου της μάζας και τον ρυθμιστικό ρόλο που έχουν τα γκάλοπ. Έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν και συμβαίνει και τώρα.

Και για να μη νομίζετε πως λέω ανυπόστατα πράγματα, θα σας παρουσιάσω τα στοιχεία της πρόχειρης έρευνάς μου στο διαδίκτυο που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές:

· Στις βουλευτικές εκλογές του 2009, τα αποτελέσματα ήταν ΠΑΣΟΚ 44%, ΝΔ 33,5%, ΚΚΕ 7,5%, ΣΥΡΙΖΑ 4,6%. Ξέρετε τί προέβλεπαν οι μάντεις των γκάλοπ;

Kappa Research: ΠΑΣΟΚ 30,8%, ΝΔ 24% και ΣΥΡΙΖΑ 3%. Ναι, έπεσαν έξω κατά 8,5% και 14%!!! MRB: ΠΑΣΟΚ 27,3% ΝΔ 33,3% ήτοι -6,2% και -12% αντίστοιχα! GPO: ΠΑΣΟΚ 32%, ΝΔ 26,5% δηλαδή απόκλιση 12% και 7% αντίστοιχα! (http://www.eklogika.gr/uploads/files/Dimoskopiseis/PinakasDimoskopisewn.pdf).

· Στις βουλευτικές εκλογές του Μαίου 2012, τα αποτελέσματα ήταν ΝΔ 18,8%, ΣΥΡΙΖΑ 16,8%, ΠΑΣΟΚ 13%, ΑΝΕΛ 10,6%, ΚΚΕ 8,5%, Χρυσή Αυγή 7% και ΔΗΜΑΡ 6,1%. Τί έδιναν οι φωστήρες;

η GPO στον ΣΥΡΙΖΑ 7,3% ήτοι 9,5% πιο κάτω! η RAS έδινε στη ΝΔ 23,6% δηλαδή σχεδόν 5 μονάδες περισσότερο, στους ΑΝΕΛ 5,8 δηλαδή τα μισά απ' όσα πήραν, το ίδιο και στο ΚΚΕ (4,8) αλλά και στη Χρυσή Αυγή (3,8). Η METRON ANALYSIS έδινε 13,4% στη ΝΔ (-5,4 μονάδες) και στον ΣΥΡΙΖΑ 7,4% δηλαδή ούτε το μισό από το ποσοστό που στη πραγματικότητα πήρε!

· Στις ευρωεκλογές του 2014, τα αποτελέσματα ήταν ΝΔ 22,7% ΣΥΡΙΖΑ 26,5% ΕΛΙΑ 8% ΠΟΤΑΜΙ 6,6% ΚΚΕ 6,1% ΑΝΕΛ 3,4% και Χρυσή Αυγή 9,4%. Ιδού οι προβλέψεις των μάγων:

GPO: στον ΣΥΡΙΖΑ 21% ήτοι 5,5 μονάδες κάτω (τυχαίο; δε νομίζω) στην ΕΛΙΑ 6% δηλ 2 μονάδες λιγότερο, στο νεοεμφανιζόμενο ΠΟΤΑΜΙ 8,5% (+2 μονάδες) και στη μπαρουτοκαπνισμένη Χρυσή Αυγή 7,5% δηλαδή -2 μονάδες. Η METRON ANALYSIS έδινε 3,2% στο ΚΚΕ (σχεδόν 3 μονάδες κάτω, μέγεθος τεράστιο για τη δυναμική του κόμματος) και 6,7% στη Χρυσή Αυγή δηλ σχεδόν 3 μονάδες λιγότερο. Η RASS έδινε στη ΝΔ 27,5% (+5 μονάδες σχεδόν) και στο ΣΥΡΙΖΑ 30% (+3,5%).

Τόσο μεγάλη η αποτυχία τους τα τελευταία 6 χρόνια (τουλάχιστον). Γιατί λοιπόν δέχονται να ξεφτιλίζονται σε τέτοιο σημείο οι εταιρίες αυτές; Γιατί συνεχίζουν το αποτρόπαιο έργο τους;

Μα φυσικά γιατί ο κόσμος ξεχνάει!!! Ναι, ξεχνάει και τους ξαναπιστεύει και ξαναπαρασύρεται από τα μαγειρεμένα αποτελέσματα κι αντί να κλείσει τα μάτια και τα αυτιά του, όλα αυτά τα γελοία “στοιχεία” τα λαμβάνει υπόψη. Αλλά το χειρότερο δεν είναι η λούμπα των παρουσιαζόμενων γκάλοπ στην οποία πέφτει ο ταλαίπωρος Έλληνας. Για έναν ανεξήγητο λόγο, ενώ έχει τόσο υποφέρει και μαρτυρήσει όλο το προηγούμενο διάστημα, ενώ έχει τόσο μετανοιώσει και βλασφημήσει, όταν φτάσει η ώρα της ψηφοφορίας, ξαφνικά... ξεχνάει και τί ήθελε να ψηφίσει...

1 σχόλιο:

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.