Act Business Center

Act Business Center

Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

«Το τραγούδι του δρόμου» στην Κινηματογραφική Λέσχη Solaris

Το Σάββατο 26 Απριλίου 2014 η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris ξεκινά ένα πολύ σημαντικό αφιέρωμα στο μεγάλο Ινδό δημιουργό, το Satyajit Ray, με τρεις ταινίες του, συμπεριλαμβανομένων της πρώτης και της τελευταίας. Αυτή η προβολή θα γίνει στις 6.00 μμ, πάντα στο Café Bazaar, Παπαμάρκου 34, πίσω από την πλατεία Άθωνος, κοντά στην πλατεία Αριστοτέλους, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η ταινία «Pather panchali» («Το τραγούδι του δρόμου»), 1955, είναι η πρώτη του που σκηνοθέτησε, ενώ είχε γράψει το σενάριο, μαζί με άλλους, πέντε χρόνια πιο μπροστά για την ταινία «Chinnamul», την οποία σκηνοθέτησε ο Nemai Ghosh. Την εισήγηση θα κάνει ο Δρ. Δημήτριος Βασιλειάδης, ινδολόγος-φιλόσοφος.

Οι προβολές θα γίνουν σε συνεργασία με την αστική μη κερδοσκοπική και μη κρατική οργάνωση Ελληνοϊνδική Εταιρεία Πολιτισμού και Ανάπτυξης (ΕΛ.ΙΝ.Ε.Π.Α.). Η ταινία αυτή είναι το προϊόν μιας μακριάς διαδικασίας επεξεργασίας, από μεριάς του Σατιαζίτ Ράι. Οι δυσκολίες ήταν μεγάλες, ειδικά η εύρεση του παραγωγού. Σε αυτή την αισθητική και τη μορφή της αφήγησης κατέληξε ο σκηνοθέτης μετά από μεγάλη μελέτη τόσο στον κινηματογράφο όσο και στην ινδική τέχνη, ειδικά της περιοχής στην οποία ζούσε. Η οικογένειά του ήταν καλλιτεχνική, ο πατέρας και ο παππούς του, η μητέρα του όμως τον επηρέασε να ακολουθήσει αυτές τις καλλιτεχνικές σπουδές που θα του έδιναν τα εφόδια για να αποκρυσταλλώσει την άποψή του.

Έμαθε πολλά για τον κινηματογράφο διαβάζοντας βιβλία και περιοδικά και βλέποντας ταινίες. Φαίνεται ότι τον ενδιέφερε η ρεαλιστική απεικόνιση της ζωής. Ήθελε να βγει από το στούντιο και να βουτήξει μέσα στην πραγματικότητα. Το παράδειγμα του Βιτόριο ντε Σίκα ήταν, για το Ράι, μια έξοχη περίπτωση στην οποία βασίστηκε για να κάνει αυτή την ταινία. Είναι αξιοθαύμαστη η επιμονή του να ολοκληρώσει τα γυρίσματα, αν και δεν είχε τα λεφτά από την αρχή. Η καθιέρωση ήρθε πρώτα από το εξωτερικό, όπου, στη Νέα Υόρκη, είχε κλείσει την πρεμιέρα, μετά στις Κάννες, αφού ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της Ινδίας ενδιαφέρθηκε για αυτήν.

Μπορούμε να μιλήσουμε για μαγικό ρεαλισμό, έτσι όπως το βλέπουμε στο ντε Σίκα, αλλά, πολύ περισσότερο, για την ονειρική αφήγηση έτσι όπως θα τη δούμε στον Κουροσάβα. Ο Ράι θα βρεθεί κάπου ανάμεσα. Δεν θα αντιγράψει φόρμες και μορφές από ξένους συναδέλφους του, αλλά θα προσπαθήσει να επεξεργαστεί τα ξένα μοτίβα για να κάνει το δικό του ινδικό έργο, μια πρόταση στην παγκόσμια κινηματογραφία, βάζοντας τη σφραγίδα του για τα καλά στην ιστορία του κινηματογράφου.

Συγχρόνως, αυτή η ταινία είναι μια πολύ καλή αφορμή για να μιλήσουμε για τον ινδικό πολιτισμό και τη φιλοσοφία αυτού του λαού. Ο Δρ. Δημήτριος Βασιλειάδης θα μας βοηθήσει να μπούμε στην ουσία του θέματος, να γνωρίσουμε την Ινδία, να βγάλουμε το εξωτικό στοιχείο από πάνω της και να βρούμε αυτά τα στοιχεία που τη χαρακτηρίζουν. Η κουβέντα αυτή θα είναι ένα κέντρισμα για να μάθουμε περισσότερα για την Ινδία, είτε διαβάζοντας είτε ταξιδεύοντας, ακόμη να ανακαλύψουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας μέσα σε αυτό το παζλ. Θα ακολουθήσουν άλλες δύο ταινίες, η «Ganashatru», στις 6, και η «Agantuk», στις 13 Μαΐου 2014, στις 9.00 μμ, και για τις δύο μέρες.

Σας υπενθυμίζουμε ότι οι προβολές θα γίνουν στα Café Bazaar, Παπαμάρκου 34, το Σάββατο 26 Απριλίου, στις 6.00 μ.μ., εκτάκτως, και τις Τρίτες 6 και 13 Μαΐου 2014, στις 9.00 μ.μ. Στην πρώτη θα μιλήσει ο Δρ. Δημήτριος Βασιλειάδης, ινδολόγος-φιλόσοφος, στις υπόλοιπες μέλη της (ΕΛ.ΙΝ.Ε.Π.Α.), θα συντονίζει ο Γιάννης Φραγκούλης, κρητικός και θεωρητικός του κινηματογράφου. Σε όλες τις περιπτώσεις η συζήτηση, με όχημα τον κινηματογράφο του Σατιαζίτ Ράι, θα επικεντρωθεί στα θέματα της ινδικής φιλοσοφίας και πολιτισμού.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.