Act Business Center

Act Business Center

Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013

«Μεταφορά Τεχνολογίας Δικτύωσης για τα Αρωματικά Φαρμακευτικά Φυτά»

Οι Τεχνικές Δικτύωσης και ο Συνεργατισμός ήταν διάχυτες στην «ξέχειλη» από συμπολίτες αίθουσα του Επιμελητηρίου Κιλκίς την 20η Φεβ 2013, με αντικείμενο την «Μεταφορά Τεχνολογίας Δικτύωσης για τα Αρωματικά Φαρμακευτικά Φυτά» 
Την μεστή στοιχείων και πληροφοριών ημερίδα οργάνωσε το Επιμελητήριο Κιλκίς, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς, την Ένωση Νέων Αγροτών Κιλκίς και την ΑΜΚΕ Μυρεψώς.

Αμέσως μετά τους χαιρετισμούς των: προέδρου του Επιμελητηρίου κ. Παύλου Τονικίδη, αντιπροέδρου της ΕΝΑ Κιλκίς κ. Νίκου Παϊταρίδη και προέδρου της Μυρεψως κ. Φώτη Οσιπίδη, η κα Μ. Καλογερίδου παρουσίασε τους στόχους και τα εξαγόμενα του έργου InCluDe, το οποίο, με σκοπό την αειφόρο (βιώσιμη) ανάπτυξη, είχε μεταξύ των στόχων του την προώθηση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας, με κύριο εργαλείο την σύνθεση της απαραίτητης τεχνογνωσίας για την σύσταση ενός cluster-δικτύου για τα αρωματικά & φαρμακευτικά φυτά των περιοχών Κιλκίς (Ελλάδα) και Γευγελής (FYROM), το AromaNET, διότι το έργο χρηματοδοτήθηκε από την διασυνοριακό πρόγραμμα Ελλάδας-ΠΓΔΜ 2007-2013.

Το έντονο ενδιαφέρον προσέλκυσε συμμετέχοντες από Κομοτηνή, Πιερία, Χαλκιδική, Σέρρες, Κοζάνη, Πέλλα, Λάρισα και από πολλά άλλα μέρη, που είναι ισχυρή παρακαταθήκη για πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλη την Ελλάδα. 

Ήδη επαγγελματίες παραγωγοί Αρωματικών Φαρμακευτικών Φυτών-ΑΦΦ, συναντήθηκαν στις 9 Φεβ 2013 και αποφάσισαν την Σύσταση Δομής, την μορφή της οποίας θα αποφασίσουν στις 6 Απρ 2013 στο Λιτόχωρο με φροντίδα τη φιλοξενία από την Ένωση Νέων Αγροτών Πιερίας, και σκοπό την προώθηση της εμπορίας των Ελληνικών ΑΦΦ στην διεθνή αγορά και διαμόρφωση θετικής εικόνας (branding) των Ελληνικών ΑΦΦ. Στο υπό σύσταση νέο Πανελλήνιο Δίκτυο Ελληνικών ΑΦΦ, Βοτάνων & Καρυκευμάτων η διαμορφωθείσα τεχνογνωσία σύστασης Δικτύων στο Επιμελητήριο Κιλκίς θα είναι πολύτιμη παρακαταθήκη.




Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε η παρουσίαση της κας Μαρίας Κοσματοπούλου, η οποία τόνισε ότι η καλλιέργεια & εμπορία αρωματικών φυτών στην Ελλάδα, παρά τις αξιόλογες προσπάθειες διαφόρων ομάδων και μεμονωμένων, εξακολουθεί να παρουσιάζει σοβαρά θέματα που χρειάζονται μέριμνα για να «ανοίξει» ο δρόμος των κερδοφόρων πωλήσεων, διότι το σημαντικότερο όλων είναι να πετυχαίνεις να πουλάς, και μόνο όταν μπορείς να πουλάς αξίζει και να παράγεις αυτό που μπορείς να πουλάς. Τα πέντε βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν είναι

1. Συσπείρωση των παραγωγών και, αναλυτική καταγραφή των καλλιεργούμενων ειδών-ποικιλιών, αποδόσεις σε δρόγες και έλαια ανά τύπο και ανά προϊόν-καλλιέργεια & εκτιμήσεις ανάπτυξης 3ετίας στις υφιστάμενες καλλιέργειες

2. Διερεύνηση των αγορών & ανταγωνισμού και να εκτιμήσετε τις δυνατότητές σας για είσοδο και ανάπτυξη, σε σχέση με τα είδη που διαθέτετε σήμερα και τα είδη που έχουν ζήτηση από τις αγορές. Τα ΑΦΦ (σε μορφή δρόγης, ελαίου ή εκχυλίσματος) διοχετεύονται κατά βάση στους εξής κλάδους: 


Ως βιομηχανικά προϊόντα (Φαρμακοβιομηχανία, Καλλυντική βιομηχανία, Βιομηχανία παραγωγής απορρυπαντικών/καθαριστικά & Βιομηχανία τροφίμων-ποτών)

Ως καταναλωτικά προϊόντα (Food service, Λιανεμπόριο).

3. Απόφαση για το Μάρκετινγκ mix της προσπάθειάς σας Ποια είδη θα συνεχίσετε να καλλιεργείτε και ποια νέα θα δοκιμάσετε, ποια από αυτά θα προωθήσετε ως βιομηχανικά και ποια ως καταναλωτικά, προς ποιους κλάδους-αγορές, σε τι μορφή (δρόγη, έλαιο, εκχύλισμα, μεταποιημένο τελικό προϊόν), σε τι συσκευασία και τιμή, μέσα από ποια κανάλια διανομής και με ποιους τρόπους θα τα πουλήσετε

4. Σύσταση επιχειρηματικής δομής, οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία της και σύνταξη πλήρους Business & Marketing action Plan 5ετίας.

5. Εφαρμογή του σχεδίου δράσης. Πριν από την εφαρμογή ο φορέας πρέπει να διασφαλίσει τα απαραίτητα κεφάλαια για την έναρξη και υποστήριξη του εγχειρήματος.

Ο καθηγητής Βασίλειος Ρούσσης έδωσε συνοπτικά όλα τα επιστημονικά δεδομένα και τα στοιχεία παγκόσμιας παραγωγής και διακίνησης ΑΦΦ, καθώς και εικόνες από την παραγωγική και μεταποιητική διαδικασία. 


Η Δρ Αικατερίνη Παπαδοπούλου περιέγραψε τις πολλές προσπάθειες και πειράματα με τους 70 περίπου παραγωγούς-μέλη της ΜΥΡΕΨΩ με τα διάφορά στελέχη των κλάδων των αρωματικών φυτών έως ότου καταλήξουν στις αποτελεσματικότερες καλλιέργειες. Σήμερα, μετά από τρία χρόνια έχουν καταλήξει στις καταλληλότερες καλιέργειες. Πετυχημένες πρακτικές της Dioscourides παρουσιάστηκαν από τον κ. Δ. Μιχαηλίδη και της Paramedica από τον κ. Α. Σγουρίδη.

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας είναι 1-μεγάλη βιοποικιλότητα, 2-μεγάλη ποικιλία μικροκλιμάτων και 3-μακροχρόνιος ζων πολιτισμός. Αν κάποιος θα αναρωτιόταν με τι να ασχοληθεί επαγγελματικά, οι πιθανές απαντήσεις με πιθανότητα επιτυχίας θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν:
Επιλογή τρόπου ζωής
Προσδιορισμός αγροτικού επαγγέλματος (γεωργός, κτηνοτρόφος, ψαράς, δασοκόμος και των συμπληρωματικών ενασχολήσεων) στην αγροδιατροφή
Δενδροκομία, λαχανοκηπευτικά ή αρωματικά Ελληνικά φυτά
Κτηνοτροφία μικρών ζώων, αυτόχθονων φυλών.
Μορφές της κοινωνικής οικονομίας και του συνεργατισμού
Τοπική Ανάπτυξη με τοπική αυτάρκεια & βιωσιμότητα

Οτιδήποτε και αν επιλέξει να καλλιεργήσει ή να εκθρέψει ο αγρότης πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι δεν έχει μέλλον αν δεν εξασφαλίσει τον έλεγχο της διαδικασίας προσέγγισης στον τελικό καταναλωτή ή έστω την συμμετοχή του στην αλυσίδα.

Η ανεπαρκέστατη διάχυση ερευνητικών στοιχείων για τα Αρωματικά-Φαρμακευτικά Φυτά δεν μπορεί να καλυφθεί με ημερίδες και συνέδρια. Οι σοβαροί παραγωγοί διαμορφώνουν σεμινάρια για αυτούς, όπως η Ομάδα Καλλιεργητών Αργολίδας που εξασφάλισε ένα ενημερωτικό τριήμερο σεμινάριο στον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ (Εργαστήριο προστασίας και αξιοποίησης αυτοφυών ανθοκομικών ειδών, ή πολυήμερα σεμινάρια που οργανώνει το Πανεπιστήμιο.

Όσον αφορά τα μοντέλα συνεργασίας η ΠΕΝΑ υποστήριξε την δημιουργία ΑΜΚΕ (Ασκληπιείος Βοτανικός κήπος) στην Αργολίδα (κα Γ. Δρόσου-Παγίδα), Συνεταιρισμός στις Σέρρες (κ. Π. Γκιοργκίνης) και Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση «ΜΥΓΔΟΝΙΑ» στην Θεσσαλονίκη (Δ. Μιχαηλίδης) .

Η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών-ΠΕΝΑ υποστηρίζει ότι πρέπει να δημιουργηθεί το κατάλληλο νομοθετικό πλέγμα ώστε ο αγρότης να μπορεί να προσεγγίσει τον καταναλωτή, όπως είναι οι Αγορές Αγροτών-Farmers Market, οι Απευθείας Πωλήσεις από το αγρόκτημα-Vente Directe, τα Δημοπρατήρια και τα σύγχρονα μέσα όπως η αξιοποίηση του διαδικτύου-e-shop κλπ.

Η εξαιρετική δουλειά που έγινε από το Επιμελητήριο Κιλκίς για την τεχνολογία σύστασης δικτύων στην περιοχή Κιλκίς και Γευγελής, με το πιλοτικό AROMAnet, μπορεί να αξιοποιηθεί για την δημιουργία του Δικτύου Ελληνικών Αρωματικών, φαρμακευτικών, βοτάνων & καρυκευμάτων, όπως προβλέπεται να γίνει το Σάββατο, 6 Απρ 2013, στο Λιτόχωρο, από τους εκπροσώπους των ομάδων και δομών παραγωγών πολλαπλασιαστικού υλικού, καλλιεργητών ΑΦΦ, μεταποιητών και παραγωγών τελικών προϊόντων.

2 σχόλια:

  1. ο θεσμοθετημένος τρόπος διάθεσης προϊόντων "χωρίς μεσάζοντες" υπήρχε ανέκαθεν... μόνο που κάποιοι κατάφεραν να τον πνίξουν και συνεχίζουν ακόμη...
    Ο θεσμός λέγεται Λ Α Ϊ Κ Ε Σ Α Γ Ο Ρ Ε Σ ...
    http://www.enopka.gr/2012/03/blog-post_07.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι δουλειά έχει εδώ αυτό το σχόλιο;..
      Για εδώ προορίζονταν: http://gnomikilkis.blogspot.gr/2013/02/blog-post_2260.html?showComment=1362067619461#comment-c4456849122792104711

      Διαγραφή

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.