Κυριακή, 5 Φεβρουαρίου 2012

Έρευνα της Ε.Ε., σε δικτυακούς τόπους, για καταναλωτικά δάνεια

Θελήσατε, ποτέ, να υπογράψετε σύμβαση, για προσωπικό δάνειο, πιστωτική κάρτα, ή άλλο καταναλωτικό δάνειο και διαπιστώσατε ότι, τελικά, είναι ακριβότερο, απ’ ό,τι νομίζατε; Το Σεπτέμβριο του 2011, διενεργήθηκε, σε όλη την Ε.Ε., έρευνα δικτυακών τόπων, που προσφέρουν καταναλωτικά δάνεια, ώστε να ελεγχθεί, αν οι καταναλωτές λαμβάνουν τις πληροφορίες, που δικαιούνται, βάσει της νομοθεσίας της Ε.Ε., για την καταναλωτική πίστη.
Οι εθνικές αρχές επιβολής της νομοθεσίας έλεγξαν περισσότερους από 500 δικτυακούς τόπους, στα 27 κράτη-μέλη, τη Νορβηγία και την Ισλανδία. Το 70% (393) των δικτυακών τόπων, που ελέγχθηκαν, παρουσίασαν βασικά προβλήματα. Οι εθνικές αρχές επιβολής της νομοθεσίας θα έλθουν, σε επαφή, με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και μεσίτες πιστώσεων και θα τους ζητήσουν να προβούν, σε διορθωτικές ενέργειες. Στην έρευνα, ελέγχθηκε, κυρίως, ο τρόπος, με τον οποίο οι επιχειρήσεις εφαρμόζουν την οδηγία, σχετικά με την καταναλωτική πίστη (που, πρόσφατα, ενσωματώθηκε, στη νομοθεσία των κρατών-μελών). Η νομοθεσία αυτή αποσκοπεί να διευκολύνει τους καταναλωτές, στην κατανόηση και στη σύγκριση πιστωτικών προσφορών.
Η αγορά καταναλωτικής πίστης, χρησιμοποιείται, από τους καταναλωτές, κάθε μέρα. Το 2010, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, στην ευρωζώνη, χορήγησαν καταναλωτικές πιστώσεις ύψους 600 δισεκατομμυρίων ευρώ!
Από τους 562 δικτυακούς τόπους, που ελέγχθηκαν αρχικά, μόνο το 30% πέρασε τον έλεγχο συμμόρφωσης, με τη σχετική νομοθεσία της Ε.Ε., ενώ το 70% αυτών των δικτυακών τόπων (393) θα ερευνηθεί, περαιτέρω. Τα κυριότερα προβλήματα, που εντοπίστηκαν, αφορούσαν:
Ελλιπείς πληροφορίες, στη διαφήμιση καταναλωτικών δανείων: Η διαφήμιση, σε 258 δικτυακούς τόπους (48% των δικτυακών τόπων, που ελέγχθηκαν), δεν περιλάμβανε όλες τις βασικές πληροφορίες, που απαιτούνται, από τη νομοθεσία, για την καταναλωτική πίστη, δηλαδή:
o Το συνολικό ετήσιο πραγματικό επιτόκιο (ΣΕΠΕ), το οποίο είναι ουσιαστικής σημασίας, για τη σύγκριση προσφορών,
o Τις πληροφορίες, για το αν υποχρεωτικές παρεπόμενες υπηρεσίες (π.χ. ασφάλιση) περιλαμβάνονται, στο συνολικό κόστος,
o Τη διάρκεια της πιστωτικής συμφωνίας.
Παράλειψη βασικών πληροφοριών, για την προσφορά: 244 (43%) από τους δικτυακούς τόπους, που ελέγχθηκαν, δεν παρέχουν σαφείς πληροφορίες, σχετικά, με όλες τις πτυχές του συνολικού κόστους, δηλαδή:
o Τον τύπο του επιτοκίου (σταθερό, μεταβλητό, ή και τα δύο),
o Τη διάρκεια της πίστωσης (όπου ενδείκνυται),
o Ορισμένες δαπάνες, που συνδέονται, με την πίστωση (π.χ. προμήθεια διεκπεραίωσης).
Παραπλανητική παρουσίαση του κόστους: 116 (20%), από τους δικτυακούς τόπους, που ελέγχθηκαν παρουσίαζαν το κόστος της πίστωσης, κατά λανθασμένο, ή παραπλανητικό, για τους καταναλωτές τρόπο, δηλαδή:
o Όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού της τιμής,
o Όταν ο καταναλωτής δεν πληροφορείται ότι, πέραν του κόστους της ίδιας της καταναλωτικής πίστης, υπάρχει πρόσθετη υποχρεωτική ασφάλιση.
Έξι χώρες (Ιταλία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Σλοβακία, Σουηδία) διενήργησαν βαθύτερη έρευνα, σε 57 δικτυακούς τόπους, για να διαπιστώσουν, αν η νομοθεσία, για την καταναλωτική πίστη, είχε εφαρμοστεί και στα πεδία των ρυθμίσεων πληρωμής, της επεξεργασίας καταγγελιών και των όρων των συμβάσεων. Τα κύρια προβλήματα, που εντοπίστηκαν, αφορούσαν τις πληροφορίες, πριν από τη σύναψη της σύμβασης και τους όρους των συμβάσεων.
Δυστυχώς, στη χώρα μας, διενεργήθηκε έλεγχος, μόνο σε ένα δικτυακό τόπο. Το ΚΕ.Π.ΚΑ.-Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας, στο Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή, κ. Δ. Σπυράκο, ζητώντας εξηγήσεις, για τη σχεδόν απουσία της χώρας μας, από ελέγχους τόσο σημαντικούς, για τους καταναλωτές.
Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., τηλ. 2310-233333, ώρες 09:00 – 14:30.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου